اهواز_ طی نامه‌ای از سوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهیدچمران اهواز به مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، این دانشگاه همکاری و تامین اعتبار مطالعاتی برای تبدیل این بنای تاریخی به موزه علم و فناوری را خواستار شد . 

آغاز تلاش برای تبدیل ساختمان سه‎گوش اهواز به موزه علم و فناوری

به گزارش قدس آنلاین، در نامه ابراهیم حاجی‌دولو به خسرو نشان آمده است: "از آن جا که مرمت اولیه ساختمان سه ‎ گوش (دانشکده ادبیات سابق)، مراحل نهایی را طی می‌نماید و براساس موافقت‌نامه فی‌مابین دانشگاه و آن اداره‏ کل، کاربری ساختمان به عنوان موزه علم و فناوری و خوزستان‌شناسی مصوب شده است. لذا به منظور انجام مطالعات باززنده‌سازی و همچنین تهیه طرح مرمت به منظور کاربری‌های فوق، خواهشمند است دستور فرمائید اعتبار مطالعاتی را در موافقت‌نامه پروژه مذکور منظور نمایند. "      

  ساختمان سه ‎ گوش با مساحتی حدود سه هزار مترمربع در ساحل غربی رود کارون کنار پل نادری و ابتدای خیابان امام موسی صدر قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۰۸ به عنوان مقر بانک ملی مرکزی اهواز افتتاح شد. در سال ۱۳۱۱ مقر اداره حکومتی ولایت (استانداری) بود و در سال ۱۳۲۱ به مقر ارتش متفقین در خوزستان (در زمان اشغال اهواز در جنگ جهانی دوم) تبدیل شد. این ساختمان در سال ۱۳۳۰ مقر سازمان آمریکایی اصل چهار (Point four) ترومن، ستاد استانداری خوزستان، ستاد فرمانداری اهواز و اداره ‎کل دارایی خوزستان بود. ساختمان «سه‌گوش» در سال ۱۳۳۶ به مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از بانک ملی ایران خریداری و به دانشکده پزشکی دانشگاه جندی ‎ شاپور تبدیل شد. «سه‌گوش» از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ دانش‌سرای عالی تربیت دبیر، مرکز علوم پایه دانشگاه جندی‌شاپور، مرکز علمی و سمعی بصری دانشگاه جندی‌شاپور، دانشکده علوم و سازمان مرکزی این دانشگاه بود. این ساختمان در سال ۱۳۵۰ به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌ ‎ شاپور تبدیل و در سال ۱۳۸۹ تخلیه شد.

   ساختمان «سه‌گوش» اهواز به شماره ۲۴۹۷ در ۲۶ آبان ۱۳۷۸ ثبت ملی شده ‌است و معمار این بنا نیز فردی آلمانی به نام مهندس آندره گدار بوده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.