جامعه:از عوامل مؤثر در ضعف جایگاه طب سنتی وجود سیاست‌های چندگانه است.

تلاش برای آشتی دادن پزشکان و فعالان طب سنتی

قدس آنلاین-از عوامل مؤثر در ضعف جایگاه طب سنتی وجود سیاست‌های چندگانه است.

دکتر محمود خدادوست، معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین خصوص به گزارشگر ما گفت: تولیت سلامت کشور براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین موجود به صراحت برعهده وزارت بهداشت است؛ بنابراین هیچ دستگاهی نمی‌تواند در این حوزه مداخله کند. همچنین جایی از امور که با دیگر نهادها تداخل دارد باید نهادهای یاد شده خود را با وزارت بهداشت هماهنگ سازند. به این ترتیب گرچه تولیت تولید و فرآوری اولیه گیاهان دارویی بنابر قانون به وزارت جهاد کشاورزی محول شده، اما پس از فرآوری نهایی و در زمان مصرف، وزارت بهداشت باید بر این روند نظارت کند. بنابراین برای پرهیز از تداخل مسئولیت‌ها ستادی در ذیل معاونت تحقیقات و فناوری رئیس جمهور با عنوان «ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، تشکیل شده که تمام وزارتخانه هایی که مسئولیتی در زنجیره تولید تا مصرف و صادرات گیاهان داروی دارند در این مجموعه هستند تا با کاهش تداخلات به تفاهم مشترک برسیم.

وی درباره همسویی با دیگر دستگاه‌های نظارتی برای پیشگیری از فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه افزود: ما در تعامل مؤثری با قوه قضائیه توانستهایم مداخله‌های غیرقانونی را در حوزه طب سنتی را سامان دهیم. همچنین مطابق آیین نامه‌ای که در شرف تدوین است، مقرر شده، محدوده فعالیت افرادی که در این عرصه تخصص دارند، مشخص شود. به این ترتیب افرادی که دارای مهارت در این قضیه هستند، اما طبق قانون نمی‌توانند به طور مستقل فعالیت کنند، باید در دانشگاه‌ها و سلامتکده‌ها و با مسئولیت پزشکان به کار بپردازند. البته با وجود مداخله‌های غیرقانونی همچنان معتقدیم، مجازات‌های موجود پیشگیرانه نیست.

دکتر محمدباقر رضایی، رئیس هیئت مدیره انجمن گیاهان دارویی نیز در خصوص وضعیت طب سنتی گفت: امروزه تعامل بین پزشکان و فعالان طب سنتی بهبود چشمگیری یافته؛ چنانکه چند سال پیش اگر در برابر پزشکی به داروهای گیاهی و مصرف آن اشاره می‌شد به طور جدی واکنش نشان می‌داد. این درحالی است که امروزه شاهد فعالیت سلامتکده‌ها، دانشکده‌های طب سنتی و داروخانه‌های گیاهی هستیم.

وی تأکید کرد: به اعتقاد من گروه‌های پزشکی و حتی فعالان تجربی طب سنتی صحبت‌های بحقی دارند. از یکسو به افرادی که در حوزه درمان طب سنتی خبره هستند، پیشنهاد می‌کنیم، مهارت‌های خود را مستند کنند، به پزشکان نیز توصیه می‌کنیم، دانش و تخصص این گروه را بپذیرند. اگر داروهای خارجی با پایه گیاهی در داروخانه‌ها به وفور عرضه می‌شود، اما نسبت به عرضه گیاهان دارویی داخلی اکراه می‌شود به دلیل رعایت نکردن استانداردها در تولیدات ماست.

این متخصص فتوشیمی افزود: ما هنوز تلاشی برای ارائه طب سنتی مؤثر درجامعه نداشته‌ایم و آنچه می‌بینیم و می‌شناسیم همان دانش گذشته است که سینه به سینه منتقل شده و حتی به غلط از سوی برخی افراد به کار گرفته می‌شود. بسیاری از متخصصان طب سنتی که در گذشته و مطابق تجربیات خود درمان می‌کردند، حال چندان فراوان نیستند، اما در هر خیابان ده‌ها عطاری فعال است. به این ترتیب به اعتقاد من از صدها عطاری موجود در سراسر کشور تنها ۲۰ نفر توان و دانش کافی در این مقوله دارند و ما اغلب شاهد سودجویی در این زمینه هستیم. از همین رو درحال حاضر پزشکان به فعالان طب سنتی روی خوش نشان نمی‌دهند و فعالان این حوزه علاقه‌ای به تعامل با جامعه پزشکی ندارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.