جامعه:با نزدیک شدن به روزهای پایانی بهمن‌ماه، حال و هوای عید و تعطیلات نوروزی بیشتر به مشام می‌رسد. تعطیلاتی که با سفر دلچسب‌تر هم می‌شود.

با خیال راحت چمدان‌هایتان را برای سفر ببندید

قدس آنلاین-با نزدیک شدن به روزهای پایانی بهمن‌ماه، حال و هوای عید و تعطیلات نوروزی بیشتر به مشام می‌رسد. تعطیلاتی که با سفر دلچسب‌تر هم می‌شود. برای ساماندهی به این سفرها، طبق سال‌های گذشته پیش فروش بلیت‌ برای بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ به دو صورت اینترنتی و همچنین دفاتر فروش بلیت در سطح کشور آغاز شده است. اما آیا امسال نیز شاهد افزایش قیمت‌های بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما خواهیم بود؟

قیمت بلیت اتوبوس در نوروز ۹۷ افزایش ندارد

دبیر اتحادیه شرکت‌های مسافربری کشور به خبرنگار ما می‌گوید: بلیتی که امروز مسافران در بهمن ماه ۹۶ تهیه می‌کنند، به همان قیمتی است که در سال ۹۴ و ۹۵ خریداری کرده‌اند.

احمدرضا عامری، می‌افزاید: بیشتر مسافرانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند، بخش آسیب‌پذیر جامعه هستند و تهیه هزینه سفر برای آن‌ها دشوار است، به همین دلیل امسال بر خلاف سال‌های گذشته که از آخر اسفند تا ۱۵ فروردین قیمت‌ها افزایش می‌یافت و پس از آن به روال گذشته باز می‌گشت، به توصیه کارشناسان اقتصادی افزایش قیمتی در فروش بلیت‌های نوروزی نداشته‌ایم.

عامری بیان می‌کند: امسال اولین بار در طول چند دهه گذشته است که قیمت بلیت‌ اتوبوس در نوروز تفاوتی با گذشته نکرده است.

پیش فروش بلیت قطار با تغییراتی بسیار اندک

به گفته مسئولان برای پیک نوروز سال ۹۷ افزون بر ۴۸۴۰ قطار خدمات‌رسانی می‌کنند و صندلی ایجادی یک میلیون و ۸۷۳ هزار نفر است که نسبت به نوروز۹۶، ۶/۱۳ درصد رشد داشته است.

مسئول سامانه فروش بلیت سازمان راه‌آهن کشور نیز با بیان اینکه از سال ۹۴ تاکنون هیچ افزایشی در قیمت نرمال بلیت‌ها نداشته‌ایم، به خبرنگار ما می‌گوید: برای تعطیلات نوروز نیز افزایش قیمتی نداریم و در پیش خرید بلیت‌ها مردم همان وجهی را می‌پردازند که سال ۹۴ برای قیمت نرمال پرداخت می‌کرده‌اند.

علی زکی‌پور توضیح می‌دهد: قیمت بلیت‌ها بر مبنای مسافت طی شده از مبدأ تا مقصد طبق تعرفه‌هایی که وجود دارد محاسبه می‌شود که این قیمت از سال ۱۳۹۴ ثابت بوده و هیچ تغییری نکرده است. اما یکسری ارقام دیگر به این قیمت اضافه می‌شود مانند پذیرایی که با توجه به افزایش قیمت اقلام و تورم دستخوش تغییر می‌شود، اما درصد آن نسبت به کل بلیت آن قدر نیست که تفاوت زیادی در قیمت ایجاد کند.

زکی‌پور می‌افزاید: افزایش قیمت بلیت‌ طی مصوبه‌ای با حضور نمایندگان مجلس، هیئت دولت و وزارت راه و شهرسازی امکان‌پذیر است که فعلاً برای این افزایش تصمیمی گرفته نشده و ارائه خدمات به قیمت خدمات سال ۱۳۹۴ است.

نرخ بلیت‌ها هواپیما افسار گسیخته نیست

آمار نشان می‌دهد، ۳۰ درصد سفرهای نوروزی سال ۹۶ در بخش حمل و نقل هوایی انجام شده است.

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: پس از آزاد سازی قیمت بلیت‌ هواپیما در آذرماه سال ۹۴، سازمان هواپیمایی کشور نرخ تکلیفی برای شرکت‌های هواپیمایی ندارد. این سازمان تلاش می‌کند زمان‌های خاصی که پیک پروازی بوده و تقاضا در آن زیاد است، با معاونان عملیات و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، نشست‌هایی برگزار کرده، نقش نظارتی داشته و بر چگونگی توزیع بلیت‌های هواپیمایی و پاسخگویی به مسافران نظارت داشته باشد.

وی توضیح می‌دهد: شرکت‌های هواپیمایی در زمان‌های خاصی مانند تعطیلات نوروز، نرخ بلیت‌ هواپیما را از طریق سایت اعلام می‌کنند. مهم این است که نرخ فروش و توزیع بلیت‌ها بر اساس نرخی باشد که شرکت هواپیمایی در سایت اعلام کرده است. اگر بالاتر از آن به فروش برسد تخلف صورت گرفته است.

جعفرزاده بیان می‌کند: نرخ بلیت‌های هواپیما افسار گسیخته نیست؛ ضمن اینکه آزاد سازی به معنای افزایش قیمت هم نیست. مهم این است که پس از آزادسازی نرخ بلیت‌ هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری نرخ تکلیفی در این زمینه ندارد و معیار آن نرخی است که شرکت هواپیمایی اعلام می‌کند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور در مورد قیمت‌های بلیت‌ در نوروز ۹۷ بیان می‌کند: معیار تعیین قیمت‌های پیش فروش، عرضه و تقاضا است. هدف اصلی از آزادسازی توان سرویس‌دهی مناسب شرکت‌های هواپیمایی و نیز ایمنی و توسعه ناوگان است. علاوه بر آن، برای تمامی اقشار جامعه، در مقاطع مختلف زمانی سال، حق اختیار به مسافر داده می‌شود. بسیاری از بلیت‌ها در زمان‌های مختلف سال بسیار پایین‌تر از تصور در مسیرهای مختلف به فروش می‌رسد و در مقاطعی نیز به دلیل بالا بودن تقاضا، قیمت‌هایی بالاتر ارائه می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.