تولیت آستان قدس رضوی گفت: خانواده شهدا باید ادامه‌دهنده راه شهدا باشند.

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی که امروز در راستای حضور و سخنرانی در یادواره شهدای نهاوند وارد این شهرستان شد پس از سخنرانی در یادواره به دیدار خانواده شهدا رفت.

دیدار از خانواده‌ی شهید گرانقدر طالبیان با حضور آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و سایر مسئولان شهرستان نهاوند انجام گرفت.

ساعت ۱۵:۳۰ آئین استقبال از آیت الله رئیسی در میدان امام حسن مجتبی (ع) وگلزار شهدای همدان برگزار می‌شود و سپس ساعت ۱۶ برنامه دیدار با خادمیاران آستان قدس و فعالان فرهنگی همدان در مسجد صاحب الزمان (عج) و ساعت ۱۹ نیز در نماز خانه دانشگاه بوعلی و سخنرانی در یادواره شهدای گردان ۱۵۵ حضرت علی اصغر (ع) تیپ انصارالحسین از دیگر برنامه‌های امروز تولیت آستان قدس رضوی در همدان است.

شهید طالبیان در روز ۷ دی‌ماه سال ۱۳۱۶ در شهرستان نهاوند دیده به جهان گشود و پس از سپری کردن دوران کودکی باوجود همه سختی‌های دوران رژیم ستم‌شاهی به آموزش و تحصیل علم پرداخت و با موفقیت کامل موفق به اخذ مدرک لیسانس در آن زمان شد.

وی که با قرآن و مفاهیم دینی و معارف الهی آشنایی کامل داشت در زادگاهش نهاوند و در دبیرستان سابق کورش به تدریس فقه پرداخت و با شکل‌گیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) مبارزات خود را برعلیه رژیم پهلوی شروع کرد.

این معلم شهید هنگامی‌که مشاهده کرد بهاییت و افکار التقاطی آن‌ها در حال شکل‌گیری و قدرت گرفتن است برای مبارزه با افکار شوم این فرقه ضاله انجمن ضد بهاییت شهرستان نهاوند را راه‌اندازی کرد و به مبارزه ایدئولوژیک با این گروهک پرداخت و همواره دست به روشنگری بر ضد آن‌ها می‌زد.

 اقدامات معلم شهید طالبیان در اوج دوران خفقان و سرکوب رژیم ستم‌شاهی موردتوجه سازمان ساواک قرار گرفت و وی را بیشتر تحت نظر گرفتند و درصدد دستگیری این شهید والامقام بودند ولی موفق به این کار نشدند.

نقطه عطف فعالیت‌های انقلابی شهید طالبیان هدایت و رهبری گروه انقلابی ابوذر نهاوند در اوایل دهه ۵۰ بود که توسط ۶ جوان انقلابی نهاوند تأسیس‌شده بود و به مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه پرداخته بودند.

گروه ابوذر نهاوند پس از دستگیری در سحرگاه ۳۰ بهمن سال ۱۳۵۲ به دستور مستقیم شاه خائن در پارک چیتگر تهران مظلومانه به شهادت رسیدند.

با شهادت گروه ابوذر حاج محمد برای مبارزه با شاه بسیار مصمم‌تر شد و فعالیت‌های خود را با شدت ادامه داد چون او کسی نبود که با این مشکلات دست از مبارزات خود بردارد؛ بنابراین نیروهای امنیتی دربار شاه این مبارز انقلابی را در سال ۵۲ دستگیر کردند و بعد از ۶ ماه شکنجه، وی را به تحمل ۱۵ سال زندان محکوم کردند.

از سال ۵۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی اسوه مقامت و ایثار مردم نهاوند در زندان‌های رژیم ستم‌شاهی تحت شکنجه قرار داشت و با پیروزی انقلاب و ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی، محمد طالبیان نیز آزاد شد.

هنوز مدت زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که صدامیان با حمله همه‌جانبه به میهن عزیزمان شرایط بسیار سختی را برای مردم و انقلاب به وجود آورده بود که در این زمان این مبارز نستوه برای دفاع از کشورمان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت.

شهید طالبیان که مسئولیت‌های متعددی در آموزش‌وپرورش و وزارت کشور بر عهده گرفت بود سرانجام در سال ۱۳۷۰ و زمانی که منافقین تحرکاتی را در مرزها داشتند، با همراهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم گرفت به پایگاه منافقین کوردل در منطقه عمومی خانقین عراق حمله کند و با انهدام این پایگاه، ضد انقلابیون مستقر در آن را نیز به هلاکت رسانده یا متواری سازد تا مردم ساکن در مناطق مرزی از شرارت‌های آن‌ها در امان باشند که در حین انجام این عملیات در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۷۰ توسط منافقین به شهادت رسید ولی پیکر پاکش هرگز به میهن بازنگشت.

این شهید در سال ۹۰ به‌عنوان شهید نمونه کشوری از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.