رشت- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: آستارا می‌تواند به شاهراه و محور توسعه گیلان و توسعه شمال کشور و یک قطعه مهم از پازل توسعه به ویژه در عرصه تجارت و اقتصاد کشور تبدیل شود.

آستارا می‌تواند به محور توسعه گیلان و شمال کشور درعرصه تجارت و اقتصاد تبدیل شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: آستارا می‌تواند به شاهراه و محور توسعه گیلان و توسعه شمال کشور و یک قطعه مهم از پازل توسعه به ویژه در عرصه تجارت و اقتصاد کشور تبدیل شود.

فرهاد دلق پوش، در نخستین همایش ملی فرصت‌ها و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری آستارا که در هتل بین المللی اسپیناس برگزار شد ، در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد : شهرستان مرزی بندر آستارا به عنوان پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی با ظرفیت‌های استانی در توسعه تجارت ، بازرگانی و فعالیت‌های اقتصادی ، از جایگاه ویژه‌ای در تجارت با کشورهای همجوار، برخوردار است.

متولی بخش صنعت، معدن و تجارت استان گیلان ، ادامه داد: آستارا می تواند به مانند نگینی ارزشمند در یک انگشتر در حوزه اقتصاد و تجارت کشور ، نقش ممتاز خود را به خوبی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد که به تنهایی از نعمت بندر ، نزدیکترین مرز زمینی و خشکی به اروپا و آسیای میانه و بزرگترین پروژه ریلی کشور و خاورمیانه برخوردار باشد ، افزود: در آستارا این قطعات مانند پازلی زیرساخت‌های تجاری و اقتصادی شهرستان را فراهم کرده و توانایی ایجاد ۱۵ هزار شغل به صورت مستقیم را دارد.

دلق پوش با تأکید بر اینکه این همایش فرصتی مناسب جهت بازیابی ، بازشناسی ، بازخوانی و تدوین یک استراتژی مناسب به منظور تبدیل این ظرفیت‌ها جهت اشتغالزایی است ، خاطر نشان کرد: شناخت ظرفیت‌ها ، مطالعه علمی و فراهم کردن زیرساخت‌ها و بسترهای تبدیل این ظرفیت‌ها به عرصه توسعه ، فعالیت ، تجارت و تبدیل کردن این ثروت به اقتصاد یک اصل بسیار مهم است که باید به آن توجه گردد.

وی اضافه کرد: وضعیت سوق الجیشی و جغرافیایی آستارا منحصر به فرد است ، فقط در صورت تکمیل زیرساخت‌های تجاری و اقتصادی شهرستان مرزی بندر آستارا ، به تنهایی می تواند 15 هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد نماید.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه هزینه حمل کالا و مسافر با خط ریلی یک سوم دیگر زیرساخت‌های حمل و نقل است ، یادآور شد : راه آهن بین‌المللی آستارا - آستارا برای شهرستان یک فرصت استثنایی بوده و می‌تواند این منطقه را به عنوان شهرستان اول استان گیلان تبدیل کند.

وی بیشترین حمایت سازمان صنعت ، معدن و تجارت را از تولیدات صادرات محور و دانش بنیان عنوان کرد و گفت : در گیلان ظرفیت‌های مطلوبی در محصولاتی نظیر برنج ، چای ، صنعت نساجی ، صنعت سلولزی و محصولات چوبی وجود دارد و این محصولات می‌توانند آبروی کشور را حفظ کنند.

دلق پوش ایجاد سرای تجاری ایران در آستراخان روسیه را یک گام موثر دانست و خاطرنشان کرد : قرار است به دعوت استاندار آستراخان جهت به حداکثر رساندن این ظرفیت‌ها و امضای تفاهم نامه‌های بیشتر در اواخر فروردین ماه سال ۹۷ به ریاست استاندار گیلان سفری به آن کشور داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه به مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان پیشنهاد داده‌ایم جهت تبادل کالا و خدمات از طریق خطوط کشتیرانی و بنادر با بنادر استان‌های گرگان و مازندران تفاهمنامه مشترک همکاری امضا کنند ، توضیح داد : با این اقدام می‌توان کالاهایی که مبدأ آنها چین ، افغانستان و شرق کشور است را به غرب کشور و از طریق خط ریلی آستارا - آستارا به اروپا ترانزیت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.