همدان- سومین نمایشگاه عرضه محصولات مشاغل خانگی در استان همدان افتتاح شد.

 سومین نمایشگاه محصولات مشاغل خانگی افتتاح شد
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر احمد توصیفیان مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان همدان در آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه مشاغل خانگی استان همدان گفت :در دنیای حاضر اهمیّت دادن به نقش زنان در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه ای اجتناب ناپذیر است و در عرصه جهانی ضروری ترین تدبیر ایجاد فرصت های مناسب و واقعی از طریق ساماندهی مشاغل برای نیروی انسانی به ویژه زنان می باشد.
وی افزود:از طریق مشاغل خانگی بستر مناسب برای توانمندسازی زنان و دختران فراهم می شود و این نوع کسب و کارها نقش قابل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه سرمایه های  اجتماعی آن دارند و به زعم برخی اندیشمندان فرصت های کسب و کارخانگی باعث خوداشتغالی در راستای رفع کاستی ها و تأمین نیازهای محلی یک اقتصاد گردیده و راه را برای توسعه پایدار اقتصادی هموار می نماید.
دکتر توصیفیان اظهار کرد:‌ مشاغل خانگی یکی از انواع مهم کسب و کار، به ویژه در جوامع پیشرفته و صنعتی است. مشاغل خانگی به‌طور عمده‌ به آن دسته از عملیات تجاری گفته می‌شود که در گام نخست در یک اقامتگاه خصوصی انجام‌ می‌شوند و براساس یک واحد خانگی شکل گرفته است . این مشاغل عمدتاً جزو مشاغل کوچک به حساب می‌آیند و در زمره اشتغالات کاربر هستند و نه سرمایه‌بر.
وی ادامه داد : در ایران به دلیل درصد بالای بیکاری به‌ویژه در زنان تحصیل‌کرده، حدود ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه زنان هستند و حدود ۳۰ درصد آنان در بازار کار جذب شده‌اند. کسب و کار خانگی با توجه به پیامدهایش می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری چون افزایش تولید ملی، کاهش بیکاری، افزایش زمانی که افراد در خانه و در کنار خانواده‌شان صرف می‌کنند، استقلال شغلی و...داشته باشد.
وی تصریح کرد: اولویت برای حضور در این نمایشگاه برای زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و تعاونی‌ها تعریف شده است.
احمد توصیفیان با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون  بیش از ۳۷ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده است، افزود:از سال ۱۳۹۰ تاکنون در مجموع ۱۴۴میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان به استان همدان در زمینه مشاغل خانگی ابلاغ اعتبارشده است که تعداد ۱۴ هزارو ۱۲۳ نفر از تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی برخوردار شده اند.     
 صدور مجوز برای  ۳۸۰۰ شغل خانگی                                          
 توصیفیان اضافه کرد: ۳۵۲رشته مشاغل خانگی داریم که در سال جاری حدود  ۲۰میلیارد تومان تسهیلات اعتبار ابلاغ شده که ۶/۱۶ به بانک های استان ابلاغ شده از ابتدای دی ماه تاکنون  مبلغ  ۵/۶میلیارد تومان  تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.                                                 
وی افزود: تعداد ۸۷۲ نفر از این تسهیلات طی دوماه اخیر بهره مند شده اند که طی یکسال ۳۸۰۰  مجوز مشاغل خانگی برای متقاضیان صادر  شده است.
وی تصریح کرد: واحدهای موجود از مرحله آموزش تا فروش را دنبال می‌کنند که بیشتر در حوزه صنایع دستی ،قالی بافی ،طرح های جهاد کشاورزی،فعالیت می‌کنند.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: در حال حاضر  بحث ارتقاء و توانمندسازی بانوان خانه‌دار دارای اهمیت خاصی است تا بتوانند برای فروش محصولات تولیدی خود  به بازار وصل شوند که یکی از این راهها بحث نمایشگاههای مختلف فصلی و محلی در طول سال است.
شایان ذکر است سومین  نمایشگاه تولیدات مشاغل خانگی بانوان با حضور مهندس رضا قیاسی معاون هماهنگی امور اقتصادی وتوسعه منابع انسانی،  استانداری همدان  و خانم دکتر دوروزی مشاور استاندار، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان و دیگر مقامات و مسئولین استان افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد.
نمایشگاه مشاغل خانگی در محل دائمی نمایشگاههای  بین المللی استان همدان از ۲ تا ۷ اسفندماه درنمایشگاه آماده ارائه محصولات هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.