معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: رییس جمهور دستور داده اند که ۳۰ درصد از پست های مدیریتی در اختیار زنان قرار بگیرد و برای دست یابی به این هدف چهار سال فرصت داریم.

دستور رئیس جمهور برای اختصاص ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی به زنان

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امروز (دوشنبه) در نشست دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف توسعه انسانی در بخش زنان گفت: در سال های اولیه انقلاب بین ۵۰ تا ۵۵ درصد زنان باسواد بودند که این رقم هم اکنون به ۹۵ درصد رسیده و زنان خلاهای موجود در این زمینه را تکمیل کرده اند.

وی با بیان اینکه پیشرفت های صورت گرفته حاکی از ثمر بخش بودن سیاست ها و برنامه ها در سال های اخیر است، اظهار داشت: در حوزه دانشگاه ۶۰ تا ۶۵ درصد افرادی که در دانشگاه پذیرفته می شوند از زنان هستند و در حال حاضر ۲۷ درصد از اساتید دانشگاه ها از بانوان می باشند.

وی با بیان اینکه در عین حال چالش هایی در خصوص زندگی خوب وجود دارد، گفت: دستاوردهای کسب شده ملموس و حائز اهمیت است و آینده روشنی پیش رو خواهیم داشت.

ابتکار خاطرنشان کرد: انتظار داریم در انتخابات های پیش رو در پارلمان شاهد افزایش حضور زنان باشیم، نه تنها در پارلمان بلکه در شوراهای شهر و روستا هم زنان حضور چشمگیری داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در حوزه اشتغال زنان با چالش های زیادی مواجه هستیم، گفت: با توجه به اینکه جامعه مردسالار است، حضور زنان در بازار کار را به سختی می پذیرد، این امر نه تنها در میان مشاغل دولتی، حتی در سازمان های خصوصی هم وجود دارد با این حال دولت بستری فراهم کرده است تا زنان بتوانند در حوزه های کارآفرینی فعالیت کنند.

ابتکار یادآور شد: تلاش های زیادی برای ارتقای قوانین جاری انجام شده است و خیلی از قوانین اصلاح شده اند؛ در عین حال نیاز به گفت وگوهای زیای وجود دارد.

وی با بیان اینکه گفت وگوهای زیادی با حوزه های علمیه مطرح کرده ایم تا موانع و چالش های پیش رو اصلاح قوانین را برطرف کنیم، گفت: در حال حاضر لایحه ای در خصوص منع خشونت علیه زنان در مجلس در حال جمع بندی است و مراحل پایانی خود را طی می کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: امنیت اجتماعی زنان، کودکان و جوانان برای دولت مهم است و در همین راستا دولت دومین لایحه ای دیگری در این خصوص ارائه کرده است که آن هم در حال جمع بندی است.

وی خاطرنشان کرد: جلساتی با علمای اهل سنت در سیستان و بلوچستان و گلستان داشتیم تا در حوزه های مختلف به ارتقای جایگاه زنان و کودکان کمک کنیم و در خصوص مسائلی همچون ازدواج زودتر از موعد بحث هایی داشته ایم.

ابتکار با اشاره به گفت و گوهایی که با مراکز علمی و دانشگاهی در زمینه حقوق بشر انجام شده است، گفت: رئیس جمهور دستور داده اند که ۳۰ درصد از پست های مدیریتی در اختیار زنان قرار بگیرد و برای دست یابی به این هدف ۴ سال فرصت داریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف برنامه ریزی کرده ایم و در صورتی که این هدف محقق شود، دستاورد قابل توجهی برای زنان به شمار می رود.

ابتکار اضافه کرد: در حال حاضر ۶ پست معاونت ایجاد کرده ایم که یکی از آنان مربوط به بانوان است و این از تحولات مهمی است که نشان می دهد که بانوان در حال ورود به عرصه های تصمیم سازی هستند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این شاهد حضور زنان در قوه قضاییه هستیم و زنان بعنوان دادیار و رایزنان حقوقی می توانند در قوه قضاییه فعالیت داشته باشند.

ابتکار یادآور شد: به نظر می رسد حضور موثرتر زنان در قوه قضاییه پذیرفته شده است و امیدواریم این امر به حوزه تصمیم سازی در قوه قضاییه هم تسری یابد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اقدامات انجام شده برای منع خشونت علیه زنان گفت: دوره های آموزشی برای زنان در وزارتخانه های آموزش و پرورش و وزارت علوم برنامه ریزی شده و این برنامه ها به نظام آموزشی اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در دانشگاه به موضوع مهارت های زندگی هم توجه شده است و برنامه ریزی های خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

ابتکار افزود: سازمان بهزیستی هم درباره ارتقا امنیت اجتماعی برنامه ریزی کرده است و سامانه ای پیش بینی شده است که اگر بانوان با معضل اجتماعی مواجه شدند می توانند با آن تماس بگیرند و مددکاران بهزیستی از افراد مسن، بانوان و کودکان حمایت می کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: تلاش دولت ارتقای آگاهی عمومی برای ممانعت از اعمال خشونت علیه زنان، کودکان و افراد مسن است.

ابتکار یادآور شد: اقدامات موثری برای ممانعت از اعمال خشونت علیه زنان صورت گرفته است، در عین حال با چالش ها و موانع متعددی هم روبرو هستیم که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: فضای خوبی برای بهبود وضعیت زنان شکل گرفته تا این چالش ها برطرف شوند و در انتظار آینده بسیار خوبی برای جامعه ایران هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.