برنامه‌های فرهنگی ویژه بانوان در بارگاه منور امام هشتم(ع) زمینه ساز تحکیم باورهای دینی در خانواده است.

تحکیم باورهای دینی در خانواده

قدس آنلاین- برنامه‌های فرهنگی ویژه بانوان در بارگاه منور امام هشتم(ع) زمینه ساز تحکیم باورهای دینی در خانواده است. رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی در گفت وگو با خبرنگار قدس با بیان این مطلب افزود: با توجه به نقش سازنده بانوان در کانون خانواده به عنوان همسر و مادر، توجه به برگزاری مراسم و برنامه‌ای ویژه آنان در مکان مقدسی همچون حرم مطهر حضرت رضا(ع) از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پاسخگویی به یک میلیون تماس تلفنی خواهران

وی با اشاره به وجود دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی خواهران در حرم مطهر اظهار داشت: تعداد ۶ دفتر در این زمینه وجود دارد که سه دفتر به صورت شبانه روزی در صحن‌های مقدس انقلاب اسلامی، آزادی و جمهوری اسلامی و مابقی دفاتر از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ پاسخگوی سؤالات بانوان هستند، ضمن اینکه در رواق‌های حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت فاطمه معصومه(س) و دارالحجه(عج) در زمان‌های تعیین شده(۱۰ صبح تا ۱۴، ۱۶ تا ۲۰ و ۸ الی ۲۳) غرفه‌های مخصوصی برای پاسخگویی به سؤالات دینی بانوان پیش بینی شده است.

رئیس این اداره تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از استادان خواهر از حوزه‌های علمیه خواهران با تحصیلات حوزوی(حداقل سطح دو حوزه و شاغل در سطح سه) با این دفاتر جهت پاسخگویی به سؤالات شرعی بانوان مطابق ضوابط و دستورعمل‌های موجود همکاری می‌کنند.

حجت الاسلام حسن زاده تأکید کرد: حسب رهنمود و تدابیر تولیت معزز آستان قدس رضوی این خواهران که حدود ۸۰ درصد آنان سطح سه حوزه را به پایان رسانده‌اند هم اکنون در محل دارالقرآن کریم حرم مطهر امام هشتم(ع) مشغول گذراندن درس خارج فقه بوده تا ارتقای تحصیلی آنان انجام شود، ضمن اینکه تاکنون ارائه درس خارج فقه برای خواهران در مشهد مقدس میسر نبوده که با تدبیر تولیت محترم آستان قدس رضوی، این امر محقق شده است.

وی اضافه کرد: همه روزه پیش از نماز ظهر و نماز مغرب به مدت ۲۰ دقیقه توسط استادان خواهر، احکام ویژه بانوان برای خانم‌های نمازگزار در رواق‌های ویژه خواهران از جمله رواق‌های حضرت فاطمه زهرا(س)، دارالحکمه، حضرت فاطمه معصومه(س) بیان می‌شود.

رئیس این اداره بیان داشت: در سال گذشته به یک میلیون و ۱۱۴ هزارو ۹۷۸ تماس تلفنی خواهران پاسخ داده شده است، همچنین ۳۳۹ هزار و ۶۰۱ نفر از بانوان زائر برای دریافت پاسخ سؤالات شرعی خود به دفاتر ویژه خواهران در حرم مطهر رضوی مراجعه کرده‌اند.

برگزاری بیش از ۲۸۰۰ حلقه معرفت ویژه خواهران

حجت الاسلام حسن زاده به برگزاری حلقه‌های معرفت ویژه خواهران در حرم مطهر اشاره و خاطرنشان کرد: در این حلقه‌ها، جلسات و نشست‌های صمیمی به صورت پرسش و پاسخ بین مخاطبان و استاد برگزار و یک نشست چهره به چهره به شمار می‌رود، به گونه‌ای که سؤالات در حوزه‌های مختلف اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، شرعی، مهدویت، نهج البلاغه، تغذیه اسلامی و... توسط استادان حوزه و دانشگاه، ویژه خواهران در این حلقه‌ها پاسخ داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این حلقه‌ها همه روزه به جز جمعه‌ها به مدت یک ساعت و نیم و همزمان در رواق‌های ویژه خواهران در حرم مطهر برگزار می‌شود، افزود: ساعات برگزاری این حلقه‌ها متناسب با ایام و فصول مختلف سال (نیمه اول و دوم سال) متغیر بوده و با توجه به ازدحام زائران در مناسبت‌های ملی و مذهبی و ایام خاص و ویژه در طول سال، ساعات برگزاری متفاوت است.

وی اظهار داشت: حدود ۳۵ نفر از استادان بومی مشهد و ۳۰ نفر از استادان دعوت شده با تحصیلات کارشناسی ارشد یا دکترا و سطح سه حوزه یا درس خارج فقه در برگزاری این حلقه‌های معرفت همکاری می‌کنند، ضمن اینکه ۲۴۰ نفر از نیروهای افتخاری خواهران نیز در برگزاری این حلقه‌ها و حفظ نظم و آرامش و... همکاری صمیمانه‌ای با واحد حلقه‌های معرفت خواهران دارند.

رئیس این اداره عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا بیستم بهمن ۱۳۹۶، تعداد۲۸۵۹ حلقه معرفت با صرف ۴۴۱۷ ساعت وقت و با حضور ۳۰۰ هزار و ۹۵۳ نفر از بانوان زائر در حرم مطهر رضوی برگزار شده است و ۵۳ هزار و ۸۱۵ پرسش در این حلقه‌های معرفت از سوی زائران (بانوان) مطرح شده است.

با رویکرد دینی مشاوره میدهیم

حجت الاسلام حسن زاده به واحد مشاوره با رویکرد دینی در حرم مطهر رضوی نیز اشاره و اضافه کرد: در این واحد مشاوره‌های خانوادگی، تربیتی و در بعضی از موارد مشاوره‌های مربوط به بالینی(فقط در زمینه پیشگیری وسواس و نه درمان آن) از سوی کارشناسان و مشاوران موجود ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: زائران با مراجعه حضوری و مجاوران ساکن مشهد نیز با تماس تلفنی با سامانه ۳۲۰۲۰-۰۵۱ (در یکم و پانزدهم هر ماه) و گرفتن نوبت و تشخیص موضوع (چنانچه نیاز به مشاوره باشد) از این خدمات می‌توانند بهره‌مند شوند.

رئیس این اداره تصریح کرد: در زمینه مشاوره‌های خانوادگی مواردی همچون مشاوره‌های پیش از ازدواج، حل تعارضات زناشویی، ارتباط بهتر با همسر و...، در زمینه تربیتی مواردی همچون: تربیت فرزند، ارتباط مؤثر با نوجوانان، موضوعات مربوط به تربیت دینی کودکان و... و در زمینه بالینی در حد پیشگیری از وسواس و نه درمان آن، به متقاضیان تا حد سه جلسه (به علت کثرت متقاضیان)، خدمات مشاوره‌ای مربوط ارائه می‌شود.

حجت الاسلام حسن زاده در زمینه مشاوره‌های گروهی نیز گفت: براساس تقاضای سازمان‌ها، نهادها، تشکل‌ها، گروه‌ها و... همچنین بر مبنای فراوانی موضوع مورد نظر (از قبیل کنترل خشم، حل تعارضات زوجین، خانواده موفق، خانواده سالم و...) مشاوره گروهی نیز توسط این واحد به متقاضیان ارائه می‌شود که تعداد جلسات آن ۵ تا ۱۰ جلسه و به صورت دوره‌ای (یک روز در هفته) برگزار می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: ارائه خدمات مشاوره (با تعیین وقت حضوری و یا تلفنی) در تمامی ایام هفته و حتی روزهای تعطیل میسر بوده و از ابتدای سال جاری تا بیستم بهمن ۱۳۹۶، بیش از ۳۰۰ جلسه مشاوره گروهی با حضور ۱۰ هزار نفر برگزار شده، همچنین بیش از ۱۹ هزار نفر نیز از مخاطبان با صرف وقت به میزان ۱۵ هزار ساعت از مشاوره‌های فردی ارائه شده در این مدت، استفاده کرده‌اند.

حرم مطهر رضوی، میزبان جشن تکلیف دختران

رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر همچنین در زمینه ارائه خدمات در بخش اردوهای زیارتی در محل رواق دارالهدایه اظهار داشت: در سال جاری برای حدود ۴۰ هزار نفر از دختران به سن تکلیف رسیده، جشن عبادت برگزار شده و برای این تعداد نفر نیز بیش از ۱۳۰ برنامه فرهنگی، مذهبی در قالب ۲۰۰ گروه زیارتی، اجرا شده است.

وی افزود: تلاوت قرآن کریم، پخش صلوات خاصه حضرت رضا(ع)، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، اجرای برنامه‌های مخصوص توسط دو مربی برای آشنایی دختران به سن تکلیف رسیده با مسائل مربوط به حجاب، عفاف، مرجع تقلید، آموزه‌های دینی و... از جمله برنامه‌های ارائه شده در این ارتباط به شمار می‌رود.

حجت الاسلام حسن زاده تأکید کرد: اجرای این برنامه‌ها در رواق دارالهدایه با توجه به وجود آرایه‌های هنری از نظر زیبایی و نزدیکی به مضجع شریف حضرت رضا(ع)، باعث ایجاد خاطره خوب و ماندگار در ذهن مخاطبان، بخصوص دختران به سن تکلیف رسیده شده و اهدای محصولات فرهنگی، خدمات سمعی و بصری، ارائه CD مراسم به مسئولان گروه‌ها و کاروان‌ها و… همگی در جهت افزایش و ماندگاری این خاطره زیبا و معنوی بوده که به این افراد تقدیم می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.