جوین_ فرماندار شهرستان جوین گفت: برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی از تنها گلخانه کشت  آلوئه ورا در روستای اسماعیل آباد از توابع بخش عطاملک شهرستان جوین بهره برداری شد.  

 بهره برداری از تنها گلخانه کشت آلوئه ورا در شهرستان جوین

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسین جمشیدی خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید از طرح های اشتغال زا مانند طرح  کشت آلوئه ورا  که یک طرح مفید است حمایت می کند .

حسین جمشیدی افزود: طبق هماهنگی های به عمل آمده بسیج سازندگی شهرستان جوین قسمتی از تسهیلات این پروژه را تامین کرده است.  

وی تصریح کرد: در اجرای منویات مقام معظم رهبری بسیج سازندگی یکی از بازوان قدرتمند طرح اقتصاد مقاومتی بوده است.  

جمشیدی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید با تمام توان از این گونه طرح های اشتغال زا حمایت می کند، چون با اجرای این طرح اقتصاد مقاومتی خودنمایی خود را به رخ کشیده است.  

مسئول بسیج سازندگی سپاه جوین در مراسم افتتاح طرح اظهار داشت: از اوایل دهه ۹۰ که مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، سپاه و بسیج، در این زمینه پیشگام بوده اند.  

شایسته افزود: پروژه پرورش آلوئه ورا در شهرستان جوین به عنوان یک طرح ملی شناخته شده، به طوری که در مناطق شرقی کشور، تنها در شهرستان های قائن و جوین این محصول کشت می شود.  

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط در شعار خلاصه نمی شود، و اقدام و عمل هم مورد نیاز است، گفت: آلوئه ورا یکی از گیاهان دارویی است، که در صنایع بهداشتی مورد استفاده است، و درحال حاضر برای اولین بار در شهرستان جوین توسط بسیجی جوینی، علی کاظمی خواه که از خانواده معظم شهدا نیز هستند، کشت شده است.  

علی کاظمی خواه، اولین تولید کننده گیاه دارویی آلوئه ورا در جوین در ادامه اظهار داشت: آلوئه ورا گیاهی است که عمر ۲۰ ساله دارد و مزیت دیگر این گیاه  نیاز کم آن به آبیاری است، که با توجه به کم آبی کشور، برای کشت در ایران مناسب است.  

وی افزود: این گیاه همچنین نسبت به آفات مقاوم بوده، و گرمای ۵۰ درجه سانتیگراد و سرمای یک درجه زیرصفر را تحمل می کند.  

این تولید کننده جوینی تصریح کرد: کشت گیاه آلوئه ورا را از سال گذشته و در گلخانه ای به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع آغاز کردم.  

کاظمی خواه بیان داشت: سال گذشته برای خرید ۸ هزار بوته آلوئه ورا، نزدیک به ۷۰ میلیون تومان هزینه کردم، که ۲۰ میلیون تومان آن، تسهیلاتی بود که بسیج سازندگی شهرستان در اختیار من قرارداد.  

وی یادآورشد: ما در این گلخانه بوته مادری را کشت کردیم، که قیمت هر بوته آن ۸ هزار تومان است.  

کاظمی خواه افزود: پیش بینی می کنم، از مجموع این ۸ هزار بوته، ۳۰ تن محصول آلوئه ورا برداشت نماییم.  

وی گفت: هر بوته در طول سال در دو مرحله برداشت بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو ژله تولید می کند، که در حال حاضر قیمت فروش این ژله به کارخانجات ۸۵۰ تومان و به عطاری ها ۲۵۰۰ تومان است.  

کاظمی خواه ادامه داد: آلوئه ورا یکی از گیاهان دارویی است، که در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به صورت آب میوه، شربت و کمپوت مصرف می شود، و کاربرد آن نیز در درمان برخی از بیماری ها مثل کمردرد موثر است.  

این تولید کننده جوینی بیان داشت: این گیاه برای تولید ۷۰ نوع دارو مورد استفاده قرار می گیرد.  

وی گفت: بعد از کشت بوته های گیاه آلوئه ورا، اولین برداشت محصول یک سال زمان می برد، و پس از آن هر ۶ ماه یک بار می توان محصول این گیاه که همان برگ های حاوی ژل است را برداشت کرد.  

کاظمی خواه افزود: گیاه آلوئه ورا بیشتر در مناطق جنوبی کشور کشت می شود و کشت این گیاه در مناطق دیگر باید به صورت گلخانه ای انجام شود.  

این تولید کننده جوینی اذعان داشت: در حال حاضر مهم ترین دغدغه ما در بخش فروش این محصول است، چرا که درسطح استان صنایع تبدیلی نداریم.  

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین نیاز های ما در این بخش، ایجاد صنایع تبدیلی وابسته به این محصول است، که امیدواریم مسئولین در این خصوص اقدام کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.