۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 590126

حفظ بیت‌المال فریضه‌ای دینی

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی

حفظ بیت‌المال یک فریضه و واجب دینی است و در حکومت عدالت محور مولای متقیان علی(ع) حفظ بیت‌المال و حقوق دیگران اولویت اصلی است.

قدس آنلاین-این روزها درباره اغتشاش‌های عده‌ای معدود از افراد خودفروخته به بیگانگان خبرهایی شنیده شد که نه تنها فضای داخلی کشور را به سمت شلوغی و هرج و مرج کشاندند، بلکه با از بین بردن اموال عمومی و بیت المال از جمله تخریب در برخی ساختمان‌ها و خودروها هنجارشکنی‌های خود را تکمیل کردند.

این حوادث در حالی به وقوع پیوسته که در آیات و روایت دینی ما به حفظ و صیانت از اموال عمومی و بیت المال توصیه مؤکد شده است.

حفظ بیت‌المال یک فریضه و واجب دینی است و در حکومت عدالت محور مولای متقیان علی(ع) حفظ بیت‌المال و حقوق دیگران اولویت اصلی است؛ چنانکه وقتی برادر ایشان عقیل از حضرت طلب مال بیشتر می‌کند، حضرت به او آهن گداخته نشان می‌دهند و می‌فرمایند همان طور که تو تحمل این آهن گداخته را نداری، من هم تحمل آتش دوزخ را ندارم و نمی‌توانم بیش از آنچه حق توست از بیت المال به تو بدهم.

در قرآن کریم به صراحت بر حفظ بیت المال به عنوان مهم‌ترین صفت مؤمنان تأکید شده و مومنان از دیدگاه قرآن کسانی هستند که در حفظ امانات و عهدشان پافشاری می‌کنند.

باید توجه داشت، خیانت در اموال بیت‌المال نوعی دزدی است. بیت‌المال امانتی حساس و ویژه است و خوب است، بدانیم همه اموال دولتی از خودروهای اتوبوسرانی، تاکسی، اورژانس و آتش نشانی گرفته تا آب، برق، گاز، تلفن و حتی میز و صندلی که ما در محل کارمان از آن استفاده می‌کنیم، مصداق بیت‌المال است و دست درازی در چنین اموالی در حقیقت دهن کجی به خدای متعال است و این در حالی است که متأسفانه گاهی برخی اخبار دل انسان را از بی‌توجهی به بیت‌المال به درد می‌آورد.

برخی به اموال بیت‌المال دست درازی و در حق مردم خیانت می‌کنند؛ چه در محل کار و چه کلاهبرداری‌های کلان مالی و به خیال خودشان تصور می‌کنند که خیلی زرنگ‌تر از سایر مردم هستند؛ این در حالی است که خداوند آگاه بر همه حقوق مردم است.

بنا براین اگر ما مدعی مسلمانی و رعایت امور دینی هستیم، باید توجه داشته باشیم که امام علی(ع) برای کارگزاران خودشان در باب اهمیت بیت المال چنین نوشت نوشت: «قلم‌های خود را نازک کنید و سطرها را نزدیک به هم گیرید و زیادی کلمات را حذف کنید و مقاصد و منظورها را در نظر بگیرید! بر حذر می‌دارم شما را از پرحرفی و پرنویسی زیرا اموال مسلمانان نمی‌تواند این گونه خسارت‌ها را تحمل کند. » با وجود چنین کلام ارزشمندی؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.