معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ماموریت گرایی از اولویت های پیش روی وزارت علوم است که در قالب طرح آمایش آموزش عالی دنبال می شود.

ماموریت گرایی از اولویت های وزارت علوم است

قدس آنلاین- دکتر مجتبی شریعتی نیایسر در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به صرف پیش از دو سال زمان برای تدوین طرح آمایش آموزش عالی خاطرنشان کرد: این طرح که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید بستر قانونی ساماندهی آموزش عالی کشور و بنیادی ترین اقدام در این زمینه است که اجرای آن بر دوش معاونت آموزشی است و به صورت تدریجی، ماموریت گرایی در آموزش و پژوهش را دنبال می کند.

او افزود: اجرایی کردن سند آمایش آموزش عالی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم در حوزه آموزشی است که در این راستا نظام آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه تقسیم می شود و طرح مدیریت منطقه‌ای با هدف تمرکززدایی از بخش ستادی آموزش عالی و هم‌افزایی در مناطق ۱۰ گانه، تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

به شریعتی نیاسر، مدیریت منطقه ای، کاری جدی است که طرح مدیریت منطقه ای در وزارت علوم، تدوین شده و همه دانشگاه ها در این طرح قرار دارند، ضمن اینکه قرار نیست با اجرای این طرح به بوروکراسی اداری اضافه شود.

او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: امیدوارم تکمیل ظرفیت از سال آینده جمع شود و جزو دستورات شورای سنجش و پذیرش هست و به نظر می رسد که دانشگاه ها از آن استقبال کنند چون تکلیفشان از همان ابتدا روشن می شود.

* ادغام، اولویت ما نیست

شریعتی نیاسر درباره امکان ادغام آموزش پزشکی به آموزش عالی، توضیح داد: وزارت علوم می‌تواند تمام شرایط ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی را در خود فراهم کند زیرا ما می‌توانیم تمام شاخص‌هایی که در حوزه پزشکی ملاک است را برای دانشجویان این رشته درنظر بگیریم.

او ادامه داد: اجازه نمی دهیم که دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌هایی آموزش‌ها ببینند که مورد تایید وزارت بهداشت نیست و یا اگر وزارت بهداشت بگوید که فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی مجاز نیست بیمار ببیند و نسخه بنویسد، حتما آن را اعمال می‌کنیم؛ در سایر رشته ها نیز همین کار را می‌کنیم و از دستگاه‌های اجرایی نظر می‌گیریم، پس می‌توان نتیجه گرفت که این کار شدنی است.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه منطق حکم می‌کند که دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت علوم ادغام شوند، اظهار داشت: اما با این وجود در حال حاضر این مسئله اولویت ما نیست، ما با توجه به اینکه رییس جمهور در آغاز سال تحصیلی به این موضوع اشاره ای داشتند، در مورد آن تحقیق و اعمال نظر کردیم ولی در مجموع ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت علوم، زمانی اولویت ما خواهد بود که در کمال تفاهم با وزارت بهداشت این مسئله را حل کنیم.

شریعتی نیاسر یادآور شد: از سال گذشته، کاردانی پیوسته با هماهنگی آموزش و ‌پرورش حذف شد و حذف آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، جز با هماهنگی این وزارتخانه عملی نیست، باید با  رفاقت، استدلال و خردجمعی موضوع را تحلیل کنیم و هر زمان که به جمع بندی رسیدیم، آن را پیاده کنیم؛ البته باید بسترهای قانونی لازم برای این مسئله شکل بگیرد، ضمن اینکه موضوع ادغام علوم پزشکی با آموزش عالی، در اولویت جدی ما قرار ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.