سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: کشورهای حامی تروریسم مسئول اوضاع غوطه‌شرقی سوریه هستند.

کشورهای حامی تروریسم مسئول اوضاع غوطه‌شرقی سوریه هستند

به گزارش قدس آنلاین، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز پنج‌ شنبه در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره مسئول دانستن ایران و روسیه پیرامون تحولات اخیر در غوطه شرقی اعلام کرد: کشورهای حامی تروریسم مسئول ایجاد چنین اوضاعی هستند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در این باره به خبرنگاران گفت: مسئول اوضاع غوطه شرقی کسانی هستند که از تروریست‌ ها حمایت می‌کنند؛ تروریست‌ هایی که هنوز آنجا هستند.

«دیمیتری پسکوف» در ادامه افزود: همانطور که می‌دانید نه روسیه، نه سوریه و نه ایران جزو این دسته از کشورها نیستند؛ چرا که این سه کشور مشغول نبردی سازش ناپذیر علیه تروریست‌ها در سوریه هستند.

این در حالیست که سازمان ملل متحد روز گذشته در گزارشی اعلام کرده بود که اطلاعاتی مبنی بر اینکه بیش از ۱۰۰ نفر در بمباران غوطه شرقی در سه روز گذشته کشته شده‌اند را دریافت کرده است!

لازم به ذکر است، نمایندگان دو کشور سوئد و کویت در سازمان ملل ساعاتی پیش خواستار برگزاری نشستی برای رأی گیری پیرامون قطعنامه ای شدند که با صدور فرمان یک آتش بس ۳۰ روزه در سوریه، امکان تحویل کمکهای بشردوستانه به میلیونها جنگ زده و انتقال فوری بیماران و مجروحان را فراهم می سازد.

طبق مفاد این قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت، حملات علیه افراط گرایان وابسته به داعش، القاعده و جبهه النصره از شمول این آتش بس خارج است.

گفتنی است که استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در سوریه ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت قطعنامه ای درباره آتش بس در غوطه شرقی دمشق تصویب کند.

وی افزود: جایگزینی غیر از دست یابی به توافق وجود ندارد.

از سوی دیگر وزارت خارجه سعودی با صدور بیانیه ای از آنچه ادامه حملات نظام سوریه به غوطه شرقی دمشق خواند ابراز نگرانی کرد.

در واقع نگرانی ریاض از تروریستها مورد حمایت خود در غوطه شرقی است.

وزارت خارجه عربستان مدعی شد: نظام سوریه باید خشونت را متوقف کند و زمینه را برای ورود کمک های انسانی فراهم کند و روند حل سیاسی بحران سوریه با شکل جدی مورد توجه قرار گیرد.

سعودی ها از دولت سوریه خواستند که مطابق بیانیه ژنو یک و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت حرکت کند.

وزارت خارجه امارات نیز در واکنشی مشابه مراتب نگرانی خود را از افزایش خشونتها و اوضاع انسانی و سلامت غیر نظامیان در غوطه شرقی اعلام کرد و بر ضرورت اجازه دادن به کمکهای انسانی برای درمان زخمی شدگان و فراهم آوردن دارو و غذا شد.

امارات تنها راه حل بحران سوریه را راهکار سیاسی مبتنی بر بیانیه ژنو یک دانست.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز پنج‌شنبه از اوضاع غوطه شرقی در سوریه ابراز نگرانی کرد.

صدراعظم آلمان در پارلمان این کشور در این باره ادعا کرد: رژیم (سوریه) با تروریست‌ ها نمی‌  جنگند؛ بلکه با مردم خود می‌ جنگد؛ کودکان را می‌ کشد و بیمارستان ها را نابود می‌ کند!

مرکل در ادامه بدون اشاره به تداوم حمایت های محور غربی- عبری- عربی از تروریست ها در سوریه، ایران و روسیه را نیز به دلیل حمایت از دولت قانونی دمشق دارای مسئولیت خاصی در این زمینه دانست.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.