داعش ابزار سیاسی ونظامی مورد حمایت آمریکا در منطقه برای پیاده کردن اهداف مثلث شوم است بعید نیست که از دل داعش جریان دیگری علیه امنیت منطقه به وجود بیاید همانگونه که داعش از دل جریانی مثل القاعده بیرون آمد.جایگزین کردن افغانستان به جای سوریه وعراق ترمیم شکستها وزخم های آمریکا دراین و کشور است. در واقع استراتژی غلط امریکا این کشور را در تله ایران , روسیه ،چین وحتی پاکستان قرار می دهد و آسیب پذیری آمریکا را در منطقه چندین برابر افزایش می دهد.

گیر افتادن آمریکا در تله همسایگان افغانستان/ بعید نیست از دل داعش جریان دیگری علیه امنیت منطقه ایجاد شود

قدس آنلاین- دکتر فدا حسین مالکی سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه حضور داعش در افغانستان حیله آمریکا در راستای ایران ستیزی است به خبرنگار قدس آنلاین گفت :داعش مولود و ساخته آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی  است به نحوی که این موضوع به کرات مورد تایید بسیاری ازسران کشورهای جهان در محافل بین المللی و داخلی قرار گرفته است. حمایت های لجستیکی، مالی و معنوی از داعش نشان داد آمریکا با کمک رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به دنبال آشفتگی و تهدید ثبات در منطقه است. داعش با بهانه مقابله با تررویست توسط مثلث شوم یاد شده راهی منطقه شد تا علی رغم ادعای باطل غرب به کشتار وسیع مسلمانان اعم از شیعه و سنی بپردازد و روز به روز بر محور مقاومت و ایران تاثیر بگذارد تا اهداف غرب و رژیم کودک کش را پیاده کند. ماموریتی که این مثلث شوم برای داعش تعریف کرده بود اقدام موثر علیه ایران و به خطرانداختن امنیت ملی جمهوری اسلامی بود.

وی در خصوص تدابیر جمهوری اسلامی ایران  در مقابله با داعش اظهار داشت: حضور و مقاومت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و اتخاذ تدابیر و راهبردهای ضد تکفیری و تروریستی داعش توانست سد عظیمی در برابر خواسته های تروریست ها وحامیانش ایجاد کند به نحوی که تدابیر اتخاذ شده منجر به شکست نظامی و سیاسی داعش در سوریه و عراق شد. طبیعی است شکست داعش به منزله شکست مثلث شوم آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است. مالکی خاطرنشان کرد: از زمانی که مدیریت ایران در مهار داعش افزایش یافت خشم آمریکا و حامیانش از مقاومت ایران در برابر تروریست ها فزونی یافت. خوشبختانه تدابیر جمهوری اسلامی ایران منجر به همراهی روسیه با ایران شد به نحوی که سران ترکیه علی رغم همکاری های گسترده سالهای اول با گروهک تروریستی داعش در نهایت با تغییر رویکرد به جمع مخالفان داعش پیوست و منجر به تحمیل شکست سنگینی به مثلث شوم تروریست پرور شد.

سفیر سابق ایران در افغانستان  دراین باره افزود: آمریکا بیش از چهار دهه در برابر سیاست های روسیه و ایران ایستاده است بی شک یکی از مهمترین دلایل تشکیل داعش مقابله با سیاستهای ایران و روسیه در منطقه بود از این رو شکست داعش آمریکا را برآن داشته تا داعش را به افغانستان و پاکستان گسیل کند. آمریکا با رویکرد ایجاد تنش در منطقه داعش را در چند ماه گذشته در مناطق جلال آباد افغانستان اسکان داده به نحوی که برخی از فرماندهان داعش آنجا در حال برنامه ریزی هستند.

مالکی با اشاره به حساسیت های کشورهای همسایه افغانستان  درباره حضور داعش دراین کشور تصریح کرد: طبیعی است  کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران و روسیه به حضور داعش در افغانستان  واکنش سریع نشان دادند؛ هر چند آمریکا از موضع گیری ها و واکنش به حق کشورهای همسایه آگاه است اما همچنان براین موضوع پافشاری کرده و از حضور داعش در افغانستان حمایت می کند. علاوه بر جمهوری اسلامی ایران و روسیه شاهد واکنش های جدی پاکستان هستیم، از آن سو کشور چین به عنوان همسایه افغانستان در برابر حضور داعش دراین کشور به دلیل نزدیکی با مرزهای افغانستان واکنش جدی به این موضوع نشان می دهد.

سفیر سابق ایران در افغانستان خاطر نشان کرد: حضور داعش در افغانستان شرایط این کشور را به لحاظ سیاسی و نظامی در منطقه پیچیده تر خواهد کرد. سناریوی مبارزه با تروریسم در افغانستان که بیش از یک دهه در این  کشور اجرا شده  همچنان با حمایت های دولت وقت آمریکا در راستای ایجاد ناامنی در منطقه دنبال می شود به گونه ای که اخیرا معاون رئیس جهور امریکا در سفر به افغانستان موضوع مبارزه با تروریسم را مطرح کرد. شواهد نشان می دهد آمریکا در ۱۶ سال قبل نه تنها موفق با مبارزه با تروریسم نشده بلکه ماحصل حضور آمریکا عدم امنیت در افغانستان وبه خاک وخون کشیدن تعداد کثیری از مردم مظلوم این کشور بوده است.

این کارشناس سیاسی دراین باره یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل همسایگی با افغانستان و فارسی زبان بودن مردم مسلمان این کشور با رویکرد متفاوت وحساسیت بیشتری دراین باره ظاهر می شود. آسیب پذیر بودن و گستردگی مرزهای ایران با افغانستان نیز موضوعی است که از نظر مسوولان جمهوری اسلامی بسیار مورد توجه است. خبرها حاکی ازاستقرار داعش در شمال افغانستان یعنی در مناطق فارسی زبان، مناطقی که به تعبیری ایران نفوذ بیشتری در آنجا دارد می دهد؛ بی تردید هدف آمریکا کشتار مردم فارسی زبان این منطقه اعم  از شیعه یا سنی است از این جهت یقینا جمهوری اسلامی ایران واکنش جدی تری به تحولات ایران و افغانستان نشان خواهد داد.

مالکی با اشاره به در تله افتادن آمریکا در منطقه خاطر نشان کرد: هر چند گروه تروریستی طالبان بومی این کشور است اما بعد از مرگ رهبر طالبان بسیاری از اعضای این گروهک به داعش پیوستند بنابراین می توان تاکید کرد که خط و مشی این دو گروه مبارزه با دولت افغانستان است. موضوع قابل تامل در معرض خطر بودن مردم افغانستان است؛ طبیعی است درچنین صورتی آمریکا درصدد گسیل نیروهای مختلفی از داعش از سراسر اروپا و سایر کشورها به افغانستان است. وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه داعش ابزار سیاسی ونظامی مورد حمایت آمریکا در منطقه برای پیاده کردن اهداف مثلث شوم است بعید نیست که از دل داعش جریان دیگری علیه امنیت منطقه به وجود بیاید همانگونه که داعش از دل جریانی مثل القاعده بیرون آمد. جایگزین کردن افغانستان به جای سوریه وعراق ترمیم شکستها وزخم های آمریکا دراین و کشور است. در واقع استراتژی غلط امریکا این  کشور را در تله ایران  , روسیه، چین وحتی پاکستان قرار می دهد و آسیب پذیری آمریکا را در منطقه چندین برابر افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.