مقامات رژیم منامه گوش‌های خود را کَر کرده‌اند تا فریاد نهادها و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی را نشنوند؛ نهادهایی که خواستار بسته شدن اتاق‌های مرگ و پایبندی آل‌خلیفه به قوانین‌ بین‌المللی حقوق بشری هستند

گزینه امنیتی نمی‌تواند ثبات را برای بحرین به ارمغان آورد

قدس آنلاین- مدتی است که تحرکات خصمانه رژیم آل‌خلیفه علیه انقلابیون بحرین و به ویژه علماء و روحانیون در این کشور تشدید شده است. نظامیان رژیم آل‌خلیفه در ادامه همین تحرکات خصمانه اخیرا شماری از علماء و روحانیون را بدون هیچگونه تفهیم اتهامی بازداشت کرده و به زندان انداخته‌اند. حکم حبس و سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین نیز توسط دادگاه استیناف آل‌خلیفه تأیید شده است. طبق اعلام بخش آزادی‌های دینی مرکز حقوق بشر بحرین، شمار زیادی از شخصیت‌های انقلابی بحرین با حکم دادگاه‌های وابسته به آل‌خلیفه «ممنوع‌الخروج» شده‌اند. به موازات همین اقدامات خصمانه، آل‌خلیفه به تلاش‌های خود برای محاکمه «شیخ علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق به اتهام واهی جاسوسی برای دستگاه‌های خارجی ادامه می‌دهد.

در راستای همین تحولات به سراغ دکتر «عباس بوصفوان» رئیس مرکز پژوهش‌های بحرین در لندن رفتیم تا از واقعیت آنچه که در این کشور می‌گذرد، بیشتر آگاه شویم.

دادگاه استیناف بحرین اخیرا حکم صادره از سوی دادگاه وابسته به آل‌خلیفه مبنی بر یک سال حبس علیه «شیخ عیسی قاسم» و سلب تابعیت وی را تأیید کرده است. ارزیابی شما از این اقدام خصمانه چیست؟

صدور چنین حکمی علیه شیخ عیسی قاسم در چارچوب یک طرح ازپیش‌برنامه‌ریزی شده به منظور هدف قرار دادن علماء و روحانیون در بحرین، صورت پذیرفته است. از زمانی که شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین تحت اقامت اجباری قرار گرفته، فشارها علیه روحانیون نیز بیش از پیش گسترش یافته است. علت اصلی تشدید فشارها بر روحانیون هم این است که آن‌ها از همه ظرفیت‌های خود برای مقابله با اقامت اجباری ظالمانه علیه بزرگترین مرجع دینی در بحرین بهره‌برداری کرده و می‌کنند. درست به همین دلیل است که امروز شماری از علماء برجسته ازجمله «سید مجید المشعل» در زندان‌های آل‌خلیفه به سر می‌بَرند.

آیت‌الله عیسی قاسم سلب تابعیت شده و در اقامت اجباری به سر می‌بَرد. «شیخ محمد سند» تبعید و سلب تابعیت شده، «شیخ حسین النجاتی» نیز تبعید و سلب تابعیت شده است. این درحالی است که شیخ «عبدالجلیل المقداد» به حبس ابد محکوم شده و در زندان است. سرکوب شدید روحانیون و در رأس آن‌ها شیخ عیسی قاسم به این دلیل است که آل‌خلیفه آن‌ها را هسته اصلی تحرکات انقلابی در بحرین می‌داند. درهرصورت، واضح است که گزینه امنیتی نمی‌تواند ثبات را برای بحرین به ارمغان آورد.

طی ماه‌های اخیر صدور احکام ظالمانه علیه انقلابیون بحرینی توسط دادگاه‌های آل‌خلیفه تشدید شده است. شمار زیادی از شهروندان به سلب تابعیت، زندان، تبعید و اعدام محکوم شده‌اند. ارزیابی شما از اهداف این اقدامات خصمانه چیست؟

واقعیت این است که اوضاع نابسامان حقوق بشری تنها در بحرین محدود و محصور نمی‌شود. ما امروز می‌بینیم که اقدامات سرکوبگرانه و صدور احکام متعدد اعدام توسط دیگر رژیم‌های دیکتاتورمآب منطقه که آل‌خلیفه نیز یکی از آن‌ها محسوب می‌شود، روبه فزونی است. آل‌خلیفه مقابله با شخصیت‌های برجسته انقلابی را در دستور کار خود قرار داده است. زمانی که علامه «سید عبدالله الغریفی» تلاش می‌کند تا از طریق راهکارهای دیپلماتیک به بیان مخالفت خود با اقدامات منامه بپردازد، ما برخوردِ سراسر کینه‌توزانه آل‌خلیفه را مشاهده می‌کنیم. البته طبیعی است. زمانی که رژیمی علیه «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین و «شیخ علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق وارد عمل می‌شود، انتظار نمی‌رود که علیه دیگر شخصیت‌های انقلابی دست به اقدامی نزند.

بله درست است؛ اقدامات آل‌خلیفه علیه انقلابیون بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است. صدور احکام اعدام علیه شخصیت‌های انقلابی به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. علت این مسئله هم به شکست ابزارهای دیگر آل‌خلیفه برای رویارویی با انقلابیون بازمی‌گردد. آل‌خلیفه به این نتیجه رسیده است که صدور احکام زندان، سلب تابعیت و اعمال شکنجه علیه انقلابیون نتیجه‌ای جز تداوم خیزش مردمی ندارد. به همین دلیل مقامات منامه به صدور احکام اعدام متوسل شده‌اند.

درهرصورت، تمامی این ابزارها، چه احکام اعدام و چه احکام زندان و سلب تابعیت، جملگی غیرقانونی هستند. دادگاه‌هایی که چنین احکامی را صادر می‌کنند، دادگاه‌های فرمایشی هستند که با اغراض مسائل را دنبال می‌کنند. هرگاه که شدت تحرکات مردمی و انقلابی در بحرین بیشتر می‌شود، آل‌خلیفه نیز بیش از پیش به ابزارهای گوناگون جهت مواجهه با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی مبادرت می‌ورزد. این رژیم برای توجیه نحوه تعامل شنیع خود با انقلابیون، آن‌ها را به افراطی‌گری و تروریسم متهم می‌سازد.

گفته می‌شود که آل‌خلیفه برای انقلابیون بحرینی «اتاق‌های مرگ» تشکیل داده است. هدف اصلی منامه از این اقدام چیست؟

گزارش‌های متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه دستگاه‌های امنیتی وابسته به آل‌خلیفه اقدام به ایجاد اتاق‌ها و زندان‌های سِرّی کردند که زندانیان سیاسی و شخصیت‌های انقلابی عمدتا به آنجا منتقل می‌شوند. از این اتاق‌ها تحت عنوان «اتاق‌های مرگ» یاد می‌شود. عناصر نظامی آل‌خلیفه در این اتاق‌های مخوف تنها به شکنجه روحی و جسمی زندانیان سیاسی نمی‌پردازند، بلکه آن‌ها را به اشکال مختلف می‌آزارند و تهدید می‌کنند که خودشان و یا نوامیسشان را مورد تجاوز قرار خواهند داد. مقامات رژیم منامه گوش‌های خود را کَر کرده‌اند تا فریاد نهادها و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی را نشنوند؛ نهادهایی که خواستار بسته شدن اتاق‌های مرگ و پایبندی آل‌خلیفه به قوانین‌ بین‌المللی حقوق بشری هستند.

نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بارها از آل‌خلیفه خواسته‌اند تا مجوز تحقیقات درخصوص وضعیت حقوق بشری در بحرین را صادر کند. با این‌حال، این درخواست همواره با مخالفت رژیم آل‌خلیفه مواجه شده است. سازمان‌های بین‌المللی همواره از رژیم منامه خواسته‌اند تا شرایط برای گفتگو با مخالفان را فراهم آورد، اما این درخواست نیز با پاسخ مثبت مقامات آل‌خلیفه مواجه نشده است. آنچه که اکنون به نظر می‌رسد این است که آل‌خلیفه اتاق‌های مرگ را به اتاق‌های مذاکره و گفتگو ترجیح می‌دهد.

آل‌خلیفه «شیخ علی سلمان» را به جاسوسی برای قطر متهم ساخته است. این رژیم تاکنون چند جلسه دادگاه دراین خصوص تشکیل داده و سپس آن‌ها را به تعویق انداخته است. ارزیابی شما از منتسب کردن این اتهامات به شیخ سلمان چیست؟

مدت‌هاست که رژیم آل‌خلیفه عادت کرده تا اعتراضات مردمی در بحرین را به جمهوری اسلامی ایران ارتباط دهد. با این‌حال، زمانی که بحران میان این رژیم و متحدان آن با دولت قطر به نقطه اوج خود رسید، مقامات منامه دریافتند که علاوه‌بر ایران، دشمنان دیگری هم در منطقه دارند که می‌توانند اعتراضات داخلی را به آن منتسب کنند. سخن گفتن از جاسوسی «شیخ علی سلمان» برای دستگاه‌های قطری درهمین چارچوب می‌گنجد. این اتهامات، کاملا واهی و غیرمسئولانه هستند. هدف اصلی از متوجه ساختن چنین اتهاماتی به یکی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های انقلابی، خدشه وارد کردن به چهره مخالفان رژیم است. این اتهامات تنها و تنها با اهداف سیاسی مطرح می‌شوند و وجاهت قانونی ندارند.

وزیر خارجه بحرین می‌گوید که عربستان سعودی، ستون امت اسلامی است. نظر شما درخصوص این اظهارنظر عجیب باتوجه به نقش مخرب ریاض در بحرین و منطقه چیست؟

چگونه می‌توان از عربستان سعودی به عنوان ستون امت اسلامی نام بُرد درحالی که مقامات ریاض در راستای نزدیکی هرچه بیشتر با رژیم صهیونیستی گام برمی‌دارند؟ چگونه می‌شود از عربستان به عنوان ستون امت اسلامی نام بُرد درحالی که این کشور میلیاردها دلار از اموال همین امت را به واشنگتن تقدیم می‌کند تا این پول را علیه مسلمانان به کار گیرد و مانع از ورود آن‌ها به ایالات متحده آمریکا شود. بله؛ کسانی که برخلاف مسیر حرکت ملت‌ها گام برمی‌دارند، طبیعی است که عربستان سعودی را به عنوان ستون امت اسلامی معرفی کنند.

 *منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.