یزد- رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان گفت : توانمندسازی معلولین و برابر سازی فرصتها، ارتقاء کرامت انسانی فرد معلول و خانواده وی در جامعه و بالا بردن عزت نفس و برخورداری اجتماعی معلولین در جامعه از طریق مشارکت جامعه در قبول مسئولیت از اهداف شورای توانبخشی محلی است .

توانمندسازی معلولین، مهمترین هدف شورای توانبخشی محلی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، امیر ولی عضد زاده درحاشیه برگزاری جلسه شورای توانبخشی اجتماع محور روستای مزرعه نو عقدا ازتوابع شهرستان اردکان اظهارداشت: پیشگیری از تشدید اثر معلولیت و عوارض آن ، کمک به ارتقای عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی معلولین، به کار گیری افراد جامعه درجهت توانمند سازی معلولین ، آموزش های فردی و گروهی به افراد معلول ، کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای افراد معلول ساکن در روستاها ،آگاه سازی جامعه نسبت به معلولین و توان بخشی آنها و ارتقای مهارت های اجتماعی و ارتباطی افراد معلول از اهداف شورا است.  

‏وی افزود: در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی تعدادی کارشناس به عنوان تسهیل گرمیانی و محلی مانند حلقه واسط بهزیستی با شوراهای محلی، خانواده های معلولین و مردم محلی عمل می کنند و ضمن شناسایی معلولان و نیاز سنجی، در صورت نیاز به ارجاع به اداره بهزیستی  شهرستان معرفی می گردند.  

عضدزاده تصریح کرد : کار تسهیل گران ارائه خدمات شش گانه برنامه( CBR)  آموزش در خانواده، آموزش خارج ازخانواده، اشتغال، ارجاع، تامین وسایل کمک توانبخشی و حمایت های اجتماعی است و درحال حاضر این برنامه در بخش عقدا به صورت  تسهیل گری اجرا می شود و در اجرای این برنامه دو نفر کارشناس به عنوان تسهیل گر میانی و یک تسهیل گر محلی فعالیت می کنند.

وی خاطر نشان ساخت : در حال حاضر ۱۹۳ معلول در بخش عقدا شناسایی شده اند که امیدواریم با تلاش این مجموعه و همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها و مردم محلی در روستاهای بخش عقدا و شوراهای محلی ، زمینه مناسب سازی منزل و محیط زندگی معلولان و نیز پیگیری امور درمانی و توانبخشی و مشکلات شغلی و معیشتی  و دیگر نیازهای معلولین فراهم شود.

وی افزود: بدیهی است که بدون همکاری و همراهی جامعه وتعامل سازنده با اداره بهزیستی این برنامه از توفیق لازم برخوردار نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.