نماینده ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک عنوان کرد: استفاده ابزاری از شورای امنیت برای پیگیری اهداف ملی و سیاسی یکی از عوامل مهمی است که اعتبار این شورا را خدشه‌دار می‌کند.

استفاده ابزاری از شورای امنیت برای پیگیری اهداف سیاسی اعتبارش را خدشه‌دار می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در بحث عمومی شورای امنیت در مورد روش‌های کاری شورای امنیت به ایراد سخنرانی پرداخت. 

نماینده کشورمان در ابتدای این سخنرانی گفت که انتخاب موضوع روشهای کاری شورای امنیت در زمانی که جامعه بین المللی با چالش‌های عظیمی در زمینه صلح و امنیت بین المللی روبرو است بیش از پیش اهمیت دارد.

وی افزود:هدف از برگزاری این بحث باید کمک به ایجاد شورای امنیتی دموکراتیک تر، شفاف تر و پاسخگوتر باشد و این اصول و ملاک‌هایی است که جملگی در منشور ملل متحد مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

نماینده ایران در ادامه سخنرانی خود ضمن اشاره به این اصول بویژه تعیین حدود و اختیارات هر یک از ارکان اصلی ملل متحد، خواستار توجه بیشتر شورای امنیت به این اصول در روشهای کاری خود شد.

وی در ادامه سخنان خود گفت که استفاده ابزاری از شورای امنیت برای پیگیری اهداف ملی و سیاسی یکی از عوامل مهمی است که اعتبار شورای امنیت را خدشه دار می کند. نماینده آمریکا در سال ۲۰۰۶ به استفاده ابزاری آمریکا از شورای امنیت اشاره کرد و به نظر می رسد که دولت فعلی آمریکا هم همان الگوی رفتاری شکست خورده را بی پروایانه ادامه می‌دهد.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: دو نمونه اخیر این رهیافت نمایندگی آمریکا را در ماه ژانویه امسال شاهد بوده‌ایم، نخست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در روز ۵ ژانویه در مورد موضوعی که اساسا در حوزه کاری سازمان ملل متحد نبود و دوم برگزاری تور نمایش برای اعضای شورای امنیت در واشنگتن و نشان دادن بقایای موشکی که توسط دولت سعودی در اختیار دولت آمریکا گذاشته بود، بعنوان مدرکی برای ارسال اسلحه از سوی ایران به یمن.

نماینده کشورمان در پایان گفت: این دو نمونه سوء استفاده دولت آمریکا از روشهای کاری شورای امنیت در حالی بوقوع پیوست که شورای امنیت در مقابل تهدیدهای واقعی صلح و امنیت بین المللی همانند اشغالگری رژیم اسرائیل و یا تراژدی انسانی پس از سه سال جنگ در یمن کوچکترین اقدامی انجام نمی دهد، اینها نمونه‌های شکست شورای امنیت در اجرای وظایف اصلی هستند که جملگی بخاطر سیاست‌های مخرب آمریکا در شورای امنیت به وجود آمده‌اند و مایه ناامیدی از دیپلماسی چندجانبه شده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.