اصفهان- امسال برای چندمین سال متوالی کشاورزان اصفهانی با بی آبی دست و پنجه نرم می کنند، مشکلی که آن را نتیجه بی‌تدبیری مسئولان می دانند.

قصه تلخ آب فقط دامنگیر کشاورزان شرق اصفهان

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: شهر زیار، از توابع شرق اصفهان جایی که یک ماه پیش، بیش از ۱۰۰ کشاورز، ۵۰ دستگاه تراکتور را به نشانه اعتراض نسبت به قطع آب زاینده رود بر سر خیابان آوردند، تراکتورها نماد اعتراض کشاورزان بود اما باز هم صدای آنها به گوش مسئولان نرسید.

کم آبی، خشکسالی و آرزوی باران، حالا دیگر کارد را به استخوان کشاورزان شرق اصفهان که چند سالی است با این شرایط روزگار سختی سپری می کنند، رسانده است، آنها که نسل به نسل کشاورز بوده‌اند، از این وضعیت به تنگ آمده‌اند.

احمد رضایی، به نمایندگی از کشاورزان معترض شرق اصفهان به خبرنگار ما می‌گوید: اگر آب نیست، باید در هیچ نقطه ای از این استان آب نباشد، در حالی که همه شاهد هستند کمبود آب، خشکسالی و غیره قصه تلخی است که ظاهراً فقط برای کشاورزان شرق اصفهان گفته می شود.

وی می افزاید: تاکنون به هر روشی که ممکن بوده اعتراض کرده ایم، درد دل کرده ایم، از سختی معیشتمان گفته ایم اما گویی شکم های سیر خبری از شکم های گرسنه کشاورزان و خانواده آنها ندارد، شب های زیادی بوده که فرزندان ما شکم گرسنه سر به بالین خواب گذاشته اند و ما غیر از خجالت و شرمندگی نتوانسته ایم کاری انجام دهیم.

رضایی ادامه می دهد: غیر از کشاورزی هنر دیگری نداریم، اما زمین های ما چند سالی است که آبی برای کشت ندارد، معلوم نیست آب کجا می رود که روزگارمان با محروم شدن از حقابه‌مان سیاه شده، گاهی مسئولان سخن از پرداخت خسارت به کشاورزان به زبان می آورند، خسارتی که میزان آن همچون صدقه ای بسیار ناچیز به خانواده آنها است.  

تا پیش از ساخت سد زاینده رود این رودخانه از سرچشمه تا تالاب گاوخونی جاری بود و همین موضوع باعث می شد منابع آب زیرزمینی در طول سال برای کشاورزی مناسب باشد، اما با ساخت سد و صنایعی در مسیر این رود، همچنین انتقال آب به شهرهای همجوار به تدریج از منابع آبی این رگ حیاتی اصفهان کاسته شد.

علاوه بر برداشت بی رویه آب، کاهش ۹۰ درصدی بارش ها در این استان مزید بر علت شده تا بحران به طور کامل احساس شود و تاثیر مستقیمی بر فعالیت بخش کشاورزی داشته باشد.

کارشناسان آب معتقدند فلات ایران در طول تاریخ با کم آبی رو به رو بوده اما هدررفت منابع آبی محصول سوء مدیریت مسئولان در چند سال گذشته است.

در این میان مسئولان تقصیرها را بر گردن آسمان و کاهش بارش ها می اندازند تا جایی که به گفته آنها میزان کاهش بارش باران در سال آبی جاری در نیم قرن گذشته بی سابقه بوده است.

بر اساس آمار وزارت نیرو میزان بارندگی سال آبی امسال نسبت به میانگین سال آبی گذشته بیش از۴۰ درصد کاهش داشته است، شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز اعلام کرده در حال حاضر نزدیک ۶۰ درصد مخازن سدهای کشور خالی از آب است.

کارشناسان آب معتقدند استفاده از شیوه های سنتی در کشاورزی ایران از مهمترین عوامل هدررفتن آب و کاهش منابع آبی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب اصفهان هفته گذشته اعلام کرده بود که حجم آب ذخیره شده در سد زاینده‌رود حدود ۱۳۱میلیون مترمکعب است که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و با افت ۸۰ درصدی نسبت به متوسط بلندمدت در حوضه آبی زاینده‌رود همراه بوده است.

کشاورزان به حال خود رها شده‌اند

مدیرکانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان اما با ابراز گلایه‌مندی شدید از وزارت نیرو به خاطر تخصیص غیر قانونی حقابه کشاورزان اصفهان به دیگران، اظهار می‌کند: وزارت نیرو قرار بود طبق مصوبات شورای عالی آب، طرح هایی را همچون تونل سوم بهشت آباد، ساماندهی رودخانه، مهار کامل پساب بخش شرب و مصارف شهری و صنایع برای جبران آبی که برای استان های همجوار تخصیص داده، اجرا کند، اما همچنان عزم جدی در اجرای این طرح ها دیده نمی شود.

اسفندیار امینی تاکید می کند: گلایه مندی دیگر کشاورزان از استانداری است، زیرا مسئولیت تشکیل صندوق پرداخت خسارت به کشاورزان بر عهده استانداری اصفهان بوده و هست.

وی ادامه می دهد: قرار بود استانداری اصفهان صندوق پرداخت خسارات را تشکیل دهد و همه ساله اگر هر بخشی از جمله شرب و صنعت هر مقدار از حقابه های کشاورزان را نیاز داشتند تا زمانی که منابع لازم تامین شود، آن را محاسبه و توافق کنند.

مدیرکانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه طبق ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب، در ارتباط با حقابه به هر دلیلی برداشت آب صورت گیرد یا در اثر اقدامی حقابه کم یا خشک شود، وزارت نیرو باید با حقابه دار توافق کند نه اینکه با تشخیص خود عمل کند، می گوید: در سال ۹۲ قرار شد توسط استانداری اصفهان این صندوق تشکیل شود، اما محقق نشد؛ به راستی آیا تشکیل یک صندوق با توجه به اینکه این موضوع در اختیار تهران نبوده، بیش از ۵ سال زمان نیاز دارد؟

وی تصریح می کند: ما به عنوان صنف کشاورزی به نمایندگی از کشاورزان پیگیری های زیادی انجام داده و نامه نگاری‌هایی انجام دادیم، اما هنوز یک جلسه ویژه تشکیل صندوق با صنف تشکیل نشده و این بدان مفهوم است که کشاورزان به حال خود رها شده‌اند.

امینی تصریح می کند: امسال تاکید کردیم برای سال آبی ۹۶ و ۹۷ برنامه توزیع آب را متناسب با قانون و مصوبات شواریعالی آب بنویسند و اجرا کنند، اما متاسفانه با گذشت چهار ماه و نیم از سال آبی امسال، هنوز بخش شرب و صنعت در یزد و اصفهان و مقداری هم در چهارمحال و بختیاری بدون برنامه در حال برداشت آب هستتند.

وی با طرح این سؤال که چه کسی این اختیار را به وزیرداده است که به تشخیص فردی خود دستور برداشت حقابه کشاورزان اصفهان را بدهد؟، تصریح می کند: متاسفانه وقتی کشاورز از همه جا ناامیده می شود و کسی جوابش را نمی دهد، معترض می شود، اما همه می خواهند با کشاورز برخورد کنند.

مدیرکانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان ادامه می دهد: چهار ماه و نیم از فصل زراعی امسال گذشته و کشاورز اصفهانی نتوانسته کشتی انجام دهد، نمی داند چکاره است، تکلیف خود را نمی داند، یک نفر و دو نفر هم نیستند که بگویند ما به جایی دیگر مهاجرت می کنیم یا یک شغل دیگر پیدا می کنیم، لذا معتقدم عامل این اتفاق دولت و مشخصاً ورزات نیرو است.

وی می افزاید: مردم هم یک گلایه مندی دیگر از دستگاه قضایی دارند و آن اینکه دادستان ها که مدعی العموم هستند چطور همه مسایل را پیگیری می کنند، اما وارد بحث حقابه کشاورزان نمی شوند؟، مگر حقابه کشاورزان یک حق عمومی و در حوزه اختیارات دادستان نیست؟، چطور دادستان ها و دستگاه دستگاه قضایی تنها برداشت حقابه مردم را نظاره می کنند و یک دستور قضایی نمی دهند، در حالی که این اختیارقانونی را قانونگذار به دادستان ها سپرده است  و دادستان ها نماینده آحاد مردم در دستگاه قضایی هستند!

امینی ادامه می دهد: همانگونه که اخلال در نظم عمومی به دادستان مربوط شود، حقابه مردم که وزرات نیرو آن را فروخته است و چندصد هزار نفر جمعیت شرق و غرب اصفهان را با مشکل مواجه کرده، نیز به دستگاه قضایی مربوط می‌شود، اما دستگاه قضا به این مسایل ورود پیدا نمی کند و هر زمان کشاورزان پیگیر حقوق قانونی خود می شوند، می خواهند با کشاورز برخورد کنند، کشاورز چگونه باید این همه بی قانونی و بی مهری را ببیند و سکوت کند!؟

وی تاکید می کند: بر چه اساسی صنعت باید همچنان آب بخش کشاورزی و حقابه ها را بردارد و هزاران میلیارد  تومان درآمد سالانه داشته باشند، اما صاحبان آب گرسنگی بخورند؛ کشاورزان هم می‌خواهند برای فرزندانشان خانه بسازند، زندگی کنند، بساط ازدواج فرزندان خود را فراهم کنند، اگر کشاورزان به این مرز و بوم تعلق دارند، چرا قانونی که مجلس شورای اسلامی در این رابطه ارایه کرده را اجرا نمی کنند.

مدیرکانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه سوال کشاورزان این است که مطابق کدام قانون حقابه آنها فروخته شده است، تصریح می کند: طبق قانون حقابه فروخته شده باید به کشاورزان باز گردد.

وی می گوید: کشاورز تا زمانی که چیزی سر سفره خود نبیند درباره پیگیری مسؤلان استانی نمی تواند قضاوت کند، زیرا حرف های خوب را همه می زنند؛ کشاورزان می گویند اگر خشکسالی هست و کم آبی وجود دارد باید بالا و پایین روخانه خشک باشد، اما وقتی شاهد جاری بودن آب در بالادست رودخانه هستند، به این نتیجه  می رسند که رودخانه از نیمه  خشکانده شده و خشکسالی وجود ندارد!

تشکیل کارگروه ملی برای احیاء زاینده رود و تالاب گاوخونی

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس‌آنلاین می گوید: در جلسه ای که اخیراً با وزیر نیرو داشتیم، سه موضوع مهم مطرح شدکه یکی از آن ها رفع مشکل کشاورزان بود، در این جلسه مقرر شد کارگروه ملی برای احیاء زاینده رود و تالاب گاوخونی تشکیل شود

حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه مورد دوم این بود که بخش خصوصی برای احداث سد تونل سوم وارد میدان شود و خوشبختانه مجتمع فولاد برای این کار اعلام آمادگی کرده است، می افزاید: مورد سومی که درخواست کردیم این بود که خسارت نکشت به کشاورزان تعلق بگیرد.

وی ادامه می دهد: حدود سه سال پیش صندوقی تشکیل و قرار شد پول سهم آب کشاورزان که به دیگران فروخته شده و واگذار شده است، در صندوقی واریز و به کشاورزان خسارت پرداخت شود، البته نه مثل آن پرداخت خسارتی که چند سال پیش دولت برای هر هکتار صد هزار تومان کمک کرد و در واقع توهینی به کشاورزان بود، زیرا اگر به همان گونه زمین های خود را رها می کردند، بارانی می‌آمد و علف های هرزی سبز می‌شد و این علف ها را به گله داران گوسفندداران میفروختند، در هر یک‌هزارمتر حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان می‌توانستند از آن علف ها درآمد کسب کنند؛ بنابراین بهتر است که خسارت نکشت به کشاورزان تعلق بگیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم، تاکنون جلساتی با وزیر نیرو و دیگر مسوولان کشوری داشته ایم، از استاندار اصفهان نیز خواستیم تا این موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده و از حق کشاورزان دفاع کنند.

وی اظهار می‌کند: کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان برای ما فرقی ندارند، همه آنها حق دارند و برای امرار معاش با مشکلات زیادی مواجه هستند، به عنوان مثال برخی کشاورزان قهدریجان حتی ها نان شب هم ندارند تا بتوانند شکم زن و فرزندان خود را سیر کنند.

لارگانی با بیان اینکه کشاورزان زمانی طی یکسال در زمین خود سه مرتبه کشت انجام می دادند و علاوه بر تامین مخارج خود، اقتصاد استان را رونق می دادند، می گویند: حالا که زمین های کشاورزی خشک و بی آب و علف شده، کشاورزانی که زمانی به دیگران کمک می کردند و نان رسان بودند، در وضعیت بدی قرار گرفته اند و محتاج شده اند.

وی تاکید می کند: البته کشاورزان نباید اینگونه اعتراض کرده و بهانه دست دشمنان داخلی و خارجی و امثال رادیو بی. بی. سی و دیگر شبکه های معاند که استعمار پیر انگلستان هستند و از شروع انقلاب تاکنون جزء دشمنان درجه یک ما بوده اند، ندهند و یقین داشته باشند نمایندگان آنها در مجلس به طور جد پیگیر رفع مشکلات آنها هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سد تونل سوم کوهرنگ نیز تصریح می‌کند: نمایندگان مبلغی که اضافه بر سرجمع بودجه بود و اعلام شد که نمایندگان نظر بدهند، در استان اصفهان تعداد ۱۰ نفر از نمایندگان با وجود اینکه در شهرستان خودشان مشکلاتی بود و نیاز به بودجه داشتند، اما  این بودجه را برای سد تونل سوم گذاشتند تا این سد زودتر به اتمام برسد.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر سد تونل سوم کوهرنگ به اتمام برسد، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به پشت سد اضافه و تاحدودی می تواند مشکلات کشاورزان را حل کند.

فرماندار اصفهان نیز به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: پیگیر مشکلات کشاورزان هستیم و تاکنون جلسات زیادی در این رابطه با استاندار اصفهان، نظام صنفی و مسئولان آب منطقه ای و جهادکشاورزی برگزار کرده ایم.

می افزاید: با توجه به کمبود آب و عدم کشت، قراراست مبلغی به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت شود.

آقای استاندار! برای حل مشکلات کشاورزان شرق چه برنامه‌ای دارید؟

پس از شنیدن اظهارات مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان و رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان، خبرنگار قدس آنلاین تلاش زیادی برای انجام مصاحبه با استاندار اصفهان انجام داد، حتی در حاشیه یکی از پروژه های افتتاحی دهه فجر از ایشان درخواست کردتا چند جمله ای در خصوص پیگیری های انجام شده برای رفع مشکلات کشاورزان بیان کند،  اما  استاندار در پاسخ اعلام کرد که مورد سوال شما با برنامه افتتاحی امروز همخوانی ندارد و من حرفی نمی زنم!

پس از آن چندین مرتبه با مدیر روابط عمومی استانداری اصفهان برای دریافت نظریات استاندار تماس گرفته شد، اما پیگیری های خبرنگار ما به نتیجه نرسید و ما همچنان منتظر دریافت سخنان استاندار اصفهان در این ارتباط هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.