رییس سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در تابستان از نظر تأمین آب و برق به شدت با مشکل مواجه خواهیم شد، گفت: از نظر هیدرولوژیکی می توان گفت که در ۱۹ سال گذشته تا کنون استان خوزستان در خشکسالی به سر می برد .

در تابستان از نظر تأمین آب و برق به شدت با مشکل مواجه خواهیم شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا شمسایی در جلسه‌ای که به منظور بررسی وضعیت صنعت برق خوزستان و آمادگی برای تابستان ۹۷ در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: عمده تولید برق آبی استان خوزستان از سدهای دز و کارون است و در حال حاضر شاهد بدترین شرایط خشکسالی در این دو حوزه هستیم.  

وی افزود: در حال حاضر یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب در تمام مخازن استان وجود دارد که از این میزان رقم ناچیزی مربوط به سدهای کارون و دز است. بقیه سدهای استان تنها ۳۷۰ مگاوات ظرفیت منصوبه تولید برق دارند و از این رو باید گفت وضعیت تولید برق بحرانی است.

رییس سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان در حوزه های تولید برق و مصرف آب، در پایین دست رودخانه های کارون و دز قرار دارد و دیگر رودخانه ها نیز نقش بسیار ناچیزی در تولید برق و تأمین آب شرب مورد نیاز دارند. به همین دلیل اگر پیش بینی ها درست باشد، به نظر می رسد در تابستان از نظر تأمین آب و برق به شدت با مشکل مواجه خواهیم شد.

شمسایی عنوان کرد: برای کشت بهاره و تابستان آبی وجود ندارد و اگر شاهد بارندگی در استان نباشیم باید فکری برای ورود انرژی برق به استان بکنیم. تابستان سال گذشته ۵۳ روز دمای بیش از ۴۹ درجه در استان خوزستان اتفاق افتاد که بی سابقه بود. با این شرایط از هم اکنون باید برای تابستان سال آینده چاره اندیشی کرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: از نظر هیدرولوژیکی می توان گفت در ۱۹ سال گذشته تا کنون در خشکسالی به سر می بریم. با توجه به این امر به نظر می رسد که تغییر اقلیم رخ داده است. در استانی که درجه حرارت گاهی به ۵۴ درجه سانتیگراد و در تابش مستقیم آفتاب به ۶۷ درجه سانتیگراد می رسد، نمی توان تنها به توان نیروگاه‌های برق آبی اکتفا کرد و باید برای شرایط اضطراری برق وارد استان کرد تا به مرور زمان این نقص برطرف شود.  

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.