انسان سرگشته در دنیای امروز که گرفتار اتاق شیشه‌ای فناوری شده برای رهایی از این زندان زیبا و یافتن گمشده خود، راه‌های بسیاری را امتحان کرد. اما آنچه در نهایت برای درمان درد نهفته در ضمیر خود یافت، پناه آوردن به معنویت بود.

فاطمه(س) نقطه اتصال عالم مُلک به ملکوت

قدس آنلاین-انسان سرگشته در دنیای امروز که گرفتار اتاق شیشه‌ای فناوری شده برای رهایی از این زندان زیبا و یافتن گمشده خود، راه‌های بسیاری را امتحان کرد. اما آنچه در نهایت برای درمان درد نهفته در ضمیر خود یافت، پناه آوردن به معنویت بود. الگوپذیری از شخصیتهای بزرگ معنوی یکی از بسترهایی است که برای دست یافتن به مسیر درست و گرفتار نشدن در دام‌های معنویت‌های نوین نقش آفرین است. در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا(س) چند برش از زندگی این شخصیت تاریخ ساز را مرور می‌کنیم. نوشتار پیش رو بخشی از گفت وگوی روزنامه قدس با بانوی مجتهده زهره صفاتی است.

لیلة القدر اهل بیت(ع)

حضرت زهرا(س) دارای مقام عظمای ولایت هستند. حتی خود اهل بیت(ع) هم به ایشان تأسی می‌کنند. حضرت مهدی که میراث همه ادیان و کعبه آمال همه انبیای الهی است، از دامان فاطمه(س) و بیت رسول الله ظهور می‌کند؛ به تعبیری حتی حکومت حضرت مهدی(عج) یک حکومت فاطمی خواهد بود. زهرا(س) یک نمونه بی نظیر و ممتاز در عالم خلقت است. زهرای مرضیه(س) مادر ائمه و ظرف حجتهای الهی است. حضرت صدیقه کبری عطیه خدا بر حضرت محمد(ص) و خیر کثیر است. به همین دلیل است که امام صادق(ع) می‌فرماید: هرکس بتواند حضرت زهرا(س) را درک کند و او را بشناسد، در واقع لیلة القدر را شناخته است.  

خانواده تاریخ ساز

امتیاز چشمگیر زندگی حضرت زهرا(س) این است که توانست عالم مُلک را به ملکوت اتصال دهد. این ویژگی را در نظر بگیرید و ببینید کدام بخش از زندگی فاطمه است که مُلک و ملکوت را به هم وصل نکرده باشند. رویکرد امیرالمؤمنین(ع) به مقام قدسی‌ام ابیها(س) و برعکس موجب شده بود نحوه تعامل آن دو بزرگوار برخاسته از معنا و میزان باشد. چنین خانواده‌ای که با تفکر الهی شکل گرفته، محل تربیت فرزندانی چون حسنین(ع) و زینب کبری(س) می‌شود. در چنین رویکردی، فاطمه(س) فانی در علی(ع)   و علی(ع) فانی در فاطمه(س) است. آنچه بیان شد، افق زندگی علوی و فاطمی است. در این افق، فرزندانی تربیت می‌شوند که انسان ساز و تاریخ سازهستند.

مادر معیار

پیامبر(ص) در وصف مادران فرموده اند: بهشت زیر پای مادران است، یعنی زیرساخت‌های تربیتی هر خانواده زیر پای مادر قرار دارد. بنابراین هر زنی برای رسیدن به این مقام باید تلاش کند تا خانواده بهشتی بسازد، از این خانواده است که نسل آینده ساز بیرون می‌آید. قرآن، مریم(س) را نمونه انسان تربیت شده در دامان یک مادر خوب معرفی می‌کند. قرآن اهل بیت(ع) را خانواده معیار معرفی می‌کند و مادری که زیرساخت‌های تربیتی این خانواده را فراهم ساخته است «مادر معیار» است: «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً».  این خانواده است که در هر نسلی یک انسان معیار دارد، چون در دامن یک مادر ممتاز رشد کرده‌اند.

ما و سبک زندگی

نوع برداشت ما از زندگی حضرت زهرا(س) در تعیین مسیر زندگی ما بسیار مؤثر است. در نظام جمهوری اسلامی هر شخصیتی که منشأ خدمت شده، از زندگی حضرت زهرا(س) در سیاست، اجتماع، فرهنگ، جهاد، سازندگی، اقتصاد و اخلاق اجتماعی الگو گرفته‌ است. امام خمینی، شهیدچمران، مطهری، بهشتی و... افرادی بودند که سبک زندگی شان را بر مدار زندگی فاطمی ساختند.

نیاز به سبک زندگی فاطمی برای بانوان محرزتر است. متأسفانه بانوان از سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) فاصله گرفته‌اند. البته اینکه پیوسته به بانوان و دختران بگوییم مانند حضرت زهرا(س) باشید نیز کفایت نمی‌کند. در این مسیر، باید از ابزارهای عقلانی و استنباطی بهره ببریم تا بتوانیم ذهن بانوان را برای پذیرش سبک زندگی فاطمی آماده کنیم.

 فاطمه(س) و حرکت‌های نوین جامعه بشری

باید گفت، فاطمه(س) برترین در میان همه عالمیان هستند. وقتی به این باور رسیدیم، می‌توانیم از الگوپذیری حرف بزنیم. پرداختن به زندگی انسان‌های الهی برای ما مزیتی دارد می‌تواند منشأ یک حرکت نوین در جامعه بشری شود. در دنیای امروز که بشریت گرفتار صنعت و فناوری شده و خسته از زندگی به دنبال گمشده خود هستند؛ به دنبال افق‌های روشن برای یافتن اصل خود هستند، بیان سیره فاطمی مانند بیان قرآن است که ظاهر و باطن آن عمیق و پرمحتواست و هرکس به اندازه فهم و درک خود ازآن برداشت می‌کند. بنابراین، حدیث زندگی ائمه(ع) صراط مستقیمِ شناخت دیانت است.

حضور زنان در جامعه

بنده مخالف حضور بانوان در جامعه نیستم، بلکه معتقدم حضور بانوان در جامعه باید به گونه‌ای باشد که مسئولیت آنان در خانواده را تحت تأثیر قرار ندهد. البته جامعه نیز با آنکه حضور اجتماعی بانوان را پذیرفته، اما هنوز بستر را برای این حضور آماده نکرده است. بهره مندی هر چه بیشتر بانوان از فرهنگ و سیره فاطمی می‌تواند آرامش و مودت را به خانواده‌ها بازگرداند. بی توجهی به نقش مادری و همسری موجب شده ریشه اعتماد و محبت در خانواده‌ها خشکانده شود. زن مسلمان نباید به بهانه حضور در اجتماع از این نقش غافل شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.