کرج- پیامدهای منفی بارش برف اخیر و ورود سامانه بارشی قوی به البرز در هفته جاری سبب شد مسئولان شورای مدیریت بحران البرز بار دیگر گردهم بیایند تا به نوعی از غافلگیری دوباره در حوادث مشابه پیش رو جلوگیری کنند.

جلسه ای برای غافلگیر نشدن دوباره

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در این نشست که امروز دوشنبه برگزار شد ضمن ارائه گزارش از عملکرد دستگاه ها، در خصوص تمهیدات لازم برای جلوگیری از اتفاقات مشابه بحث وتبادل نظر شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در این جلسه گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی و بارش برف در استان از روز سه شنبه اداره کل بحران از هفته گذشته اخطاریه لازم را در این زمینه به تمامی دستگاه ها ارائه کرده استو از آنها خواسته شد که در برابر برف آمادگی داشته باشند.

مهدی مهرور با بیان اینکه اقدامات تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این زمینه بررسی خواهد شد، افزود: تمامی دستگاه‌ها باید درباره اقدامات و عملکرد خود در خصوص برف پاسخگو بوده و گزارشی از آنچه که انجام داده‌اند و دلایل اقداماتی که منجر شده تا نتوانند یک سری کارها را انجام دهند، تشریح کنند.

مهرور گفت: کلیه دستگاه های امدادی آمادگی داشته باشند که اگر به خاطر برودت هوا گاز قطع شد خودروهای آتش نشانی و بیمارستان ها در بخش فرآوردهای نفتی ذخیره های لازم را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: با توجه به اینکه ابلاغ اخطاریه هواشناسی به دستگاه‌های استان داده شده است بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین سوخت تأکید کرد.

مهرورافزود: کمبود سوخت برخی از خودروها یکی از مشکلات مردم در پی بارش برف بود که درصدد هستیم این قبیل از مسائل را طی روزهای آینده شاهد نباشیم.

برآورده نشدن مطالبه مردم در بارش برف اخیر

در این جلسه معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری البرز به اتفاقات هفته قبل  واتفاقاتی که پیرامون بارش برف سنگین رخ داد اشاره کرد و از دستگاه های مختلف خواست در خصوص بالا بردن سطح آمادگی لازم اقدام کنند.

خسرو ارتقایی گفت: در بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی در بارش برف اخیر مطالبه و توقع برای اجرای اقدامات مقابله با بحران بیش از این بود.

وی  با انتقاد از مسدود شدن مسیرها در پی بارش برف، افزود: خدمات رسانی دستگاه های مسئول در بارش برف اخیر  تا حدودی نامناسب بود و متاسفانه با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی نتوانستند مقابله خوبی داشته باشند.

ارتقایی ادامه داد: اقداماتی صورت گرفت اما مطلوب و مورد رضایت مردم نبود لذا می بایست با تجربه و آمادگی  والبته برنامه ریزی صحیح تر در حوزه ماموریت موفق تر عمل کنیم.

وی اضافه کرد: باید بتوانیم با بهره گیری از ظرفیت های دستگاه های اجرایی از ایجاد اختلال دوباره در پی بارش برف در دستگاه های خدمات رسان جلوگیری کنیم.

ارتقائی با بیان اینکه مدیران‌ دستگاه های اجرایی باید حضوری مستمر در شرایط بحرانی استان داشته باشند، گفت: ادارات و دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران در شرایط بحران باید گوش به زنگ باشند و حضور مدیر در محل بحران جزء اساس کار است.

وی با تاکید بر اینکه کلیه ادارات و دستگاه های خدمات رسان باید آمادگی و اتخاذ اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای پیگیری خطرات احتمالی ناشی از فصل بارندگی، آبگرفتگی معابر و حوزه های آبریز در استان  را داشته باشند، گفت: ادارات و دستگاهای اجرائی استان باید با تجهیز امکانات در جهت خدمت رسانی به مردم در مواقع خطرات احتمالی ناشی از فصل بارندگی و آبگرفتگی معابر آمادگی لازم برای مواجه شدن با هرگونه مشکلی داشته باشند.

وی با بیان اینکه امکانات در البرز محدود است تصریح کرد: در  این راستا ضرورت برنامه ریزی منسجم تر توسط دستگاه های اجرایی و امدادی را می طلبد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز با اعلام اینکه امکانات راهداری در این استان  محدود است و یک پنجم نیاز آن است خواستار برنامه ریزی منسجم تر در مواقع بحرانی شد.

ارتقائی گفت:  با توجه به ورود سامانه بحران زای بارشی در چند روز آینده به استان ضرورت دارد شهرداری و  آب منطقه ای به همراه تمام دستگاه های اجرایی تمهیدات ویژه ای را پیش بینی کنند.

وی افزود: امکانات باید در شرایط بحران بررسی بیشتری شود و همه جوانب مشکلات بحران مد نظر قرار گیرد همچنین شهرداری باید با توجه به امکاناتی که دارد بیشتر برنامه ریزی برای مواقع بحرانی داشته باشد.

تجربه برف اخیر مدنظر قرار گیرد

معاون استاندار خاطرنشان کرد: هر چند در برف گذشته تلاش ها خوب بود ولی مطلوب نبوده که باید تجربه برف گذشته را بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد که در این راستا به رغم تلاش ها انتقادات بسیاری را در فضای مجازی شاهد بودیم که باید تجربه آن را مد نظر قرار بدهیم.

وی تصریح کرد:  مردم هم باید مجهز به وسایل امدادی زمستانی باشند چرا که در برف گذشته براساس گزارش ها، ۹۵ درصد مردم زنجیر چرخ نداشتند، پس اطلاع رسانی در این زمینه نیز باید افزایش یابد.

وی گفت: برف گذشته تجربه است برای بارش های بعدی و امروز هر چه بیشتر باید به مردم خدمات رسانی داشت.

ارتقایی ادامه داد: نباید برف ۳۰سانتی متری، البرز را به این مقدار دچار مشکل کند و سبب بسته شدن آزاد راه شود هر چند تمام دستگاه های اجرایی، پلیس وراهداری تلاش خوبی داشتند اما مشکلاتی که بوجود آمد باید آسیب شناسی شود.

وی افزود: در برف گذشته می توانستیم بهتر عمل کنیم بنابراین با سامانه بارشی در پیش باید برنامه ریزی بیشتری داشت.

معاون امور عمرانی استاندار البرز خواستار پیگیری سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان در خصوص تخصیص اعتبار لازم برای اقدامات مدیریت بحران البرز شد.

ارتقائی با اشاره به اینکه مدیریت بحران متعلق به زمان بحران یا پس از وقوع آن نیست، اظهار داشت:  با اعتبارات تخصیص یافته می‌توان حداقل خطرات  کاهش یابد.

ارتقائی گفت: با پیگیری های سازمان مدیریت، برنامه و بودجه و دارایی استان در خصوص تخصیص اعتبارات لازم برای مدیریت بحران می توان با حداقل های بحران های احتمالی را مدیریت کرد.

در این جلسه برخی ارگان های خدمات رسان نیز از کم وکیف عملکردشان در مواجهه با بحران برف اخیر گزارشی ارائه دادند که از آن جمله می توان به شهرداری کرج اشاره کرد.

ترافیک مانع خدمات رسانی شهرداری کرج

قائم مقام خدمات شهری شهرداری کرج در این جلسه با بیان اینکه شهرداری در برف اخیر نتوانست در حد انتظار خدمات رسانی کند افزود: علت این اتفاق ترافیک بسیار زیادی حاکم برمعابر شهری بود وسبب شد نتوانیم از ماشین‌آلات سنگین بهره بگیریم.

اصغر نصیری افزود: بر اساس برآوردها کلانشهر کرج ۱۹ میلیون مترمربع مسیر قابل برف روبی دارد لذا با توجه به حجم و گستردگی آن نمی‌توان این معابر را به یکباره پاکسازی کرد.

وی ادامه داد: شهرداری کرج در ساعات اولیه برف روبی معابر درجه یک و مراکز حساس شهری را در دستور کار قرار داد و پس از آن اقدام به پاکسازیمعابر درجه ۲ و ۳ کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج از اتخاذ تمهیدات ویژه برای مواجهه با موج سرمای پیش رو خبرداد و گفت: ۴۸ هزار لیتر سوخت برای خودروهای شهرداری ذخیره سازی شده است ضمن آنکه ماسه و نمک مورد نیاز نیز پیش‌بینی شده است.

بارش برف اخیر هرچند به دنبال خود تبعات وپیامدهای ناخوشایندی به همراه داشت و مردم را تا چند روز دچار مشکل کرد اما از سوی دیگر عیار و کارآمدی دستگاه های مختلف برای مواجهه با چنین بحران هایی را عیان کرد و  خلا های موجود در اقدامات پیشگیرانه را نشان داد.

نشست امروز شورای مدیریت بحران در استانداری البرز می تواند یکی از پیامدهای مثبت اتفاقات اخیر باشد واینکه بستری مهیا کند تا دستگاه های خدمات رسان به مانند ۱۰ روز پیش دچار غافلگیری نشوند و با تسلط بر اوضاع به استقبال اتفاقاتی مشابه بروند.

پذیرش اینکه مسئولان ما بخواهند بار دیگر از بحران پیش آمده جا بمانند برای مردم قابل هضم نیست وامید می رود در روزهای پیش رو تبعات ناشی از رخدادهای طبیعی در استان البرز با تدبیر و دوراندیشی مسئولان مربوطه به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.