در حالی رئیس جمهور ایران به هند سفر کرده است که این کشور طی ماه های گذشته واردات نفت از ایران را کاهش داده و برای تسلیم کردن کشورمان در راستای دریافت امتیازات بیشتر دست به خرید نفت از آمریکا و شرکت در مناقصه میادین نفتی اسرائیل زده است.

بازی هند با نفت آمریکا و گاز اسرائیل برای گرفتن امتیاز از ایران/پیشدستی هندی‌ها نتیجه می‌دهد؟

به گزارش قدس آنلاین، دو روز پیش، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، برای سفری سه روزه وارد هند شد.

مقامات دو کشور قرار است در قالب بخشی از این سفر فکری درباره مشکل پرداخت پول نفت وارداتی هندها کنند اما هندی‌ها در تلاشند تا با نشان دادن گزینه‌های متنوع برای تأمین نفت، در مذاکره با مقامات ایرانی دست بالا را گرفته و امتیازات بیشتری کسب کنند.

هندی ها در ماه های اخیر در راستای فشار بر ایران برای تصاحب پروژه توسعه میدان گازی "فرزاد ب"، واردات نفت از ایران را کاهش داده اند.

هندی ها مدعی هستند که با توجه به اینکه این میدان توسط خود هندی‌ها در سال ۲۰۰۸ کشف شد ایران باید طرح توسعه آن را نیز به آنها بسپارد، اما اختلاف اصلی بین ایران و هند بر سر قیمت گاز استخراجی از این میدان است و پیشنهاد هندی ها در این زمینه برای گاز میدان فرزاد بسیار پایین بوده است و عملا هندی ها گاز فرزاد ب را مفت می خواهند.

مقامات نفتی هند همچنین برای فشار بر ایران در کنار کاهش واردات نفت از کشورمان، در تلاش هستند تا با استفاده از نفت آمریکا و گاز اسرائیل در مذاکره با کشورمان دست بالا را بگیرند.

به گزارش اکونومیک‌تایمز امسال و سال آینده قرار است  رژیم صهیونیستی مناقصه اکتشاف و حفاری ۲۴ بلوک نفت و گازی خود را  نهایی کند و شرکت های بزرگ هندی در همه این مناقصات شرکت کرده اند.

طرف هندی مدعی است که این میادین در کنار واردات نفت از روسیه و آمریکا می تواند وابستگی این کشور به نفت کشورهای خلیج فارس را کاهش دهد و قصد دارند از این طریق در مذاکرات امتیازات بیشتری بگیرند.

هندی ها میگویند ذخایر گاز و نفت این میادین به قدری است که پس از توسعه آنها نه تنها رژیم صهیونیستی در تولید حامل های انرژی خودکفا خواهد شد بلکه به یک صادر کننده عمده انرژی در منطقه بدل می شود.

طرف هندی مدعی است: نفت و گاز این میادین پس از استخراج به شبکه داخلی رژیم صهیونیستی و کشورهای همسایه نظیر مصر وارد می شود و مازاد آن نیز امکان صادرات به بازار این شبه قاره را خواهد داشت.

این ادعای هندی ها از دو جهت قابل بررسی است. نخست آنکه میزان ذخایر احتمالی نفت یا گاز موجود در میادین مورد ادعای هندی‌ها در آب های رژیم صهیونیستی هنوز مشخص نیست و تا تعیین میزان واقعی ذخایر این میادین و ارزیابی میزان ذخایر قابل استخراج آنها راه زیادی باقی مانده است.

چنانکه به گزارش جوئیش ویرچوآل لایبرری، اسرائیل بیش از ۹۰ درصد نفت و گاز مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند و حتی با اکتشافات جدید انجام شده در این منطقه، اسرائیل حتی در جمع ۴۰ کشور با بیشترین ذخایر نفت و گاز در جهان نیز قرار نمی‌گیرد.

و دوم اینکه هزینه استخراج نفت و گاز در آبهای رژیم صهیونیستی بسیار بالاست و البته برخی کارشناسان مدعی هستند که با فن آوری های جدید می توان گاز این میادین را با هزینه کمتری استخراج کرد.

طرف هندی همچنین طی ماه های گذشته اولین محموله نفتی را از آمریکا خریداری و دریافت کرده است و این مسئله به عنوان جایگزینی برای نفت ایران پرداخته است.

اما با توجه به فاصله زیاد بین آمریکا و هند و هزینه بالای حمل و نقل بین دو کشور خرید نفت از آمریکا برای هند پرهزینه تر از خرید نفت از ایران است.

هندی ها در تلاش هستند که موضوع توسعه میادین نفت و گاز اسرائیل را بسیار جدی جلوه دهند و حتی قرار است پس از سفر روحانی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به هند سفر کند تا در این زمینه با مقامات هندی مذاکره کرده و قرارهای خود را محکم کنند.

پروژه توسعه بندر چابهار و واگذاری ۱۰ ساله این بندر به هندی ها از دیگر موضوعاتی است که به طور حتم در مذاکرات دو جانبه مقامات ایران و هند جای داشته و خواهد داشت.

این بندر هند را به افغانستان و آسیای میانه متصل خواهد کرد و هزینه حمل و نقل کالا را برای این کشور به یک سوم کاهش خواهد داد.

بندر چابهار همچنین امکان دور زدن پاکستان، که راه های زمینی خود را به روی هندی‌ها بسته است، و دسترسی جاده ای به شهرهای مهم افغانستان را برای هندی ها فراهم می کند و این مسئله از اهمیت بالایی برای هندی ها برخوردار است چرا که هند به افغانستان به عنوان بازاری با پتانسل بالا برای کالاهای خود نگاه می کند.

بنا به آنچه گفته شد مقامات ایران در سفر به هند نباید تحت تأثیر بازی هندی‌ها با کارت نفت آمریکا و گاز اسرائیل قرار گرفته و مطمئن باشند ایران همچنان دست بالا را در تعامل با سومین وارد کننده نفت جهان دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.