اهواز_ معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: همه اسناد طبیعی گویای این حقیقت است که ما در مدیریت ها خطا کردیم لذا باید خطای خود را برطرف کنیم و از آدرس غلط دادن و مسیر را گم کردن بپرهیزیم.

خطاهای مدیریتی عامل فجایع زیست محیطی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، معاون وزیر آموزش پرورش در همایش شیوه های نوین حفاظت از محیط زیست که در استان خوزستان و با محوریت نقش آموزش پرورش برگزار شد؛ عنوان کرد: یکی از بحث های آینده تحول ملی، هدف گذاری برای نسل آینده و رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است که بر اسلوب اسلامی تدوین شده باشد. ما در وجود با همه موجودات مشترکیم اما حیات طیبه یک زیست معنادار و معنوی است‌ که ما را از سایر موجودات متمایز می کند. آموزش و پرورش باید نسل آینده را گونه ای تربیت کند که چنین زیستی را انتخاب کند و ایمان، عمل و اخلاق در ارتباط با خدا و خلق خدا را رعایت کند، لذا در رابطه های تعریف شده ارتباط با خلقت، یکی از آن ها طبیعت است.

به جای دشمن، خود استان را تخریب کرده ایم

حجت الاسلام محمدیان در ادامه گفت: اگر زبان طبیعت را یاد بگیریم، هستی و طبیعت با ما سخن می گوید. برای ما در حوزه های یادگیری و سند تحول بحث هستی شناسی مطرح است لذا باید بحث های مهمی به صورت اختصاصی و مشخص تولید برنامه شوند، مانند بحث تفکر که بحث متنی برای آموزه ها است، اما نوع نگاه نقلی بر ما غلبه کرده و حوزه تفکر تخصصی را برای آن برنامه در نظر گرفته ایم.
او افزود: بحث محیط زیست را در اکثر کتب درسی شاهد هستیم اما با توجه به خطرات به وجود آمده در محیط زیست و ‌حساسست هایی که امروز نسبت به این پدیده وجود دارد امسال ناگزیر شدیم کتابی به نام انسان و محیط زیست را در عناوین درسی اضافه کنیم.  موضوع بازیافت زباله ها، آب، خاک، هوا، انرژی تجدید پذیر و صنعت گردشگری اعم عناوین این کتاب هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جهان امروز بر خلاف اینکه همگرایی داشته باشیم واگرایی داریم؛ اظهار کرد: هرکسی قدرت بیشتری دارد سلطنت می کند. حال که شرایط زیست محیطی در سراسر کشور مانند ریزگرد نمک در ارومیه، حاد شده وآموزه های دینی به آموزش در محیط زیست تاکید می کند،  تدریس کتاب انسان و ‌محیط زیست تا رده دبیرستان را از سال دیگر تصویب می کنیم.

حجت الاسلام  محمدیان با بیان اینکه مردم باید به جای نالیدن از شرایط با آن بسازند؛  گفت: بیشتر باید به فکر حل مشکل باشیم نه نالیدن از آن،  آموزش این موضوع می تواند از بستر فضایی مانند مدرسه شکل بگیرد. این مباحث می تواند زمینه  هجوم ارزش های ناسازگار برای فرهنگ ما باشد، لذا باید هویت خود را حفظ کنیم و از هجوم فرهنگ های بیگانه در این زمینه جلوگیری کنیم. ما در برابر نسل های آینده مسئولیم، نگذاشتیم دشمن وارد استان شود اما خود با دست خود استان را تخریب کردیم.

خطاهای مدیریتی عامل فجایع زیست محیطی 

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه این همایش با تاکید بر لزوم تامین حقابه های تالاب ها، خاطر نشان کرد: تالاب ها برای زنده ماندن نیاز به حق آبه دارند. اگر به اسناد بالا دستی نگاه کنیم می بینیم که محیط زیست می بایست در حوزه آموزش پرورش بیش از این ها فعال باشد اما متاسفانه شاهد این امر نبوده ایم، فجائع فراوانی رخ داد تا پی بردیم باید چنین موضوع مهمی را تدریس کنیم.

مدنی افزود: تفکر ما باید اصلاح شود و این اصلاح نیاز به آموزش دارد، جامعه باید از رده های سنی پایین اصلاح شود. تدوین کتاب انسان و محیط زیست دستاوردی بزرگی است که ما را امیدوار به اصلاح نسل آینده برای گرفتن سکان هدایت جامعه آیندگان می کند. استان خوزستان استان پیشرو در زمینه آموزش محیط زیست بوده است امیدواریم الگویی برای سایر استان ها باشد.  

او با اشاره به این امر که آموزش محیط زیست در آموزش و پرورش بسیار مهمتر از سازه های دیگر است زیرا در بنای آن تفکر قرار دارد، بیان کرد: همه اسناد طبیعی گویای این حقیقت است که ما در مدیریت ها خطا کردیم لذا باید خطای خود را برطرف کنیم و از آدرس غلط دادن و مسیر را گم کردن بپرهیزیم. لازم است در رابطه با مسائل اینچنینی منطقی صحبت کنیم و نه صرفا رفتاری احساسی، زیرا این امر فقط ضرر می رساند.  

مدنی با ابراز امیدواری جهت باز گرداندن شرایط عادی محیط زیستی گفت: خوزستان با توجه به اینکه خدمات بسیاری به کشور می دهد در لیست رفع معضلات محیط زیستی در اولویت قرار دارد. باید بجنگیم و مطالبگری کنیم تا محیط زیست احیا شود از این جهت باید محیط زیست را به مدارس ببریم تا فضای مدارس محیط زیستی باشد تا دانش آموزان با این فضا عجین شوند.

نسل آینده از منابع امروز سهم دارد

مدیرکل اداره آموزش وپرورش استان خوزستان با بیان اینکه‌ نسل فعلی و به ویژه نسل آینده باید در رابطه با حفظ منابع طبیعی نسلی آگاه، اهل شناخت و مسئولیت پذیری باشند، عنوان کرد: نسل کنونی باید از شیوه های روز دنیا که مرتبط با محیط زیست هستند و شیوه استفاده از آن ها در جهان نیز مطرح است را بشناسند. این منابع نه تنها برای نسل کنونی است بلکه سهمی برای نسل آینده  نیز به شمار می رود که باید در آرامش از آن ها استفاده کنند. یکی از اهداف آموزش پرورش حفظ و نگه داشت محیط زیست از طریق آموزش این امر است. انسان امروزی باید به وضوح مهمترین واژه های آب، خاک، هوا و طبیعت را به خوبی درک کند و استفاده از آن ها را یاد بگیرد تا تمدن امروزی توسعه پیدا کند.

محمدتقی زاده ادامه داد: در راستای آموزش حفاظت از محیط زیست آموزش وپرورش در مقطع بحث پیش دبستانی  گام برداشته است تا ساده ترین واژه ها همراه با معنا، مفهموم و استفاده از آن ها را آموزش دهد. از جهتی در استان خوزستان، دوران تحصیل دانش آموزان دو سال کمتر از سایر استان ها است آن هم به علت شرایط جغرافیایی ۲۰ روز کمتر از حد معمول است. شرایط اقلیمی جدید نیز اضافه بر آن شده و امسال ۱۸ روز تعطیلی داشتیم.

او با اشاره به لزوم نگاه ویژه کشور به استان خوزستان در زمینه محیط زیست، تصریح کرد: در سرزمین ما دو مولفه جهت ارزیابی دانش آموزان موجود است که یکی از آن ها امتحانات پایه سوم متوسطه و یکی بحث کنکور است اما می بینیم یزد در طول ۲۲ سال اخیر رتبه اول است و استان ما در رتبه ۱۹ جای دارد، اکنون سوال اینجاست کسی را پیدا کنید که در طول تاریخ ایران شهادت بدهد در استان یزد صدای شلیک توپ و تفنگ شنیده است؟ ولی خوزستان در کانون جنگ های ملی و بین المللی بوده است. این تهاجم ها و مشکلات در عین خدمات دهی استان به کشور نیازمند نگاه ویژه است.

تقی زاده اظهار کرد: اگر بخواهیم برای هر وعده از تایم های مدرسه و دانش آموزان، ماسک بخریم هزینه ای حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد و خارج از توان آموزش پرورش، لذا برای رفع معضل پدید ریزگرد و حفاظت از محیط زیست می بایست  نگاه خاصی به خوزیتان معطوف شود. معضلات محیط زیستی استان ما را از انواع کونه عای گیاهی وحیوانی محروم کرده است که این موضوع منجر به پدیدار شدن شرایط بدی بر حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استان وارد کند.

مدیرکل اداره آموز پرورش استان خوزستان  با تاکید بر این امر که پیشرفت، صعود و سقوط هر ملتی بسته به محیط زیست آن است، خواستار رفع مشکلات محیط زیست شدند تا دیگر شاهد درخواست خروج سالیانه ۷ هزار نفر در کشور نباشیم زیرا آن ها استعداد های کشورند باید بمانند تا شرایط بهتر شود.

به جای هم دردی حق آبه تالاب ها را بدهید

معاون سازمان آب وبرق استان خوزستان، از صرفا ابراز همدردی کردن و نه اعطای راهکار جهت برون رفت از معضلات زیست محیطی گله مند شد و گفت : برای خشکسالی خوزستان فقط اظهار همدردی می شود و انگار راهکاری نیست، در ۲۰۰ سال گذشته ۲۵ سال خشکسالی رخ داده که منجر به قحطی و تغییر حکومت ها شده است. از سال ۴۷ به بعد ۲۸ سال دیگر خشکسالی را شاهد بودیم اما آنچه که در ده سال گذشته اتفاق افتاد، خشکسالی شدید بود که با مدیریت توانستیم تاحدودی بااین معضل مقابله کنیم که نقش سدها در این حوزه موثر بود هرچند نباید این حقیقت را انکار کرد که اکداث سد در سرشاخه ها ضررهایی بیش از فواید دارد.

حسونی زاده ادامه داد: بهره برداری بی رویه از آب های زیر زمین، نوسانات اقلیمی، افزایش اخذ آب های سطحی و اثرات منتسب به پدیده تغییر اقلیم از عوامل موثر در ایجاد خشکسالی اخیر بوده، تاکنون تنها ۱۸ میلیمتر بارندگی داشتیم در حالیکه میزان نرمال بارندگی چندین برابر این میزان است. امسال وضعیت آورده های آبی به این دلیل بدتر است چون استان های مجاور نیز خشکسالی بدتری را دچار شده اند و از رودخانه های آن ها نیز آوردی کسب نکرده ایم.

او با بیان اینکه باید واقعیت حاد بودن شرایط محیط زیستی را را بپذیریم، عنوان کرد: از اعطای حق آبه به تالاب ها صحبت می کنند،  پس منتظر چه هستید؟ حق تالاب ها را بدهید. در حالیکه خوزستان ۸۹ درصد نیروهای آبی در استان خوزستان و ۹ هزار و ‌بیست مگابات ظرفیت اسمی کشور را که تولید کننده انرژی پاک است در اختیار دارد، البته با توجه به خشکسالی این میزان نیز افت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.