کرج - اگر تا همین چند سال پیش بهانه ماندن بچه ها در خانه و نرفتن گاه وبیگاهشان به سر کلاس های درس بارش شدید نزولات جوی بود اما امروز در غیاب این پدیده، آلودگی هوا توانسته یک تنه این وظیفه سنگین را به دوش بکشد و سایه اش را بر نظام آموزشی البرز بگستراند.

سایه سنگین آلودگی هوا بر نظام آموزشی البرز

قدس آنلاین - گروه استان ها- مجتبی علی مردانی: آلودگی هوا در شهرهای بزرگ وصنعتی در کنار تمام مشکلات ریز ودرشتی که برای سلامت و تندرستی انسان ها و محیط زیست ایجاد کرده یگ گام فراتر رفته و حال سیستم و نظام آموزشی ما را نشانه رفته است.

بارها و بارها در روزها و هفته های اخیر خبر تعطیلی مدارس را شنیده ایم و کار به جایی رسیده که دانش آموزان به مشتریان پروپاقرص ستاد مدیریت بحران مبدل شده اند تا در ساعات عصر به بعد خبر تعطیلی مراکز آموزشی را از خروجی جلسات آنها بشنوند.

گویی این روزها جذابیت جلسات ستاد بحران برای نسل دانش آموز بیش از هر زمان دیگری است و محصلان گوش خود راتیز کرده اند تا با اعلام تعطیلی مدارس موجی از شادی به راه بیندازند.

اما به واقع چرا ابزار این روزهای مدیران استانی و شهری برای مقابله با آلاینده ها و کاهش میزان آن تنها به تعطیلی مدارس محدود شده است؟

آیا راهکارهای موثرتری برای مقابله با این پدیده زندگی ماشینی امروز وجود ندارد که دیوار کوتاه مدارس و مراکز آموزشی را نشانه می رویم؟

آیا تعطیل کردن مدارس توانسته کمی از اوضاع حاد ونابسامان آلودگی هوا در شهری به مانند کرج بکاهد وزمینه ساز ارتقا کیفیت هوا بشود؟

آنچه امروز در شهر کرج و پس از اعلام تعطیلی مدارس مشاهده می شود همان آلایندگی روزهای قبل و زمان دایری مدارس است بنابراین بپذیریم همهم مشکل آلودگی هوای البرز دانش آموزان و رفت وآمدشان نیست و باید برای برون رفت از این بن بست فکری دیگرکرد.

مردم انتظار دارند طرح هایی چون زوج وفرد شدن تردد خودروها در کلانشهر کرج به شکلی موثر ونه در ساعات کم اثر شب اجرا شود تا از میزان آلایندگی ها به شکل محسوسی کاسته شود.

مردم این توقع را دارند تا در موضوع برخورد با منابع آلاینده وخودروهای دودزا، تقویت حمل ونقل عمومی و ارائه تسهیلات برای نوسازی تاکسی ها و اتوبوسهای فرسوده گام های موثرتری در شهرهای بزرگ استان برداشته شود.

فضا و شرایط شهرهای البرز در روزهای اخیر و تعطیلی های متناوب مدارس این واقعیت را بیان می کند که وضعیت بغرنج موجود فراتر از نیامدن دانش آموزان به کوچه وخیابان است و امیدواریم مجموعه اقدامات و تمهیدات به سمتی برود که شاهد بازگشت آسمانی آبی به استان مان باشیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.