مسئولان آل‌خلیفه تلاش کردند تا این پیام را به انقلابیون و سردمداران نهضت اسلامی در بحرین مخابره کنند که درصورت برگزاری هرگونه فعالیت در بزرگداشت سالروز انقلاب، سرنوشت تلخی در انتظار ۱۴۰ نفر از شیعیان که از آن‌ها به عنوان «فدائیان شیخ عیسی قاسم» یاد می‌شود، خواهد بود

قدس آنلاین- ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ روزی تاریخی و به‌یادماندنی در تاریخ نهضت اسلامی بحرین محسوب می‌شود، زیرا در این روز بود که اقشار مختلف مردم بحرین به صورت یکپارچه علیه سال‌ها ظلم و فساد خروش کردند و فریاد عدالت‌خواهی سر دادند. از آن زمان تاکنون مردم بحرین مطالبه‌ای جز احقاق حقوقِ حقّه و پایمال‌شده خود توسط یک رژیم دیکتاتورمآبِ امنیتی، نداشته‌اند. هدف اصلی مردم بحرین از شعله‌ور ساختن آتش انقلاب در این کشور، در وهله اول تحققِ یک اصل از اصول مهم حکمرانی در هر کشوری یعنی «دموکراسی» بوده است؛ اصلی که طی ده‌ها سال حکمرانیِ مستبدانه خاندان آل‌خلیفه در بحرین به صورت کامل مغفول مانده است. مردم بحرین همچنین در طول این‌سال‌ها خواستار توقف روندِ روبه رشد صدور احکام سلب تابعیت، برگزاری انتخابات پارلمانی دموکراتیک و آزادی زندانیان سیاسی بوده‌اند. انقلاب بحرین به منظور تحقق اهداف مذکور آغاز شد و اکنون باوجود تمامی فشارها، سرکوب‌ها و اقدامات خشونت‌آمیز خاندان آل‌خلیفه و متحدان آن علیه انقلابیون، هفتمین سالروز خود را جشن گرفت و وارد هشت سالگی شد.

علمای بحرین چه گفتند؟

در طول هفت سالی که از انقلاب بحرین سپری می‌شود، نقش مهم و برجسته علمای این کشور در پیشبرد اهداف انقلاب بیش از هرچیز دیگری به چشم می‌رسد. علمای بحرینی در طول این‌ سال‌ها در واقع، چراغ راه انقلابیون بوده‌اند و با رهنمودهای حکیمانه و داهیانه خود اجازه انحراف نهضت اسلامی از اهداف و آرمان‌های انقلابی خود را نداده‌اند. اگر امروز شاهد اتخاذ بدترین نوع سیاست‌ها علیه علماء و روحانیون بحرینی توسط خاندان آل‌خلیفه هستیم، علت اصلی آن به ایفای همین نقش بی‌بدیل و استراتژیک آن‌ها در چارچوب انقلاب بحرین بازمی‌گردد. در هفتمین سالروز آغاز انقلاب بحرین نیز علماء و روحانیون، انقلابیون و فعالان حقوق بشری را از رهنمودهای راهگشای خود محروم نکرده و بیانیه مهم و تاریخی را به همین مناسبت صادر کردند.

علمای بحرین در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما در هفتمین سالگرد انتفاضه و انقلاب ملت بحرین با تمامی اقشار و جریان‌های آن  قرارداریم واین انتفاضه همچنان مسالمت‌آمیز و وحدت‌گرا در مخالفت بااستبدادوحکومت وحشیانه خاندان فاسد آل‌خلیفه وسرسپردگی آن به بیگانگان و رژیم‌هایِ دارای تفکر تکفیری، ادامه خواهد یافت». در ادامه این بیانیه آمده است: «آل‌خلیفه موجب گسترش فساد و ستم شده، مساجد را بسته، روحانیون را بازداشت کرده، تابعیت علمای بزرگ بحرین را لغو کرده، فرزندان شریف و آزاده بحرین را به زندان انداخته است. تمامی این اقدامات تنها با هدف انتقام‌جویی از انقلابیون صورت گرفته است؛ انقلابیونی که با روش‌های مسالمت‌آمیز خواستار حقوق، آزادی و استقلال و پایان دخالت آشکار عربستان در امور کشور خود هستند».

ایجاد رعب و وحشت در آستانه سالروز انقلاب

اندکی پیش از فرارسیدن هفتمین سالروز آغاز انقلاب مردمی در بحرین، رژیم آل‌خلیفه در اقدامی ازپیش‌برنامه‌ریزی‌شده استراتژی ایجاد رعب و وحشت در صفوف انقلابیون، علماء و فعالان حقوقی و حقوق بشری بحرین را در دستور کار خود قرار داد تا به زعم خود شاید از این رهگذر، مانع از برگزاری تظاهرات‌ها و فعالیت‌های گسترده مردم در گرامیداشت این روز بزرگ شود. مقامات آل‌خلیفه به منظور پیاده‌سازی این سناریوی شوم تنها دو روز مانده به آغاز سالروز انقلاب بحرین یعنی در روز ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن‌ماه) با برگزاری یک دادگاه فرمایشی ۱۴۰ نفر از شیعیان و فعالان انقلابی بحرین را به پای میز محاکمه کشاندند و در نهایت اعلام کردند که محاکمه این افراد به روز ۱۲ مارس (۲۱ اسفندماه) موکول شده است. در واقع، مسئولان آل‌خلیفه با این اقدام تلاش کردند تا این پیام را به انقلابیون و سردمداران نهضت اسلامی در بحرین مخابره کنند که درصورت برگزاری هرگونه فعالیت در بزرگداشت سالروز انقلاب، سرنوشت تلخی در انتظار ۱۴۰ نفر از شیعیان که از آن‌ها به عنوان «فدائیان شیخ عیسی قاسم» یاد می‌شود، خواهد بود و با دیگر فعالان انقلابی نیز همین برخورد انجام خواهد شد. با تمامی این‌ها، این تلاش مذبوحانه که محصول هم‌اندیشی خاندان آل‌خلیفه و متحدان آن در اتاق‌های فکر مشترک بود، با اقدامات انقلابی مردم بحرین در هفتمین سالروز انقلاب، به طور کامل ناکام ماند.

سیلی محکم به حکّام مستبد

در آستانه آغاز هفتمین سالروز انقلاب بحرین، مقامات رژیم آل‌خلیفه تدابیر امنیتی بسیار شدیدی را در مناطق مختلف بحرین اتخاذ کردند تا هرگونه تحرک انقلابی را تحت کنترل خود داشته باشند. با این‌حال، آنچه که آل‌خلیفه از آن بیم داشت و در هراس بود، اتفاق افتاد و مردم بحرین به صورت یکپارچه و یکصدا تظاهرات سراسری را در بزرگداشت سالروز انقلاب در نقاط مختلف کشور برگزار کردند؛ تظاهرات‌هایی که به مثابه سیلی محکمی به حکّام مستبد آل‌خلیفه بود. مردم بحرین با برگزاری تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در جای جایِ کشور خود بار دیگر ضمن تأکید بر لزوم جامه عمل پوشانده شدن به خواسته‌ها و مطالبات مشروع‌شان، خواستار توقف اقدامات دیکتاتورمآبانه رژیم آل‌خلیفه شدند. درجریان همین اعتراضات مسالمت‌آمیز بود که شعار «الشعب یرید اسقاط النظام» نیز در مناطق مختلف بحرین طنین‌انداز شد و لرزه به اندام خاندان آل‌خلیفه انداخت. عدم ترس و واهمه مردم بحرین از اقدامات امنیتیِ سختگیرانه رژیم آل‌خلیفه در سالروز انقلاب، حامل این پیام برای مقامات این رژیم بود که می‌بایست در «گزینه امنیتی» خود به عنوان یک گزینه ناکارآمد که هیچ تأثیری در جلوگیری از روند انقلاب مردمی در بحرین ندارد، تجدیدنظر کنند.

تشدید سرکوبگری‌ها علیه انقلابیون

همانگونه که انتظار می‌رفت فعالیت‌های انقلابی مردم بحرین در هفتمین سالروز انقلاب این کشور به مذاق خاندان آل‌خلیفه خوش نیامد و آن‌ها برای مواجهه و مقابله با انقلابیون در این روز بزرگ، «آماده‌باش» اعلام کردند. درهمین راستا، بسیاری از راه‌های منتهی به مناطق مهم بحرین ازجمله منطقه «الدراز» که شیخ عیسی قاسم در آنجا تحت اقامت اجباری قرار دارد، توسط نظامیان آل‌خلیفه مسدود شدند. در برخی از نقاط کشور ممنوعیت «آمد و شد» اعلام شد تا کسی نتواند در این نقاط تردد کند. در برخی از مناطق نیز موانعی قرار داده شد تا مسیر حرکت انقلابیون و معترضان بحرینی مسدود شود. تمامی این‌ها درحالی است که برخی از نقاط دیگر نیز مورد هجوم وحشیانه آل‌خلیفه قرار گرفت تا این رژیم در اقدامی پیشدستانه مانع از خروج مردم از منازل خود برای مشارکت در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز شود. آل‌خلیفه به همین سطح وحجم از اقدامات سرکوبگرانه نیز بسنده نکرد و ضمن تسلیح مزدورانِ نقابدار خود، آن‌ها در روز ۱۴ فوریه به جان مردم و انقلابیون بحرینی انداخت. بسیاری از اخبار و گزارش‌های منتشرشده از صحنه‌های درگیری در بحرین در سالروز انقلاب این کشور حاکی از تیراندازی مزدوران آل‌خلیفه به سمت انقلابیون بوده است.

سخن پایانی

درطول هفت سالی که از انقلاب مردم بحرین سپری می‌شود، هرچند که روند این انقلاب در برهه‌ای از زمان و آن هم به علت وجود محدودیت‌های فراوانِ انقلابیون کُند شده اما هیچگاه متوقف نشده است. انقلابیون بحرینی تحت زعامت و رهبری علماء و روحانیون همچنان به مسیر خود در مقابله با ظلم و ستم ادامه می‌دهند و در این میان، رهنمودها و توصیه‌های شیخ «عیسی قاسم» رهبر نهضت اسلامی بحرین را همواره مدنظر داشته و دارند. هفت سال مقاومت جانانه انقلابیون دربرابر اقدامات خصمانه آل‌خلیفه ازجمله شکنجه‌های هولناک زندانیان سیاسی، صدور احکام سلب تابیعت به صورت گسترده، تبعید علماء و روحانیون به مناطق دورافتاده، تهدید مردم به تعرض و تجاوز، ایجاد اتاق‌های مرگ و همچنین استفاده از شوک الکتریکی علیه زندانیان سیاسی و ده‌ها روشِ سرکوب دیگر هم موجب عقب‌نشینی انقلابیون از مسیری که در روز ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ انتخاب کردند، نشده است. اکنون انقلاب بحرین هشت ساله شده و بدون شک آل‌خلیفه دریافته است که این انقلاب بیش از گذشته ریشه دوانده و دیگر خاموش نخواهد شد.

 *منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.