اصفهان- این روزها آخرین روزهای سالی است که قرار بود همه‌ ما الگوی «اقتصاد مقاومتی» را به برنامه زندگی‌مان اضافه کرده و به افزایش تولید و اشتغال جوانان کمک کنیم، اما وقتی در کوچه و بازار قدم می‌زنیم و سر در مغازه‌ها و پشت ویترین‌ها تعدد مارک های خارجی را می‌بینیم، تازه می فهمیم چقدر زندگی ما خالی از اقتصاد مقاومتی است، به خصوص وقتی متوجه می‌شویم سالانه ۲۰۰ هزار تن پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شود.

تیرخلاص بر تولید و اشتغال / هر ۹ کالای وارداتی یک جوان را بیکار می کند

قدس‌آنلاین، گروه استان‌ها- راضیه کشاورز: حدود ۷۰۰ سال پیش نساجی اصفهان بازار پارچه دنیا را تامین می کرد، اما اکنون اجناس ترکی و چینی وارد بازار شده و صنعت و اشتغال شهر و کشورمان را رو به زوال کشانده است.

مسئولان بارها اعلام کرده اند واردات هر ۹ کالای غیرایرانی به کشور مساوی با بیکار شدن یک جوان ایرانی است و این اتفاق ضربه‌ای به پیکره تولید و اشتغال در کشور وارد می‌کند.

قاچاق کالا در واقع تولید، توسعه و آبادانی هر کشور را مختل می کند، معظلی که به گفته مسئولان اتحادیه پوشاک در هر یک ساعت ۶ کانتینر پوشاک از مرز ترکیه وارد کشور می شود و پوشاک ترک در بازار نسبت به مشابه جنس ایرانی ارزان تر به فروش می‌رسد، این ارزانی با دستمزد نیروی ایرانی که از ترکیه کمتر است و هزینه انرژی که در کشور ما ۱۰ درصد ترکیه است، منطقی به نظر نمی‌رسد.

علیرغم اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: «مسأله مبارزه با قاچاق باید محقق شود و مسئولان قاطعانه جلوی قاچاق را بگیرند!»، مغازه های پاساژهای معروف شهرهایی همچون اصفهان این روزها ویترین کالاهای خارجی شده‌اند، برای پیداکردن پوشاک ایرانی بین بوتیک های پر زرق و برق خارجی شاید بتوان پوشاک ایرانی پیدا کرد.

یکی از فروشندگان پوشاک شهر اصفهان به خبرنگار ما می گوید: گرانی جنس ایرانی نسبت به مشابه جنس ترک یکی از دلایلی است که موجب جذابیت ورود جنس قاچاق می شود.

علی مسعودی اظهارمی کند:  مردم بیشتر به خرید جنس های خارجی اهمیت می دهند، در واقع پوشیدن لباس های به اصطلاح «مارک» برای مردم دلنشین تر است، مردم حاضر هستند مبلغ زیادی را برای خرید یک پیراهن یا شلوار پرداخت کنند، فقط به شرط آنکه مارک باشد.

دیگر فروشنده یکی از مغازه های پاساژ سپاهان نیز تصریح می‌کند: اجناس خارجی زیادی در مغازه دارم، اما پس از دیدن چند کلیپ درباره آمار بیکاری های جوانان که به واسطه واردات کالاها به کشور اتفاق افتاده است، تصمیم گرفتم وقتی اجناس موجود در مغازه‌ام فروش رفت، دیگر اجناس خارجی خرید نکنم.

عباس یارمحمدی تاکید می کند: البته مردم ما فرهنگ استفاده از جنس ایرانی را ندارند و علیرغم اینکه دوخت تولیدات داخلی بسیار با کیفیت‌تر از اجناس خارجی است، بازهم نسبت به خرید اجناس خارجی اقبال نشان می دهند.

قاچاق پوشاک سازمان یافته در گمرک اصفهان نداریم!

مدیر کل گمرک استان اصفهان با بیان اینکه آمار قاچاق پوشاک باید توسط ستاد قاچاق استان منتشر شود، به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: گمرک اصفهان به عنوان سازمان کاشف در ارتباط  با پرونده های قاچاقی که سایر سازمان ها تحویل گمرک می شود، به عنوان مامور وصول دولت وظایفی داریم.

اسدالله احمدی ونهری می افزاید: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۰۸۳ فقره پرونده که توسط سازمان های کاشف کشف شده برای بررسی اسناد به گمرک ارسال شده که از این تعداد پوشاک بیشترین حجم را به خود اختصاص داده بود.

وی با تاکید بر اینکه در محدوده قلمرو گمرکی اصفهان قاچاق سازمان یافته پوشاک وجود ندارد، اظهار می کند: ممکن است یک تا دو مورد محموله های پوشاک به صورت قانونی وارد شود و از اسناد آن برای رفع ظن پوشاک قاچاق استفاده شود، اما در محدوده قلمرو گمرکی تنها مسئول کشف کالاهایی که وارد استان می شود، هستیم.

مدیر کل گمرک استان اصفهان تصریح می کند: در گمرک اصفهان واردات پوشاک نداریم چون بیشتر آنها از مرزهای دریایی و زمینی کشور، همچنین به واسطه کولبران وارد می شود.

وی یکی از اقداماتی که گمرک اصفهان در راستای مبارزه با قاچاق انجام داده است را رصد کالاهای ترانزیتی اعلام و خاطرنشان می کند: زمانی که کالاها از گمرکات مبدأ بارگیری به مقصد استان اصفهان ترانزیت می شود، با استفاده از جی. پی. اس هایی که بر روی کانتینرها حامل کالا است، تا زمانی که وارد قلمرو گمرکی اصفهان شود، رصد می شود، البته ۹۵ درصد کانتینرها حامل مواد اولیه و تجهیزات خط تولید است، اما با این حال تمام کانتینرها تخلیه و بازرسی می شوند.

احمدی ادامه می‌دهد: در واقع کالاها در سه مسیر سبز، زرد و قرمز بررسی می شود، در مسیرهای سبز و زرد به صاحبان کالا اعتماد می کنیم و اسناد آنها را می پذیریم اما زمانی که قصد خروج از درب گمرک را دارد، تمام کانتینرها باز می شود و چنانچه  اظهارات صاحبان کالاها درست و متناسب با بار اعلام شده، باشد، اجازه خروج پیدا می کنند.

وی معتقد است: هر چه عرصه را در گمرکات تنگ تر و تجهیزات بازرسی پیشرفته باشد، وقتی تقاضا برای خرید اجناس خارجی در بازار داخل وجود دارد، به هر نحوی کالا وارد می شود زیرا مرزهای کشور بسیار گسترده است و نمی توان تمام آنها کنترل کرد.

مدیر کل گمرک استان اصفهان اظهارمی کند: از سال ۹۲ که خدمات گمرکات الکترونیکی شده است، کارت های بازرگانی را رصد می کنیم، طبق دستورالعمل صادر شده برای واردات پوشاک، بایدگواهی فعالیت وارد کنندگان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر و برند پوشاک در کشور ثبت شود؛ برند مجاز ثبت شده اجازه عبور از گمرکات را دارند.

توقیف بیش از ۵۰ دستگاه کانتینر حامل کالاهای قاچاق در اصفهان

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان از توقیف بیش از ۵۰ دستگاه کانتینر که به صورت قاچاق وارد استان اصفهان شده بودند، خبر داده و می گوید: کالاهای قاچاق پوشاک که در بازار وجود دارد، همانطور که از نام آنها پیداست به صورت قاچاق وارد و پاره ای از آنها را در گلوگاه های ایست و بازرسی استان کشف و ضبط می شود.

سرهنگ حسین حسین زاده در واکنش به اظهارنظر مدیر کل گمرک استان اصفهان مبنی بر بازرسی تمام کانتینرها در گمرک، تصریح می کند: کنترل تک تک کانتینرها که برخی تا سقف کالای قاچاق دارند، با نیروی فعلی و امکانات حاضر امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه پوشاک غیر ایرانی بازار اصفهان با کانتینرهای ۴۰ فوتی وارد استان می شود، تاکید می کند: اگر نهایت تجهیزات و امکانات در گمرکات باشد و تمام بازرسی ها نیز انجام شود، تا وقتی مردم نسبت به خرید اجناس خارجی اقبال نشان دهند، باز هم شاهد ورود کالاهای قاچاق خواهیم بود.

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان انتخاب اجناس خارجی توسط مردم را پاشنه آشیل برخورد با اجناس قاچاق می‌داند و می‌افزاید: تا وقتی هموطن ما به دنبال جنس ترک و کره ای است، قاچاقچی جنس خارجی را وارد می کند

وی در خصوص بازرسی پلیس در ایستگاه های ورودی استان، اظهارمی کند: از گلوگاه‌های نایین و شهرضا روزانه ۶ هزار دستگاه کامیون عبور می کند و امکان بازرسی تمام آنها وجود ندارد زیرا ترافیک سنگینی در جاده برای سایر خودروهای عبوری به وجود می‌آید.

سرهنگ حسین زاده ادامه می دهد: امسال در استان اصفهان کشفیات کالای قاچاق از جمله پوشاک، برنج، گوش تلفن همراه و غیره ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اجناس قاچاق در واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب

به گفته مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان، در حال حاضر بازرسی ها از اصناف به طور مرتب در دو شیفت کاری انجام می شود و در مناسبت های خاصی همچون ایام نوروز، فصل بازگشایی مدارس و ایام ماه مبارک رمضان فعالیت بازرسی در سه شیفت انجام می شود.

جواد محمدی فشارکی به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: در شهر اصفهان ۱۰۱ نفر بازرس کل صنوف را بازرسی می‌کنند، البته بازرسان افتخاری نیز به این فرایند کمک می کنند، اما طبق استاندارد هر ۵۰۰ واحد صنفی باید یک نفر بازرس داشته باشد، بر این اساس در اصفهان با کمبود بیش از ۱۵۰ نفر بازرس مواجهیم زیرا بیش از ۱۳۰ هزار واحد صنفی در شهر هستند و باید نظارت بر فعالیت آنها انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که با این همه بازرسی دلیل وجود اجناس قاچاق در مغازه ها آن هم با حجم گسترده‌ای که همه شاهد آن هستند، چیست؟، اظهارمی‌کند: بررسی های انجام شده  نشان می دهد۶۸ درصد پوشاک بازار اصفهان ایرانی و ۳۲ درصد خارجی است، از ۳۲ درصد جنس خارجی موجود در بازار اصفهان ۹۸ درصد آنها قاچاق است، جنس قاچاق را نیز قاچاقچی وارد می کند، معتقدم تمام قاچاق کالاها در کشور سازمان یافته است، قاچاق سازمان یافته حجم کمی ندارد و کالای زیادی را از مبادی غیرقانونی وارد کشور می کند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه اکثر واحد های صنفی که کالاهای قاچاق خارجی ارایه می کنند، فاقد پروانه کسب هستند، تصریح می‌کند: در شهر اصفهان بیش از ۲۶ هزار واحد صنفی فاقد پروانه کسب در همه صنوف شناسایی شده اند که اخطارهای لازم به آنها داده شده، بسیاری از آنها با مراجعه به اتحادیه نسبت به تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی جهت دریافت پروانه کسب اقدام کرده‌اند.

وی تاکید می‌کند: در بین اجناس قاچاق، پوشاک نامتعارف نیز در برخی از فروشگاه ها به فروش می رسد، از این رو جلساتی را با اتحادیه پوشاک، پلیس اماکن و ستاد امر به معروف برای برخورد با فروشندگان این پوشاک برگزار و تعداد قابل توجهی ازآنها جمع آوری شدند.

محمدی معتقد است باید ذائقه مردم تغییر کند، هر چه در حلقه های اول و آخر برخورد شود، تا زمانی که تقاضا باشد، عرضه هم وجود دارد، در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان برند خارجی روی پوشاک می زنند چون ذائقه مردم به سمت پوشاک خارجی است.

به گزارش قدس آنلاین، قاچاق سازمان یافته کمر تولیدکنندگان داخلی را خم کرده است، یادمان نرود که با خرید اجناس خارجی «اقتصاد مقاومتی» و «تولید و اشتغال» را مورد بی مهری قرارداده و سالانه فرصت های شغلی زیادی را از دستان جوانان کشورمان دور می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.