معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به ارقام قابل توجهی که توسط خیریه‌ها به بیماران کمک می‌شود، گفت: در سال گذشته حدود ١٥٠٠ میلیارد تومان از سوی خیرین به نظام سلامت کمک شد.

از کمک ۱۵۰۰ میلیاردی خیرین تا راه‌اندازی ۴۲ پایگاه اورژانس

به گزارش قدس آنلاین، حوزه بهداشت و درمان کشور به‌عنوان یکی از پرخبرترین حوزه‌های خبری شناخته می‌شود، اهمیت اخبار و اتفاقات حوزه درمان به‌قدری زیاد است که زندگی هریک از مردم جامعه به نوعی تحت تاثیر این رخدادها قرار خواهد گرفت، طی هفته گذشته نیز اخبار متعددی از این حوزه به گوش رسید که در ادامه به مرور بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، یکی از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت است

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از ۷۷ میلیون نفری که اطلاعات آنها در سامانه های وزارت بهداشت ثبت شده، حدود ۵۰ میلیون نفر حداقل یک بار خدمت بهداشتی را در واحدهای بهداشتی دریافت کرده اند.

وی تصریح کرد: سامانه های ثبت پرونده الکترونیک سلامت در حال رفع ایرادات و نواقص هستند و باید توسعه پیدا کنند تا در سطوح دو و سه خدمات به پرونده الکترونیک سلامت در سطح بیمارستانها و بخش خصوصی متصل شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یکی از برنامه های آینده این معاونت را استفاده از استارت آپ ها و اپلیکشن های تلفن همراه عنوان کرد و گفت: مردم بسیاری از اطلاعات اولیه و ابتدایی که از طریق اپلیکشن هایی که بر روی تلفن همراه و تبلت نصب می شود را می توانند وارد کنند تا در پرونده الکترونیک آنها ثبت شود تا از مراجعات غیرضرور کاسته شود.

راه اندازی ۴۲ پایگاه اورژانس زمینی

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور از راه اندازی ۴۲ پایگاه اورژانس زمینی ( ۱۵ پایگاه شهری و ۲۷ پایگاه جاده ای)، راه اندازی پایگاه های اورژانس هوایی در گچساران، سنندج و ایرانشهر در سال ۹۶ و افزایش تعداد پایگاه های هوایی از ۳۱ به ۳۴ پایگاه در سال ۹۶ ، تدوین دستورالعمل اجرایی مدیریت درمان سکته قلبی ۲۴۷ و سکته مغزی ۷۲۴ در اورژانس ها و بستن قرارداد خرید ۴۰۰دستگاه آمبولانس کمکدار در ۶ ماهه گذشته خبر داد.

با اجرای طرح تحول سلامت، ۱۴۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز بهداشتی مشاوره می دهند

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین گفت: سالم بودن غذا مهم است مثلا اینکه خیار یا گوجه فرنگی مصرفی ما چقدر سالم است و سموم باقی مانده آن چقدر است و باید به اینگونه سؤالات پاسخ داده شود تا مردم نسبت به الگوی غذایی خود اطمینان حاصل کنند. 

وی با بیان این که فرمانده غذایی در منزل، بانوان هستند، بنابراین آنها نقش زیادی در سبک صحیح غذا و ذائقه اعضای خانواده دارند، گفت: بعد از طرح تحول سلامت در هر مرکز بهداشت یک کارشناس تغذیه مستقر شده و درمجموع ١٤٠٠ کارشناس تغذیه در این مراکز حضور دارند و مشاوره تغذیه ارائه می دهند و مردم را در جهت تغذیه سالم توانمند می کنند. 

کاهش ۴۰ درصدی کمبود آهن در دختران، با اجرای برنامه آهن یاری

زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در همایش بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایر با تاکید بر این که تغذیه مناسب زیر بنای رشد اقتصادی است، گفت: هر یک دلار سرمایه گذاری در مداخلات تغذیه ای ۱۶ دلار سود دهی دارد و با هر ۱۰ درصد افزایش درآمد سرانه، شیوع کوتاه قدی تغذیه ای ۳.۲ درصد و لاغری ۷.۴ در صد کاهش می یابد.

وی افزایش موارد ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن، کاهش ضریب هوشی، اختلالات باروری، سقط جنین و مرده زایی، اختلال در سلامت استخوان، کاهش بازده تولید و رکود اقتصادی را از پیامدهای کمبود ریز مغذی ها بیان کرد و گفت: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته آهن یاری در زنان و دختران، ۴۰ درصد کاهش در شیوع کمبود آهن دختران و ۳۳ درصد کاهش در شیوع کمبود آهن در زنان را شاهد هستیم.
 

تجهیز بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌ها به دستگاه بی خطرساز پسماند پزشکی

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش عملکرد ۶ ماهه این معاونت را به مناسبت دهه مبارک فجر در حوزه های مرکز مدیریت شبکه، مرکز سلامت محیط و کار،سلامت روان، حوزه اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد، آموزش و ارتقای سلامت و وضعیت سامانه های پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور را اعلام کرد.

کمک ۱۵۰۰ میلیارد تومانی خیرین به حوزه سلامت در سال گذشته

سید محمد ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به این که ارقامی که توسط خیریه ها به بیماران کمک می‌شود بسیار قابل توجه است، در سال گذشته حدود ١٥٠٠ میلیارد تومان از سوی خیرین به نظام سلامت کمک شد، افزود: مشارکت سازمان یافته مردم در حوزه سلامت روز به روز در حال افزایش است، زیرا مردم می‌ دانند در حال حاضر باید به مراکز بهداشتی و درمانی کمک کنند.

ایازی همچنین گفت: باید از ظرفیت سازمان‌ ها و نهادها و دستگاه ‌های دیگر به نفع نظام سلامت استفاده کنیم، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وقتی تشکیل شد قرار بر این بود که نمایندگان دستگاه‌ های مختلف در حضور رییس جمهور بگویند چه اقداماتی می‌ توانند در راستای بهبود سلامت جامعه انجام بدهند.

تهیه ۹۰ کانکس برای راه‌اندازی خانه‌های بهداشت سیار در مناطق زلزله‌زده

سید محمد ایازی گفت: رونمایی از پیشرفته‌ترین دستگاه رادیوتراپی دنیا در مرکز گامانایف از سوی بنیاد خیریه کامرانی، هماهنگی برای پذیرش کلیه سالمندان و معلولان بی‌سرپرست و ناتوان از سوی دو مرکز خیریه در تهران، کلنگ‌زنی نخستین و مجهزترین مرکز درمانی تخصصی خاورمیانه ویژه مبتلایان به ام.اس. با مشارکت خیرین و هماهنگی با خیران و موسسات خیریه و تهیه حدود ۹۰ کانکس برای راه‌اندازی خانه‌های بهداشت سیار در مناطق زلزله‌زده از جمله اقدامات معاونت اجتماعی در بخش فعالیت های مشارکت خیرین در ایجاد زیرساختهای بهداشتی- درمانی است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت همچنین از راه‌اندازی خانه سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت ایرانشهر، تشکیل نخستین هیات مدیره شبکه ملی موسسات خیریه توان‌بخشی، ساخت فاز یک بیمارستان روانپزشکی ایران با مشارکت بانک قرض الحسنه مهر ایران، افتتاح اولین مدرسه بیمارستان رسمی در ایران و نشست های تخصصی سلامت اجتماعی خبر داد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.