الحشد الشعبی امروز همانند چتری برای امنیت کشور میباشد و تمام نقشه ها برای تجزیه عراق را خنثی کرده است

ارتقاء جایگاه جریان «الفتح» در آینده عراق

قدس آنلاین- نمایندگان پارلمان عراق پس از کش و  قوس های فراوان چند روز اخیر در نهایت طرح برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر را به تصویب رساندند. براساس قوانین موجود در قانون اساسی و تصویب طرح اخیر نمایندگان، انتخابات پارلمانی می بایست در موعد مقرر خود یعنی در روز ۱۲ مِی (۲۲ اردیبهشت ماه) برگزار شود.

هادی العامری دبیر کل سازمان بدر و از فرماندهان سابق حشد الشعبی لیستی با نام «الفتح» به ثبت رساند که در آن ۲۱ گروه از حشد الشعبی و سایر احزاب همچون عصائب اهل الحق، کتائب سید الشهدا، النجبا و مجلس اعلایاسلامی عراق حضور دارند.

لیست الفتح روز یکشنبه هفته گذشته با لیست النصر به رهبری حیدرالعبادی متحد شد، اما با مشخص شدن پیوستن جریان حکمت ملی(عمار حکیم)، عامری تصمیم به خروج از لیست گرفته و دلیل جدایی الفتح را مسائل فنی عنوان کرد و یادآور شد که با جریان حکمت ملی مشکلی نداشته و بعد از انتخابات می‌توانند تحت فراکسیون واحدی متحد شوند.

در همین زمینه نیز با «لیث العذاری» عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق و لیست «الفتح» عراقگفتگو کردیم که شرح آن از نظر می­گذرد.

ویژگی­های ائتلاف جریانهای شیعه به ویژه جریان سید عمار حکیم، مقتدیصدر، هادی العامری و غیره را در عراق برای انتخابات پارلمانی آینده چگونه ارزیابی میکنید؟

انتخابات امسال به دلیل ثبتنام بیش از ۱۰۰ حزب و جریان در انتخابات با دوره‌های قبلی متفاوت است. این تعداد بالای احزاب در ۲۷ ائتلاف جای گرفتند. این نشانگر این است که مرحله آتی نظام سیاسی عراق مرحله تغییر است و مردم عراق نیز برای تغییر پا در عرصه انتخابات خواهند گذاشت. این حجم بالای فعالیت سیاسی پس از مقابله با هجمه تروریستی به عراق حائز اهمیت است. زیرا طی دوران مبارزه با تروریسم شخصیت­های جدیدی در دفاع از کشور ظهور کردند و این در حالی است که برخی شخصیتهای سابق نیز در همان زمان مزدور دشمن و مورد حمایت خارجیها بودند. امروز این جریانات سیاسی در میان شیعیان به چندین رهبر منحصر شده است که برخی از آنها جدید و حامی الحشدالشعبی بودهاند؛ اینها در واقع نیروی کمکی بوده اند و ائتلاف «الفتح» نماینده آنها است و جریان الکتائب، العصائب، بدر و دیگر شخصیتهای حامی الحشد، در آن هستند. اینها علاوه بر کسب پایگاه مردمی، جریانی مورد حمایت نیز تشکیل دادهاند. جریان دیگر نیز از حزب الدعوه نشات گرفته و حیدر العبادی نخست وزیر عراق در آن حضور دارد. وی در انتخابات پیشین به ائتلاف دولت قانون وابسته بود. جریان الحکمه نیز از مجلس اعلای عراق جدا و گروه جدیدی تشکیل شده است. جریان مقتدیصدر نیز با مدنی‌ها ائتلاف کردهاست. همه اینها نشان میدهد که جریانهای شیعی در انتخابات آتی به صورت مستقل و به دور از دیگر گروهها و جریانهای فکری پا به عرصه رقابت میگذارند. این جریانات در زمان انتخابات جدا از هم هستند ولی پس از انتخابات با موضعی یکسان و یکپارچه به کار خود ادامه خواهند داد.

با توجه به ائتلافهای موجود میان جریانهای شیعه پیشبینی شما از حضورنمایندگان وابسته به این جریانات در آینده سیاسی عراق چیست؟ به نظر شما کدام یک از این جریانها در آینده عراق نقش پررنگتری خواهند داشت؟

جریانهای شیعه از طریق رهبران اصلی خود با قدرت و به صورت مستقل و انفرادی وارد عرصه انتخابات می­شوند اما پس از رایگیری و اتمام انتخابات موضع سیاسی یکسان و یکپارچهای اتخاذ خواهند کرد. هر کدام از جریانها و ائتلافها که پایگاه مردمی بالاتر و صدای بلندتری در زمان انتخابات داشته باشند، در آینده سیاسی عراق حضور پررنگ تری خواهند داشت. اکنون نمی‌توان اکثریت و اقلیت را پیشبینی کرد. زیرا اکثر جریانهای موجود پایگاه مردمی دارند و تفاوت چندانی با هم ندارند. نمیتوان اعلام کرد کدام یک وضعیت بهتری خواهند داشت اما برخی جریانها امتیازات بیشتری دارند. به عنوان مثال، ائتلاف و جریان «الفتح» امتیازاتی دارد که دیگر فراکسیونها از آن بیبهرهاند. زیرا در زمینه مبارزه با تروریسم جانفشانی کرده و موضعی شرافتمندانه در این زمینه دارد. به همین دلیل نیز در میان مردم عراق پایگاه خوبی کسب کرده است. این در حالی است که دیگر جریانهای سیاسی پیش از این در حوزه اقتصادی کشور کار خاصی نکردهاند. حضور آمریکا طی سالهای اخیر در عراق نیز در این موضوع تاثیر داشته و این کشور بر دولتهای مختلف عراق اعمال فشار میکرده است. به همین سبب نیز خواهان خروج نظامیان آمریکا از عراق بودهایم. ما اعلام میکنیم که ائتلاف «الفتح» با جانفشانیهایی که کرده، قادر به مقابله با این محور و مداخله خارجی از سوی آمریکا خواهد بود. زیرا این مداخله آمریکا موجب فساد اداری در کشور، بیثباتی نظامی و ورود تروریسم به کشور شده است. معتقدم که لیست «الفتح» به دلیل حمایت از الحشد الشعبی، در آینده سیاسی عراق نقش گستردهتری خواهد داشت.

حضور کُردها در انتخابات پارلمانی را با توجه به بروز بحرانهای سیاسی و اقتصادی و امنیتی در اقلیم کردستان عراق چگونه تحلیل میکنید؟ ائتلاف «برهم صالح» در میان جریانهای سیاسی اقلیم کردستان را چه میزان محبوبیت و پایگاه مردمی دارد؟

این بحرانها موجب بروز ضعف و پراکندگی میان احزاب اقلیم کردستان شد و معتقدم که امروز سیاستمداران کُرد در برابر مردم خود ضعیف هستند. زیرا مردم را ذلیل کرده و چیزی عاید مردم نکردهاند. علاوه بر بحران اقتصادی در استانهای شمالی، فساد اداری و صادرات نفت خارج از چارچوب قانونی و توافقات با دولت مرکزی عراق نیز در اقلیم موجود است. همه این مشکلات در عرصه سیاسی شمال عراق منعکس شده و احزاب کُردی را در برابر مردم تضعیف کرده است. این احزاب با یکدیگر اختلاف دارند و اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح میکنند. ائتلاف «برهم صالح» با جریانها و احزاب برخواسته، مرحله جدیدی را رقم خواهد زد که احتمالا جامعه کردی را به سوی توافق با دولت مرکزی سوق خواهد داد. بنابراین با توجه به اقدامات مسعود بارزانی علیه مردم کُرد در گذشته، امروز کُردها سیاستمداران را به خوبی میشناسند و قادر به تمییز آنها هستند.

الحشد الشعبی به عنوان یکی از نهادهای مردمی نظامی در آینده سیاسی عراق چه نقشی خواهد داشت؟

الحشد الشعبی امروز نقش و جایگاهی نظامی و امنیتی دارد که در کسب پیروزی در برابر تروریسم ایفای نقش کرده است. الحشد الشعبی تابع اوامر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق یعنی نخست وزیر کشور است. امروز الحشد الشعبی برای تمام دستاوردهای کسبشده سوپاپ اطمینان محسوب میشود و هرنوع عملیات سیاسی در کشور بدون وجود امنیت امکان پذیر نخواهد بود. الحشد الشعبی امروز همانند چتری برای امنیت کشور میباشد و تمام نقشه ها برای تجزیه عراق را خنثی کرده است. نقشه های مذکور نیز از سوی آمریکا و اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس علیه عراق طراحی شد. بنابراین وجود الحشد الشعبی موجب ضمانت فرآیند سیاسی و وحدت و یکپارچگی در کشور میشود.

برخی معتقدند رژیمهای عربی موجود در منطقه مانند سعودی­ها در صدد اعمال فشار بر جریانهای سیاسی در عراق هستند تا بدین صورت در امور داخلی عراق دخالت کنند، موافقید؟

عراق متاسفانه از مداخله کشورهای خارجی به ویژه آمریکا، ترکیه و اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس رنج میبرد. این مداخله ها نقش زیادی در ورود تروریسم به عراق و حمایت از تروریستها داشته اند اما امروز عراق به لطف مردم و دولت و مرجعیت، بیش از پیش نسبت به این توطئه ها آگاه شده است. برخی تلاشها برای حمایت مستقیم و غیرمستقیم از برخی جریانها و احزاب در داخل عراق در جریان است؛ این احزاب پیشتر علیه خود کشور توطئه کرده بودند. همچنین برخی درصدد ترمیم تصویر به جای مانده از تروریسم هستند. عراق از قدرت برخوردار است و قادر به مقابله با این توطئه میباشد.

*منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.