تربت جام ـ رئیس نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی استان خراسان رضوی از بدهی ۹ میلیارد تومانی کارخانه قند تربت جام به بهره برداران این شهرستان خبرداد.

بدهی ۹ میلیارد تومانی قند تربت جام به کشاورزان

محمد دلشاد، ظهر دوشنبه به خبرنگارقدس آنلاین گفت: بهره برداران حدود ۹۱ هزارتن چغندر قند به کارخانه قند تربت جام تحویل داده اند هنوز با تاخیر پرداخت نقدینگی از سوی پیمانکار مواجه هستند که این مشکلات می تواند به کشاورزان آسیب جدی وارد کند.

وی گفت: با جلساتی که با مدیر عامل کارخانه قند تربت جام برگزار شده است پیمانکار مدعی پرداخت ۷۰درصد پرداخت به کشاورزان را تاکید داشته در حالیکه کشاورزان در مقابل تحویل چغندرقند فقط تفاله و شکردریافت نموده که عملا هیچ نقدینگی دریافت نکردند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی استان خراسان رضوی در ادامه اظهارداشت: پرداخت بصورت تهاتر قطعا به زیان کشاورز بوده بطوریکه شکر تحویلی به بهره برداربه قیمت مصوب ۲هزار و ۷۵۰ تومان محاسبه شده و همان شکر توسط دلالان ۳۰۰تومان زیر نرخ قیمت واقعی خریداری می شود که این مدل پرداخت جز ضرر و زیان برای کشاورزی نیست.

وی گفت: در حال حاضر کشاورز به نقدینگی احتیاج داشته و ناچار است محصول دریافتی را زیر قیمت بازار بفروشد و در بهترین حالت ممکن هرهکتار زمین چغنندر قند به غیر منابع آبی ونیروی انسانی حدود یک میلیون تومان هزینه جانبی خواهد داشت.

این مسئول تاکید کرد: تولید چغندر قند می تواند ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه ایجاد کند  وهمچنین ارزش افزوده داشته باشد هرچند در سال جاری حدود ۳۰درصد افزایش محصول کشت در تربت جام انجام شده است اما کشاورز با توجه به مشکلات موجود انگیزه ای برای تولید ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.