تربت جام - وجود یکهزار و۲۰۰ مشاغل مزاحم در خیابان های شهرستان تربت جام در کنار منازل مسکونی موجب نارضایتی شهروندان شده است و این مشکلات سال هاست قلب تربت جام را می فشارد.

مشاغل آلاینده قلب تربت جام را می فشارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری، وظیفه ای دشوار و البته مشخص را برعهده شهرداری ها گذاشته است. براین اساس، شهرداری مکلف است از تمامی مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت می کند جلوگیری کند.

نائب رئیس اتاق اصناف شهرستان تربت جام گفت: فعلا زیر ساخت ها برای ساخت شهرک صنوف آینده در تربت جام آماده نیست و باید به فکر ایجاد زیر ساخت برای مشاغل آلاینده باشیم.

۲ هزار واحد فاقد پروانه کسبی درتربت جام

وحید رضائیان با اشاره به اینکه درحال حاضر ۶هزار واحد صنفی در منطقه تربت جام وجود دارد که یکهزار واحد در تربت جام مشغول به فعالیت هستند و حدود ۷۰ درصد از واحدهای صنفی پروانه کسب دارند و حدود ۲ هزار واحد دیگر فاقد پروانه کسبی می باشد.

وی گفت: از سال گذشته برای مشاغل خرید ضایعاتی پروانه کسب صادر نشده است و پروانه این مشاغل بعد ازانقضاء تمدید نمی شود و لازم است برای این مشاغل تعیین تکلیف شود.

نائب رئیس اتاق اصناف شهرستان تربت جام گفت: ایجاد شهرک آلاینده در فاز اول برای مشاغلی همچون مصالح فروشی، تعویض روغنی ودرب پنجره سازی ضروی می باشد و با تسهیلات و اجاره به شرط تمکین می توان به این مشاغل کمک کرد و هرچند طی ۸ سال کذشته جلساتی انجام شده است اما خروجی نداشته است.

مشاغل مزاحم از مهمترین چالش های حوزه شهری است

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی تربت جام به پیگیری صنوف مزاحم  اشاره کرد و افزود: انتقال صنوف آلاینده و مزاحم در دستور کار این شورا قرار گرفته است و  باید بعد از این همه سال به سرانجام برسد. با انتقال این صنوف به محل جدید باعث ایجاد یک فضای جدید کسب و کار خواهد شد و تعداد زیادی از واحد های تجاری شهر برای مشاغل جدید خالی می شود و قطعا تاثیر مثبتی بر تعادل اجاره بهای واحد های تجاری شهر خواهد داشت.

احمد شرفخانی اظهارداشت: مشاغل مزاحم از مهمترین چالش های حوزه شهری است و نزدیک به یکهزار و ۲۰۰شغل مزاحم وجود دارد و شاکیان بسیاری از این صنف وجود دارد و مصمم به ایجاد مشاغل آلاینده هستیم.

وی گفت: حضور بخش خصوصی می تواند در این زمینه ورود پیدا کند هرچند با برخی افراد جهت ایجاد شهرک آلاینده رایزنی شده است و اجرای این طرح مستلزم همکاری تمامی نهادهای مربوط خواهد بود

وی گفت: متاسفانه بروکراسی رسیدگی به پرونده های بند ۲۰ طولانی است ودرچنین شرایطی برخی از مشاغل از نظر ایمنی می تواند مشکلات حادی به وجود آورد وامنیت شهروندان را تهدید کند.

به کمک سرمایه گذار این شهرک ایجاد خواهد شد

شهردار تربت جام با تاکید بر ایجاد شهرک آلاینده در تربت جام گفت: با توجه به ضوابط قانونی مشاغل مزاحم باید به منطقه خاصی انتقال یابد و شهرک پیش بینی شده و اختلاف مالک با اتاق اصناف تربت جام درایجاد این شهرک بزودی رفع خواهد شد تا منافع دیگر مالکان و مشاغل متقاضی در این شهرک فراهم شود و در صورت بی توجهی به این معضل می تواند در آینده مشکلات جدی برای تربت جام فراهم آورد.

علی حسینی گفت: به کمک سرمایه گذار بصورت جدی این شهرک ایجاد خواهد شد تا همه مشاغل آلاینده در تربت جام در یک نقطه متمرکز شوند.

وی گفت: ساخت این شهرک می تواند مانع فعالیت مشاغل مزاحم شود هرچند قانون الزام به اجرای آن دارد و شهرداری مکلف است ازتاسیس کارگاه ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه ها وکسب هایی که ایجاد مزاحمت می کند جلوگیری کند.

همت مسئولین و اصناف درایجاد شهرک آلاینده تربت جام

رئیس محیط زیست تربت جام اظهارداشت: تربت جام همچون بسیاری ازشهرهای دیگرمشکل وجود صنوف مزاحم و آلاینده درآن وجود دارد و تلاشهای متعددی هم در مقاطع مختلف جهت ساماندهی این صنوف صورت گرفته است. ازجمله منطبق با طرح جامع و تفضیلی شهر مکانی با مالکیت بخش خصوصی در ابتدای جاده تایباد به عنوان شهرک صنوف مزاحم با کاربری صنعتی پیش بینی شده است که اگر چه دارای بلوک بندی مصوب نبوده است اما در طول دو دهه گذشته تعدادی از واحدها ی کارگاهی در آن جا مستقر شده اند.

جواد دامن پاک درادامه گفت: تاکنون توفیقاتی نیز حاصل گردیده است، اما تا حل کامل مشکل مذکور، راه درازی در پیش است که همت مسئولین و هماهنگی بیشتر اصناف را می طلبد.

جنبه حقوقی و قانونی صنایع مزاحم

وی همچنین به جنبه های حقوقی اشاره کرد و گفت: براساس طرحهای بالادست و استانداردهای شورای عالی معماری و شهرسازی و همچنین   حسب ضوابط استقرار واحد های صنعتی وخدماتی تولیدی (مصوب هیات وزیران) ‌ صدور مجوز استقرار برای برخی از واحد های صنفی که به عنوان صنایع مزاحم و آلاینده معروف هستند، درداخل حریم خدماتی شهر مجاز نمی باشد

دلیل بروز مشکل

جواد دامن پاک با اشاره به دلیل وبروز این مشکل گفت: یکی از مهمترین دلایل ظهور و بروز مشکل، عدم رعایت ضوابط استقرار این واحدهای صنفی است. اگرچه جهت استقرار صنوف، ظوابط متعددی تعریف و جهت اجرا ابلاغ گردیده که به بخشی از آن هابیشتر نیز اشاره گردید و این ظوابط به مجمع امور صنفی و اداره صنعت و معدن نیز ارسال گردیده است، در این روند موجود و ظوابط استقرار این صنوف مد نظر قرار نمی گیرد به ویژه  انطباق فعالیت درخواستی با کاربری مصوب طرح جامع و تفضیلی شهر معمولا از سوی شهرداری  رعایت نمی گردد. لذا در گذر زمان بر تعداد واحدهای مزاحم و آلاینده در شهر افزوده و هرچه زمان میگذرد براین تعداد افزوده می شود.  

راهکار های حل  این مشکل

رئیس محیط زیست تربت جام همچنین راهکارهایی برای حل مشکل ارائه کرد وگفت: قدم اول تعریف سازو کارو ساختار  مناسب، جهت ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده درسطح  شهر، مکان یابی و شناسائی عرصه های مناسب و منطبق با ظوابط جهت ایجاد شهرک صنوف آلاینده، ایجاد زیرساختها جهت استقرار صنوف و مهیا کردن زمینه انتقال صنوف مربوطه به محل، بعد از شناسائی دقیق مشاغل آلاینده و نیز دسته بندی آن ها بر مبنای شدت آلایندگی، ‌اولویت های ساماندهی مشخص و راهکارهای مختلف از جمله انتقال، ‌ساماندهی در محل و ... تبیین می گردد.

 وی گفت: اجرای ضوابط و دستورالعمل های مصوب مربوط به استقرار واحدها در سطح شهر. بدین معنی که واحد جدیدی از واحدهای آلاینده حسب قوانین موجود و مصوب در داخل بافت مسکونی مستقر نگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.