سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجرهم به پایان رسید و بالاخره سیمرغ‌های سی‌وششم هم بر شانه برگزیدگان نشستند.

بیم و امیدها برای سینمای ۹۷

قدس آنلاین-سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجرهم به پایان رسید و بالاخره سیمرغ‌های سی‌وششم هم بر شانه برگزیدگان نشستند. با توجه به اتمام این دوره از جشنواره باز هم بحث درباره پیش‌بینی وضعیت سینمای ایران در سال آینده داغ شده است و باز هم بحث‌های مختلفی درباره میزان فروش فیلم‌ها در گیشه، توجه سینما به دغدغه‌های روز مردم و اجتماع، استقبال مردم از فیلم‌ها، تنوع ژانرها و سوژه‌ها، رنگ بندی متنوع اکران در فصول مختلف بخصوص اکران نوروزی و... به میان آمده است.
و همچنان این سؤال مطرح است که با توجه به فیلم‌هایی که در جشنواره امسال اکران شد، سال آینده چه وضعیتی در انتظار سینمای ایران خواهد بود؟

در همین رابطه با تنی چند از دست اندرکاران سینما درباره وضعیت سینمای ایران در گیشه سال آینده صحبت کردیم. برخی از این تهیه‌کنندگان معتقدند که سینمای ایران در سال آینده از گیشه خوبی برخوردار است و برخی بر این باورند که گیشه سینمای ایران چندان با موفقیت همراه نخواهد بود اما همه آن‌ها بر این باورند که اگر قرار باشد سینمای ایران سال آینده در گیشه با موفقیت همراه باشد، باید شیوه مدیریت و نمایش فیلم‌ها دچار تغییرات اساسی شود.

فروش متوسط فیلم‌های بی محتوا

اولا دولت نیز باید حمایت تبلیغاتی خود را از فیلم‌های در حال اکران دریغ نکند و دیگر اینکه فیلمسازان ما باید سعی کنند ذائقه تغییر یافته مخاطبان را بار دیگر به سمت تماشای فیلم‌های ارزشی هدایت کنند.

این خلاصه حرف‌های شفیع آقامحمدیان تهیه‌کننده سینما است که با ناراحتی از وجود فیلم‌های بی‌کیفیت در جشنواره امسال، می‌گوید: درواقع همه فیلم‌هایی که در جشنواره امسال به نمایش در آمد که به معنی کل فیلمهای تولید شده در سال ۹۶نیست و از آن جایی هم که برای اکران امسال محدودیت‌هایی برای نمایش وجود داشت، ما هنوز فیلم‌های اکران نشده زیادی داریم که در زمان اکران مخاطبان به قضاوت آن‌ها می‌نشینند ولی به نظر می‌رسد با توجه به اینکه می‌گویند مشت نمونه خروار است، هرچند  فیلم‌های قابل توجهی در حوزه سینمای دفاع مقدس انقلاب داشتیم -که البته برخی از این‌ها هم به لحاظ فیلمنامه‌ای با مشکلاتی مواجه بودند-  ولی باز هم به اکران و فروش همین چند فیلم هم نمی‌شود دل خوش کرد.

وی ادامه می‌دهد: به نظر من فیلم‌های جشنواره امسال به لحاظ محتوایی افت قاب توجهی داشتند اما به خوبی می‌شد رنگ و بوی این انقلاب تکنولوژی را که در دنیا اتفاق افتاده در میان فیلم‌های امسال از جمله «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا دید که البته این خود نشانه خوبی است و جای امیدواری است که ما در این بخش حداقل خودکفا باشیم. البته متأسفانه چون برخی از این فیلم‌ها مشکل فیلمنامه داشتند، به نظر می‌آمد که کیفیت فیلم‌ها امسال نتوانسته بودند همراه با تکنیک جلو برود. با همه این‌ها باید بگویم به نظر من سینمای ما در سال آینده حتی با اکران بهترین‌های جشنواره امسال هم فروش متوسطی خواهد داشت.

یک سینمای پرفروش

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده دیگری است که برخلاف همکارش، نسبت به فروش و وضعیت سینمای سال آینده بسیار خوشبین است و می‌گوید: به نظرم در مجموع فیلم‌های به نمایش در جشنواره امسال البته بجز یکی دو مورد طنز خوب، عموماً فیلم‌های ارزشی واجتماعی بودند که با توجه به فیلم‌هایی هم که در حال ساخت است و فیلم‌هایی هم که در جشنواره امسال به نمایش در نیامد، باید بگویم سال خیلی خوبی را در پیش رو خواهیم داشت بخصوص اینکه در خیلی از شهرها هم تلاش‌هایی زیادی برای ساخت سینماها و سالن‌های نمایش شده است که نمونه‌اش «سینما اطلس» در مشهد مقدس بود.

وی سطح کیفی فیلمهای امسال را خوب ارزیابی کرده، ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم سطح کیفی فیلم‌های امسال به نسبت سال‌های قبل خیلی بهتر بود و شاهد این مدعا هم استقبال قابل توجه تماشاچیان است که همین قضیه به معنی فروش خوب سینما در سال آینده خواهد بود. هرچند کلاً فروش فیلم‌ها همیشه به احوالات مردم بستگی داشته ودارد و من امیدوارم سال آینده برای همه مردم سال خوبی باشد تا سینما هم بتواند بهتر نفس بکشد.

سلیقه مخاطب را باید هدایت کرد

حبیب‌الله بهمنی تهیه کننده و کارگردان سینما اما معتقد است شاید اگر ذائقه و سلیقه مخاطبان درست هدایت شود، سال خوب سینمایی در پیش داشته باشیم.  وی می‌گوید: به نظر می‌رسد بجز چند فیلم که در حوزه مفاهیم انقلاب و استراتژیک نظام ساخته شده است. بقیه فیلم‌های به نمایش در آمده در جشنواره امسال در چارچوب سینمای ما نمی‌گنجد هر چند متأسفانه همین چند فیلم هم نه خوب دیده شدند و نه مورد توجه قرار گرفت که نمونه‌اش فیلم «امپراتوری جهنم» است. به نظرم تا زمانی که اندیشه دست اندرکاران سینمای ما شبیه همین جشنواره امسال باشد نمی‌تواند به سینمای یا جهش قابل توجه آن دل بست. چون پر واضح است که هیچ کدام از این فیلم‌های ارزشی امسال با همه قابلیتشان به اندازه فیلمی ‌مثل «خالتور» که اصلا جریان خاصی پشت اکرانشان هست بفروشند.

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: ما تا زمانی که در جشنواره فجر به یک دگرگونی اساسی فرهنگی نرسیم نمی‌توانیم به سینمای سال آینده و اینده‌تر امیدوار باشیم چون به نظرم این مسیر خیلی زیبنده کلیت نظام نیست و توقع ما از مسؤولان سینمایی خیلی بیشتر از این حرفهاست. درست است که الان فروش فیلم‌ها زیاد است ولی اگر قرار باشد همین فروش را با هزینه‌ای که صرف ساخت یک فیلم می‌شود، در یک کفه بگذاریم اصلاً مبلغ قابل توجهی نیست برای همین است که می‌گویم فروش فیلم‌های ما در مجموع مناسب نیست و پیش‌بینی من این است که همین روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت. متأسفانه سلیقه و ذائقه مخاطب در سطحی‌ترین شکل ممکن قرار گرفته است و متاسفانه مخاطب این روزها به سینمای انقلاب بنا به هر دلیلی رغبتی نشان نمی‌دهد و همه‌ این موارد باعث عدم رونق سینما می‌شود. ولی به هر شکل این‌ها به معنی نساختن فیلم‌های ارزشی نیست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.