قزوین- مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور گفت: با پیشرفت عملیات زیرسازی، خاک ریزی، پل سازی و تونل سازی، راه‌آهن قزوین- رشت اوایل سال آینده افتتاح می شود.

راه آهن قزوین به رشت آماده افتتاح می شود

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر مردی روز پنجشنبه در سفر به قزوین، از عملیات ساخت پل بزرگ کیلومتر ۵۵ در محل تقاطع راه آهن و آزاد راه قزوین، رشت که توسط تکنولوژی و مهندسی بومی به انجام رسیده است، بازدید کرد.

مردی در این بازدید گفت: با ساخت این پل گامی بلند در احداث و پیشرفت پروژه بین المللی راه آهن قزوین، رشت برداشته شده است.

۹۷ درصد زیرسازی راه آهن قزوین به رشت به پایان رسیده است

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور در این بازدید اظهارداشت: با توجه به آثار مخرب گازهای گلخانه ای و مشکلات محیطی ناشی از انتشار این آلاینده‌ها و همچنین تجدید ناپذیری سوخت‌های فسیلی، کاهش استفاده از این منبع انرژی حائز اهمیت ویژه‌ای است.

مردی تصریح کرد: در این میان راه آهن به عنوان مکانیسمی بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده و از آن استفاده می‌شود.

مردی گفت: تاکنون ۹۷ درصد خاک ریزی، پل سازی و تونل سازی راه آهن قزوین به رشت انجام شده است.

وی بیان کرد:تاکنون هشت کیلومتر پل خاص و ۲۲ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر گالری تونل مسیر در پروژه راه آهن قزوین به رشت ایجاد شده و ۲۲ میلیون مترمکعب خاک برداری به پایان رسیده است.

۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه

مردی اظهارداشت: تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این مسیر هزینه شده و برای تکمیل آن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر هم نیاز است.

وی اضافه کرد: طول راه آهن قزوین به رشت ۱۶۴ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر آن در استان قزوین قرار دارد و بزرگترین پل ریلی کشور با ۱۴۳۰ متر بر روی دریاچه سد منجیل در این مسیر اجرا شده است که از نظر فنی بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور بیان کرد: پایه های بکار رفته در ساخت این پل راه آهن به دلیل بالا بودن سطح آب بیش از سه سال طول کشید و تکمیل این طرح افتخاری برای مهندسان کشور محسوب می شود.

وی اظهارداشت: راه آهن قزوین به رشت و آستارا بخشی از کریدور شمال به جنوب، کریدور اوراسیاست وکشورهای اروپای شرقی و قفقاز را از خلیج فارس و دریای عمان و اسیای جنوبی و شرقی و چین و هند متصل می کند که مسیر فعلی نیز بسیار کوتاه می شود و در هزینه سوخت و حمل و نقل کالا و مسافر هم صرفه جویی می شود.

مردی اضافه کرد: امسال اعتبارات نقدی، اسناد خزانه و اوراق مشارکت بموقع تامین شده و ۸۰ درصد اعتبارات تخصیص داده شده و ۳۸۰ میلیارد تومان نقدی نیز تامین شده است و سرعت پروژه بسیار خوب است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تنها یک مسیر برای اتصال شمال با کشور به صورت ریل داریم که با ساخت این مسیر دومین شبکه ریلی شمال کشور به بهره برداری می رسد.

مردی گفت: این شبکه ریلی از سال ۸۵ آغاز شده و ۱۱ سال است که ادامه دارد و به دلیل عبور از مناطق کوهستانی و جنگلی و صعب العبور کمی طولانی شده است که ساخت تونل ها و پلهای اخاص کمی زمان بر است و کار را طولانی کرده است.

مردی بیان کرد: در برخی مواقع تونل ها ریزش داشت و در هنگام احداث به سفره های آب زیرزمینی برخورد می کردیم که کار را طولانی و سخت می کرد.

ساخت ۴ کیلومتر زیرساخت مسیر باقیمانده

وی اظهارداشت: درحال حاضر ۴ کیلومتر از زیرسازی مسیر ریلی قزوین به رشت باقیمانده وپل محدود ۵۵ کیلومتری گلوگاه در حال تکمیل شدن بخش دهنه آن است که فقط دهنه آن ۱۰۰ متر است و هر تیزر ۲۵۰ تن وزن دارند که نصب آن کار فنی بزرگی است.

مردی اضافه کرد: ۵۲ تونل به طول ۲۲ کیلومتر و ۸ کیلومتر پل در این مسیر ساخته می شود.

منبع :  مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.