۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 587560

با وجود این اظهار نظرها دلار دیروز مرز ۴ هزارو هشتصد تومان را هم رد کرد تا به دولتی‌ها عدم تحقق وعده‌هایشان را گوشزد کند.

بی اعتنایی دلار به وعده رئیس جمهور

قدس آنلاین-این جمله رضا رشیدپور در مصاحبه اخیرش با رئیس جمهوری را باید در قاب یادها حفظ کرد وقتی پرسید: «یکبار دیگه تاکیداً می پرسم پس ما خیالمون بابت دلار راحت باشه آقای رئیس جمهور»؟. رئیس جمهوری محترم هم فورا جواب دادند: بله

آقای روحانی همچنین دوم بهمن ماه امسال هم درباره دلار گفت: خیال مردم از بابت دلار راهت باشد. دلار کافی در خزانه کشور موجود است و دلیلی برای گرانی ها در این بخش وجود ندارد. البته رئیس جمهور تنها کسی نبود که در مودر دلار به مردم اطمینان داد. آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی هم در ششم بهمن ماه خطاب به مردم گفت: از سرمایه گذاری در بازار ارز پرهیز کنید چرا که دلار در روزهای آتی ارزان می‌شود.

آبانماه گذشته هم نوبخت در نشست خبری خود با بیان اینکه آقای رئیس‌جمهوری مخالف افزایش قیمت دلار هستند گفت: در همین راستا سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان سازمانی که باید از این دیدگاه رئیس جمهور حراست کند به‌دنبال افزایش قیمت ارز نیست چرا که با افزایش قیمت ارز قدرت پول ملی کاهش یافته و به این ترتیب قدرت خرید مردم نیز کم می‌شود. نوبخت ادامه داد: در واقع بر اساس نظرات رئیس جمهور به‌دنبال ایجاد یک روند طبیعی هستیم که جلوی افزایش قیمت دلار را بگیریم.

اما با وجود این اظهار نظرها دلار دیروز مرز ۴ هزارو هشتصد تومان را هم رد کرد تا به دولتی‌ها عدم تحقق وعده‌هایشان را گوشزد کند. البته با توجه به اظهارنظری درباره تکدر خاطر رییس جمهور محترم باید تصریح کرد که ایشان اظهارات برخی افراد و گروه‌ها را مبنی بر تعمّد دولت در افزایش نرخ ارز به بهانه کسری بودجه قابل قبول نمی دانند. اما سوال اینجاست که آیا آقای رئیس‌جمهوری همچنان مکدر هستند یا مساله حل شده است؟ همچنین این پریش هم وجود دارد که نکند سایر وعده‌های رئیس‌جمهوری محترم نیز به سرنوشت وعده‌های دلاری ختم شود.

نباید درباره همه چیز اظهار نظر کنیم

جمالی نوبندگانی معتقد است مسئولان باید درباره برخی مسایل دقت بیشتری در صحبت های خود داشته باشند و اجازه ندهند فضای جامعه از برخی اظهارات متاثر شود.

وی در گفت و گو با قدس گفت: ارز را عوامل مختلف سیاسی، بین المللی، روانی، اقتصادی و ... کنترل می‌کنند لذا با توجه به تجربیات گذشته من فکر می‌کنم وقتی دولتمردان دراین خصوص صحبت می‌کنند خیلی به موضوع کمک نمی‌کنند لذا پیشنهادم این است که آنها کمتر مصاحبه کنند. تدابیر لازم را اجرا کنند.

عضو کمیسیون امنیت افزود: مردم به گفته‌های مسئولین توجه خاصی می‌کنند و ماباید متوجه باشیم که وعده‌های ما بر نظر و نوع تصور آنها از اداره حکومت و مسئولین اثر جدی دارد. لذا آنها از ما توقع وعده درست و حقیقی را دارند یا لااقل متوجه باشند که دلایل عدم تحقق وعده چیست اما متاسفانه گاهی اتفاق می‌افتد که با گفته‌های خود به تصور مردم آسیب می‌زنیم و ضررهای این اتفاق از اصل موضوع گاهی بیشتر است.

وی ادامه داد: دولت موظف به حفظ آرامش روانی و اقتصادی جامعه است به همین دلیل باید در گفتار و رفتار خود دقت زیادی داشته باشد به خصوص آنکه از بعد سیاسی وعده دادن و عمل نکردن به آن برای خود دولت هم بسیار مضر و خطرناک است. دولت اگر مشکل دارد باید صادقانه با مردم در میان بگذارد و از آنها کمک بخواهد یا اینکه برای حفظ آرامش آنها سکوت کند و با تدبیر کارها را پیش ببرد نه این که وعده عدم افزایش قیمت ارز را بدهند و چندروز بعد ناگهان ارز به شکل افسارگسیخته بالا برود. این رفتارها مردم را به گفته‌های درست دولت در آینده هم بی‌اعتماد می‌کند و همه مسئولین را زیرسوال می‌برد.

وعده‌هامحقق می‌شود اگر...

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان هم معتقد است: دولت اکنون نفت را با قیمت بالای ۶۰ دلار می‌فروشد درحالی که ما در بعضی شرایط، نفت را با قمیت ۲۵ یا ۳۰ دلار هم فروخته‌ایم پس در این شرایط، باید یک رابطه منطقی بین نرخ ارز وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی در پاسخ به اینکه با توجه به اوضاع اقتصادی فکر می‌کنید، وعده مسئولان برای کاهش نرخ ارز در روزهای آتی محقق خواهد شد، گفت: اگر بانک مرکزی با ارائه اطلاعات دقیق و مدیریت بازار و روان‌سازی بازار عرضه و تقاضا فعال عمل کند، می‌توان امیدوار بود که نرخ ارز کاهش پیدا کند.

پورابراهیمی افزود: دلیل اصلی افزایش قیمت ارز انفعال بانک مرکزی در مقابل شرایط روانی بازار است، بانک مرکزی ما باید فعال باشد. نباید منفعل عمل کند؛ به عبارت دیگر، باید منابع و مصارف را تعیین کند. باید فضای بازار را به دست بگیرد و عرضه و تقاضا را کنترل کند، این عدد که بالا رفته، اصلا منطقی نیست و عدد آن باید با مدیریت بانک مرکزی کاهش پیدا کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.