مقاومت باید از جنبه نظامی فراتر رفته و در سطح فرهنگی و اندیشه‎ای تبلور عینی یابد بطوری که تبدیل به یک سبک زندگی برای هر مسلمان و هر انسان آزاده و آزادیخواه شود

«مقاومت» باید تبدیل به یک سبک زندگی شود

قدس آنلاین- حجت الاسلام دکتر «محمد علی محمود اللواتی» از علمای شیعه عمانو اساتید دانشگاه در این کشور است که دکترای خود را در رشته تفسیر تطبیقی از دانشگاه المصطفی(ع) گرفته است. با وی درباره گونه های مختلف مقاومت اسلامی، سرنوشت داعش و لزوم مبارزه فکری با جریان منحرف اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

رهبرمعظم انقلاب اسلامی چند ماه قبل در پیام شان به اجلاس بین المللی علمای مقاومت در بیروت به لزوم تدوام انواع مختلف مقاومت اسلامی اشاره داشتند. از منظر شما این گونه‌های مختلف چه می تواند باشد؟ و ما چگونه می توانیم از آن در راستای آرمان هاآآنها در راستای اهداف و آرمان هایمان استفاده کنیم؟

در واقع رهبر معظم انقلاب با طرح ضرورت تنوع در شیوه های مقاومت یک ایده نوآورانه را پیش کشیده‌اند چراکه زمان آن رسیده که درک کنیم مقاومت نمی‌تواند فقط تک بعدی و تنها از طریق سلاح باشد و بلکه باید سازگار با آنچه امروز جنگ‌های نرم می نامیم، باشد. ما باید وسائل و روش های مختلف خودمان را در مقاومت داشته باشیم، چه در سطح فکری و چه دینی و چه اجتماعی و چه مالی و اقتصادی و همچنین با سلاح و یا از طریق دیپلماسی و شیوه های سیاسی. همه تلاش ها باید در یک مسیر یعنی مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی و استیفای حقوق ملت مظلوم فلسطین یکپارچه و همراستا شود تا فلسطینی‌ها به سرزمین خود بازگشته و در امنیت و صلح زندگی کنند.

داعش به لحاظ نظامی در عراق و سوریه تقریبا به پایان خود رسیده است. اما آیا اندیشه داعشی هم در منطقه ریشه کن شده یا هنوز وجود دارد؟

سوال خوب و دقیقی پرسیدید. شاید بتوان گفت داعش در میدان جنگ شکست خورده و حضور تروریست‌های داعشی ضعیف و کمرنگ و نیروهایشان تکه پاره شده اند، اما باید دید اندیشه داعشی هم همینطور است؟ یا بازتولید شده و مشکلات و رنج های ما همچنان ادامه دارد؟

وقتی رهبر انقلاب (حفظه الله) می گوید مقاومت باید به شیوه های گوناگون و در سطوح مختلف تنوع یابد، ما باید عمق این موضوع را درک کنیم. چراکه ما توانستیم در میدان و با سلاح در مقابل داعش بایستیم اما در سطح اندیشه و فکری چه؟ برای همین باید در سطح اندیشه و فرهنگ مقاومت داشته باشیم. مقاومت تا امروز با سلاح بوده اما این مقاومت باید معنوی و روحی، اندیشه ای و فرهنگی هم باشد و به طور کلی تبدیل به سبک زندگی برای هر مسلمان و هر انسان آزاده با هر دینی که دارد، شود. مقاومت باید معطوف به جریان تکفیری و جریان های تروریستی که در زمان حاضر در قالب داعش تبلور یافته، باشد.

*منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.