خرم‌آباد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه ۶۶ درصد حجم ذخایر آب سدهای استان خالی است گفت: حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب حجم آب زیرزمینی دشت‌ها کاهش یافته است.

۶۶ درصد حجم سدهای لرستان خالی است/سفره‌های آب زیرزمینی «آب» رفتند

به گزارش قدس آنلاین، رضا میرزایی درگفت‌وگو با رسانه‌ها در سخنانی اظهار داشت: به علت شرایط توپوگرافی لرستان و کوهستانی بودن و همچنین قرارگیری رودخانه‌ها در قعر دره‌ها و اختلاف ارتفاع نسبتاً فاحشی که بین اراضی کشاورزی و محل آبگیری وجود دارد، در بسیاری مواقع امکان آبگیری با احداث بند و انتقال آب به‌صورت ثقلی امکان‌پذیر نیست که در این‌گونه موارد تأمین آب تنها از طریق احداث ایستگاه پمپاژ میسر است.  

بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژهای ۷ گانه لرستان در سال آینده

وی افزود: به همین خاطر در سال‌های گذشته تعداد هفت ایستگاه پمپاژ بزرگ در نقاط مختلف لرستان به‌منظور تأمین آب حدود ۹هزار هکتار اراضی کشاورزی مطالعه، طراحی و سپس عملیات اجرایی آن‌ها آغازشده که به‌جز ایستگاه پمپاژ «جایدر» که ردیف آن ملی استانی است، ردیف اعتباری بقیه ایستگاه‌های پمپاژ استانی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان بیان داشت: به علت محدودیت و کمبود اعتبار استانی، عملیات اجرایی این پروژه‌ها بسیار طولانی شده و در برخی سال‌ها به علت نبود تخصیص تعطیل شدند.

 میرزایی افزود: ایستگاه‌های پمپاژ «کلکله» و «محمودآباد» ازنا، «اسماعیل‌آباد» نورآباد، «فیض‌آباد» الشتر، «گرخوشاب» کوهدشت، ایستگاه‌های پمپاژ دشت‌های «جایدر»، «واشیان» و «چم مهر» پلدختر پس از بازدیدهای میدانی با تأکید و حمایت استاندار لرستان به‌عنوان پروژه‌های اولویت‌دار قرارگرفته و تعیین تکلیف و فعال‌شده‌اند و بر اساس برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود با بهره‌برداری از ایستگاه‌های پمپاژ هفتگانه، حدود ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم لرستان تبدیل به آبی و حدود چهار هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی لرستان ایجاد شود.

در سال ۹۷ شاهد اتفاقات خوبی در حوزه آب خواهیم بود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: با تعامل خوب استاندار و مجمع نمایندگان لرستان، در سال ۹۷ شاهد اتفاقات خوبی در حوزه آب خواهیم بود که از اولویت‌های کاری ما در این سال تکمیل شبکه‌ها و تحویل آب به کشاورزان است.

میرزایی اظهار داشت: در سال‌های گذشته در کل کشور و به‌تبع آن در استان لرستان بیشتر روی ساختمان سدها و ایستگاه‌های پمپاژ تمرکز بوده و به همین لحاظ شبکه‌های آبیاری یا شروع نشده و یا از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار نیستند.

وی افزود: یکی از اولویت‌های کاری ما این است که روی شبکه‌های آبیاری پایاب سدها و ایستگاه‌های پمپاژ متمرکزشده و آن‌ها را در اولویت قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص شبکه‌های آبیاری لرستان بیان کرد : جلسات متعددی با سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با تکمیل شبکه‌های آبیاری داشتیم و توافقات خوبی نیز حاصل‌شده است که شبکه‌های ۱ و ۲ را شرکت آب منطقه‌ای و شبکه‌های ۳ و ۴ را سازمان جهاد کشاورزی هم‌زمان شروع می‌کنند.

میرزایی تصریح کرد: شبکه‌های آبیاری ۳ و ۴ سد «حوضیان» الیگودرز، ایستگاه پمپاژ «اسماعیل‌آباد» نورآباد، ایستگاه پمپاژ «واشیان» و «چم مهر» پلدختر جزء این توافقات است که به‌زودی و در اسفندماه سال جاری عملیات اجرایی آن‌ها آغازشده و در نیمه اول سال ۱۳۹۷ تکمیل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: با تعامل خوبی که بین  استاندار لرستان و  مجمع نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی و  مدیران دستگاه اجرایی مرتبط با  آب‌وخاک وجود دارد و برنامه عملیاتی که برای پروژه‌های کلیدی استان تهیه و تدوین‌شده است، امیدواریم در سال ۹۷ شاهد اتفاقات خوبی در حوزه آب خواهیم بود که نتایج آن تولید اشتغال و حل بخشی از معضل بیکاری استان لرستان خواهد بود.

۶۶ درصد حجم ذخایر آب سدهای استان خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در ادامه به تأثیرات کاهش بارندگی بر روی منابع آبی استان اعم از چاه‌ها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها، قنوات و ذخایر آب سدها اشاره کرد.  

 میرزایی، بابیان این مطلب که ۶۶ درصد حجم ذخایر آب سدهای استان خالی است اظهار داشت: میزان بارش‌های سال آبی جاری تاکنون معادل ۱۲۰ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۹ درصد کاهش و نسبت به میانگین آمار بلندمدت ۵۶درصد کاهش نشان می‌دهد و در این مدت شهرستان دلفان با ۱۷۸ میلی‌متر بیشترین بارش و شهرستان الیگودرز با ۵۳ میلی‌متر کمترین بارش را داشته‌اند.

وی بیان داشت: بر اساس آمار ۳۷ ایستگاه هیدرومتری، آبدهی همه رودخانه‌های دائمی استان در مقایسه با سال گذشته و بلندمدت کاهش داشته‌اند.

کاهش آب‌های زیرزمینی به میزان ۴۰۰ میلیون مترمکعب

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان در خصوص وضعیت آب سفره‌های زیرزمینی استان لرستان گفت: به علت کاهش بارندگی‌ها و تغذیه نامناسب سفره‌های زیرزمینی طی ۱۰ سال گذشته تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب حجم آب زیرزمینی دشت‌ها کاهش داشته است.

میرزایی تصریح کرد: در صورت ادامه روند کاهشی بارش‌ها، پیش‌بینی می‌شود در فصل کم‌آبی در حوزه آب شرب شهری، روستایی و عشایری با حدود ۴۰ میلیون مترمکعب کمبود آب شرب مواجه شویم.

وی در خصوص راه‌های مقابله با اثرات منفی خشک‌سالی اظهار داشت: جلوگیری از کاشت محصولات آب‌دوست و تغییر الگوی کشت، عدم کاشت دوم در مناطق دارای بحران، اجاره و یا خرید چاه‌های کشاورزی برای تأمین کمبود آب شرب، اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی، جلوگیری از اضافه برداشت با نصب کنتورهای هوشمند، پر و مطلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، استفاده از سیستم نوین آبیاری، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای صرفه‌جویی در مصرف آب و مشارکت مردم برای مدیریت صحیح آب از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با کاهش اثرات منفی کم‌آبی و خشک‌سالی ست.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.