سراوان- مردم دهستان کله گان از توابع شهر مرزی جالق با محرومیت زیادی دست و پنجه نرم می کنند و علی رغم تلاش های صورت گرفته در طول انقلاب اسلامی از نبود راه و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی رنج برده اند.

رنگ محرومیت از چهره جنوب سیستان وبلوچستان پاک شدنی نیست

قدس انلاین -گروه استانها  – حسین سپاهی: گاهی طعم محرومیت آنقدر تلخ و عذاب آور است که خود مسئولان نیز در مقابل مطالبات بحق مردم شرمنده می شوند چون هنوز برخی از روستاها از نعمت آب، فضاهای آموزشی، برق، راه، اورژانس و غیره بی بهره اند.

روستاهایی در جنوب استان سیستان و بلوچستان هستند که هنوز از داشتن راه و جاده مناسب محروم هستند و همین مشکلات موجب می‌شود جمعیت روستاها که می‌توانند منابع خوب تولیدات کشاورزی و دامی باشند و به اقتصاد جامعه کمک کنند، به شهرها مهاجرت کرده و مصرف‌کننده می‌شوند؛ در صورتی که مسئولان با کم‌ترین هزینه در زمینه ساخت و بهسازی راه‌های روستایی می‌توانند بسیاری از مشکلات جامعه را در زمینههای گوناگون رفع کنند.

دهستان کله گان از توابع شهرستان سراوان است که مهم‌ترین مشکل این دهستان در حال حاضر نداشتن راه مناسب است و با گذشت ۳۹ سال از انقلاب اسلامی هنوز از برخی برکات نظام بی بهره اند و می توان این کمبودها را نمادی واقعی و ملموس از فقر و محرومیت تاریخی دردر جنوب سیستان و بلوچستان قلمداد کرد.

نبود راه ارتباطی و اورژانس در کله گان

امید فاضلی یکی از معتمدین کله گان ضمن اظهار گلایه  از مسوولین  اداره راه و شهرسازی  و بهداشت و درمان  گفت : ۳۵ کیلومتر  راه کله گان به  جاده  اصلی کلپورگان و اسفندک خاکی  می باشد که سالهاست مسوولین ذیربط قول میدهند  و در رابطه با زیرسازی و اسفالت این  جاده هیچگونه اقدامی نمی کنند.

وی افزود: اگر  این جاده اسفالت شود دهستان کله گان  از بن بست خارج  می شود.

فاضلی گفت: بهداشت و درمان یکی از نیازهای جدی هر شهر و روستایی است. با توجه به شیوع بیماری ها و وقوع حوادث غیرقابل پیش بینی، این نیاز در روستاهای مرزی و محروم بیش از پیش احساس می شود.

این معتمد بیان داشت: امروزه که آمبولانس به عنوان نیاز هر مجموعه درمانی است، متأسفانه این دهستان همچنان از کمبود آن رنج می برد.

وی تصریح کرد: به علت فاصله این دهستان تا شهر جالق که فقط دارای درمانگاه است و بیمارستان ندارد و اگر در درمانگاه جالق نتوانند بیماری بیماران را برطرف نمایند باید بیمار را به سراوان انتقال دهند، اختصاص آمبولانس و ساخت پایگاه اورژانس در این دهستان یکی از ضروریات می باشد.

مردم دهستان کله گان با محرومیت زیادی دست و پنجه نرم می کنند و علی رغم تلاش های صورت گرفته، همیشه از کمبود امکانات بهداشتی و درمانی رنج برده اند.

* داشتن راه آهن نیاز مهم جالق

همچنین داشتن راه آهن در شهر مرزی جالق یکی از مطالبات دیرینه مردم این شهر مرزی است.

ایوب سپاهی یکی از فرهنگیان و معتمدین جالق گفت: ساخت راه‌آهن جالق و اتصال آن به میرجاوه و راه آهن پاکستان و مرکز استان به موازات مرزهای جنوب شرقی، می‌تواند یکی از ارکان اساسی در رشد و شکوفایی و رفع محرومیت منطقه باشد.

 وی افزود: با توجه به وجود چهار بازارچه مرزی در این منطقه می تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود که این مهم نگاه ویژه مسئولان و دولتمردان را می‌طلبد.

شاهمیری بخشدار شهر مرزی جالق  نیز ساخت راه آهن را که یکی از طرح های مهم مرزی در بخش حمل و نقل کشور به شمار می رود ضروری دانست و گفت: با توجه به ظرفیت اقتصادی و گردشگری منطقه و چهار  بازارچه مرزی در یک مسیر می طلبد که مسئولان برای ساخت راه آهن از میرجاوه به جالق اقدام کنند.

عبدالحکیم شاهمیری افزود: باتوجه به اینکه در نقطه صفر مرزی قرار داریم و فاصله از میرجاوه به جالق۲۰۰کیلومتر است، با ساخت راه آهن می توانیم در راستای توسعه و عمران و اقتصاد منطقه گام برداریم.

به گفته وی، راه آهن در این منطقه انتقال بار و مبادله کالاها و مسافر و جذب گردشگران تسهیل خواهد کرد و رابطه تجاری اقتصادی با پاکستان نیز افزایش می یابد.

بخشدار جالق افزود: اگر راه آهن در این منطقه ساخته شود می تواند مرزهای ما را از این انزوای اقتصادی بیرون بکشد و سبب رشد تولید ناخالص داخلی، اشتغال زایی و رونق اقتصادی شود و زمینه روابط تجاری اقتصادی داشته باشد.

شاهمیری گفت: با توجه به وجود جاذبه های گردشگری و بازارچه مرزی در این شهر امکان جذب گردشگر و سرمایه گذار فراهم است.

وی افزود: حقوق مرزنشینان و مشکلات ساکنان حریم مرزی در جالق را باید با در نظر گرفتن شاخص های خاص و مبتنی بر واقعیت ها و تناسب آن با شرایط روز حفظ و رفع شود.

به هر حال شاید مهمترین عوامل مؤثر در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، فراهم کردن زیرساخت های اصلی برای تداوم حیات در روستاها با ارائه امکانات و خدمات مناسب از قبیل جاده دسترسی مناسب، آب، برق، گاز و بهداشت و غیره میسر باشد که متاسفانه در این سال ها کمترین توجه به روستاها و دهستان های جتوب سیستان وبلوچستان شده است.

* جالق را بهتر بشناسیم

«جالق» یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که از زمان‌های باستان در آن تمدن و زندگانی جاری بوده است.

 این شهر در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی سراوان واقع شده و دارای زمین های کشاورزی و نخل های خرمای زیادی است.
جالق که به شهر گلشن معروف است یکی از مکان‌های تاریخی و دیدنی استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که از شرق به کشور پاکستان، از غرب به سردشت و گشت، از جنوب و جنوب غرب به سراوان و از شمال غرب به خاش و میرجاوه منتهی می‌شود.

شهر جالق دارای ۱۳۸ اثرباستانی و تاریخی و ۳۳رشته قنات به نام های خوشاب و گوگن کشان است که متاسفانه مغولان در زمان حمله خود این قنات را از بین بردند. از آثار تاریخی جالق می‌توان «قلعه شیشه ریز، مجموعه گنبدهای کوهکن، قلعه دادمحد، قلعه شیرمحمد، قلعه سرکوه و خرابه‌های قدیمی شهر را نام برد.
همچنین شهر جالق دارای خانه‌های بسیار قدیمی است که قدمت این خانه‌های قدیمی را به دوره اسلامی و در زمان صفاریان تخمین زده‌اند. شهر جالق روزگاری مرکز حکومتی منطقه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.