سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به اینکه شورای همکاری خلیج فارس به بن بست رسیده است، گفت: باید نظم نوین جدید برای خاورمیانه تعریف شود.

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسین نقوی حسینی  در واکنش به اظهارات امیر قطر مبنی بر وجود بحران دیپلماتیک میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، گفت: شرایط کنونی خاورمیانه نشان می دهد اتحادهای گذشته نتوانسته مشکلات و مناقشات منطقه ای را حل کند  و شورای همکاری خلیج فارس عملا به بن بست رسیده است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: باید اذعان کرد که شورای همکاری خلیج فارس نمی توان کارایی لازم را داشته باشد زیرا اسم آن برگفته از خلیج فارس است اما جمهوری اسلامی ایران که بیشتری سهم از شمال خلیج فارس و دریای عمان را دارد، در آن حضور ندارد لذا این شورا نمی تواند پاسخگوی شرایط کنونی باشد.

وی در خصوص دعوت امیر قطر به امضای توافق امنیتی در خاورمیانه مشابه اروپا، ادامه داد: اتحاد کشورهای حاضر در شورای مذکور دیگر پاسخگو نیست لذا باید نظم نوین جدید برای خاورمیانه تعریف شود و جمهوری اسلامی ایران خواهان مشارکت همه کشورهای منطقه در این ساختار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه می توان از طریق گفتگو همه مناقشات را پایان داد، تصریح کرد: نباید قدرت های خارجی در خاورمیانه و حوزه خلیج فارس دخالت کنند و این منطقه را به زرادخانه سلاح ها تبدیل کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه هر کشوری می توان به اندازه توان خودش در همه حوزه ها نقش ایفا کند، خاطرنشان کرد: این مهم در حالیست که برخی کشورها در شورای همکاری خلیج فارس خودشان را برتر از دیگران دانسته و سایر کشورها را مستعمره خود می دانند که چنین رویکردی هیچگاه به نتیجه نمی رسد.

چندی پیش وزیر امورخارجه کشورمان در یادداشتی عنوان کرد که دوران گرد هم آمدن کشورهای یک منطقه با هدف ایجاد امنیت اختصاصی برای خود و محروم کردن دیگران از آن امنیت، گذشته است و ایده "شبکه‌سازی امنیتی" را مطرح کرد.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.