بشرویه - فرماندار بشرویه گفت: پیشینه بشرویه به وجود بیش از ۶ هزار نفر شتر در گذشته برمی گردد که باید این زمینه مجدد در این شهرستان احیا شود .

بشرویه یکی از مراکز اصلی  پرورش شتر در گذشته بوده است

به گزارش  قدس آنلاین ،«علیرضا زمان زاده» صبح امروز در همایش ملی و آموزشی پرورش اقتصادی شتر  با اشاره به اهداف بزرگ این همایش ملی خاطرنشان کرد : یکی از اهداف همایش آموزشی پرورش اقتصادی شتر تحقق اقتصاد مقاومتی و عمل به دستورات مقام عظمای ولایت و رهبری می باشد .

زمان زاده افزود :در حاشیه برگزاری این همایش جشنواره نان سالم برگزار می‌شود که بیش از ۵۵  نوع نان ارائه می گردد.

وی خاطرنشان کرد : شهرستان بشرویه در تنوع نان به میزان ۷۰ نوع آن شناسایی شده  و در کشور پیشتاز می‌باشد .

زمان زاده  در ادامه با تقدیر از حضور شرکت کنندگان در این دوره  آموزشی ملی افزود : ۳۵۰ نفر پرورش دهنده شتر ونزدیک به ۱۵۰ نفر کارشناس ،مهندس و متخصص در این دوره آموزشی شرکت کرده اند .

فرماندار بشرویه  با اشاره به خشکسالی های متوالی در شهرستان بشرویه و خراسان جنوبی افزود :یکی از عوامل خشکسالی ها استفاده از سوخت های فسیلی است که باید چاره اندیشی شود و در همین راستا پرورش اقتصادی شتر می تواند کمک موثری در این زمینه و کاهش اثرات مخرب خشکسالی در حوزه های مختلف اقلیمی و اقتصادی  داشته باشد.

وی  تصریح کرد :در قرآن کریم به  خلقت این حیوان اشارات زیادی شده و سبب شده تا انسان به تفکر و تامل در آفرینش آن وادار شود.

زمان زاده با اشاره به مقاومت بالای شتر در برابر سختی ها گفت : شترحیوانی بسیار مقاوم در برابر سختی ها و مناطق کویری می باشد که علاوه بر کم هزینه بودن آن، از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه می باشد.

فرماندار بشرویه  تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های متوالی در برخی نقاط کشور می‌توان از فرصت به وجود آمده برای تحقیق در زمینه پرورش اقتصادی شتر بهره‌مند شد.

 وی خاطرنشان کرد :در کشور ۲ میلیون نفر  شتر وجود دارد و ۱۳ استان کشور نیز در زمینه پرورش شتر فعال می باشد .

زمان زاده با اشاره به پیشینه پرورش شتر در شهرستان بشرویه هم گفت :پیشینه بشرویه به وجود بیش از ۶ هزار نفر شتر در گذشته برمی گردد که باید این زمینه مجدد در این شهرستان احیا شود.

فرماندار بشرویه همچنین افزود: نگاه ملی به مسئله پرورش شتر، مجتمع‌های فرآوری محصولات پروتئینی و دارویی ،بالابردن فرصت های شغلی و همچنین بهره مندی از فرصت اشتغال برای جوانان از دیگر اهداف این  دوره آموزشی ملی  است.

 وی همچنین از مسئولان درخواست کرد تا در جهت استقرار مراکز ملی پرورش شتر همکاری بیشتری در شهرستان بشرویه داشته باشند .

زمان زاده  در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان بشرویه در تولید نان سالم نیز پیشتاز  است گفت: نان قوت غالب مردم است که از زمان اسلام و قبل از آن مورد احترام زیاد بوده است .

فرماندار بشرویه افزود:  شهرستان بشرویه با پیشینه بسیار خوب در تهیه گندم آرد و پخت نان در تنور خانگی ظرفیت بسیار خوبی برای احیای پخت نان محلی و سالم دارد و نوعی نان به اسم « قینیچه»" که ماندگاری بیش از شش ماهه را دارد فراهم آورده است .

وی تصریح کرد: بیش از ده آسیاب آبی در شهرستان بشرویه در گذشته فعال بوده اند و امروز نیز تعدادی از آنان فعال می باشند تا  آرد و سپس نان سالم تهیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.