بجنورد- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی گفت:از محل کمک های دولتی و ردیف های اعتباری قانون، حداقل ۹۰ درصد از هزینه های بیمه هر هکتار از باغات آبی و دیمی استان برای ۲ سال آینده پرداخت شده تا کشاورزان و باغداران دغدغه ای نداشته باشند.

۹۰ درصد هزینه های بیمه هر هکتار از باغات خراسان شمالی تامین شده است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمود دلپسند در نشست ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان اظهار داشت: کشاورزان، باغداران و دامداران باید بدانند که دولت به تنهایی نمی تواند به تمامی مسائل ورود پیدا کند یا تمام اعتبارات را متقبل شود لذا در حوزه بیمه محصولات کشاورزی برای سال زراعی آینده باید مطالعات کارشناسی و فنی انجام شود چون این مساله نیازمند کار مشارکتی مردم است.

وی ادامه داد: انجام کار مشارکتی در حیطه بیمه محصولات کشاورزی حائز اهمیت است و نباید انتظار استمرار کمک های دولتی را داشت زیرا تولیدکنندگان باید ارزش و قدرت بیمه را بشناسند تا شاهد مشارکت آنان باشیم.

دلپسند ادامه داد:فلسفه بیمه محصولات ایجاد کار مشارکتی و همیاری نسبت به یکدیگر است و عملکرد حوزه بیمه نشان می دهد که در این سالهای اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است.

وی بیان کرد:برای بیمه محصولات کشاورزی در گام نخست باید فعالیت های خود را در تمامی حوزه ها متناسب با سنجش های علمی، منطقه ای و فنی در کنار داشتن ریسک بالا توجیه کرد  ضمن اینکه اطلاعات این حوزه هم باید به روز شود تا بتوانیم ضریب خطر را کاهش دهیم.

دلپسند تصریح کرد: کشاورزان و تولید کنندگان ما باید با آگاهی کامل و اطلاعات به روز شده در حوزه کاری خود بدانند اگر در عرضه محصولی دچار  ضرر شدند نوع فعالیت خود را تغییر دهند چون شرایط اقلیمی استان مدام در حال تغییر و تحول است.

وی افزود:باید محصولات استراتژیک و مهم محور فعالیت های استان تلقی شود و در این مسیر نه تنها از خرده مالکین بلکه از تمام تولید کنندگان حمایت خواهیم کرد و اگر خطر یا ریسکی ایجاد شد، باید در مدت زمان کوتاه این موضوع به درستی مدیریت شود.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور نیز در این نشست گفت:کشاورزان با مشارکت در ریسک ها و بیمه کردن محصولات خود، همراه و همگام با دولت به دنبال به حداقل رساندن میزان خسارت هستند و دولت و صندوق بیمه کشاورزی نیز در تلاش هستند با پرداخت و جبران بخشی از خسارت، بستر و زمینه را برای بازگشت مجدد تولیدکنندگان به چرخه تولید هموار کنند.

محمدابراهیم حسن نژاد اظهار داشت: صندوق تمام تلاش خود را به کار بسته تا با تامین به موقع اعتبارات و پرداخت خسارت ها، اعتماد بیمه گذاران را جلب کند.

وی افزود: تعداد بسیار اندک و انگشت شماری از بیمه های کشاورزی در دنیا وجود دارند که این تعداد محصول را زیر پوشش بیمه قرار داده اند.

حسن نژاد تصریح کرد:انگور جزو مهم ترین محصولات کشاورزی این استان است لذا باید شاهد افزایش سطح پوشش بیمه ای این محصول باشیم هر چند که خراسان شمالی اهتمام جدی به مباحث بیمه ای دارد اما کشاورزان باید بیشتر بر روی بیمه و رسالت آن شناخت پیدا کنند.

وی ادامه داد: در ده سال اخیر ۹۰درصد از کشاورزان توانستند از بیمه کشاورزی غرامت خود را دریافت کنند اما باید بدانند که محصولات کشاورزی بیمه پذیر نیست و فقط با حمایت دولت بیمه شده است.

حسن نژاد اظهار داشت:اعتبارات دولت برای صندوق بیمه کشاورزی به گونه ای است که ما می توانیم صددرصد آنچه که دولت پیش بینی کرده را عملیاتی کنیم.

وی در ادامه خطاب به ستاد بیمه کشاورزی استان گفت: با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج در قالب یک تفاهنامه مشترک برای آموزش و اطلاع رسانی مناسب به کشاورزان استان اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.