سخنگوی قوه‌قضاییه از دستگیری مسئول سابق حراست بانک مرکزی به خاطر مسائل مالی خبر داد.

بازداشت مسئول سابق حراست بانک مرکزی به خاطر مسائل مالی/بازداشتی‌های هرمزگان با پرونده جاسوسان محیط‌زیستی مرتبط هستند

به گزارش قدس آنلاین، محسنی اژه ای درباره بازداشت برخی مدیران یا مسئولان بانک مرکزی هم اظهار کرد: مسئول سابق حراست بانک مرکزی، پرونده‌ای برایش تشکیل شده بود که الان با قرار وثیقه آزاد است مسئله مالی داشت. فرد دیگری از معاونت‌های بانک مرکزی هم بازداشت شده بود که مدیر نیست.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی اعتراض مردم به گرانی ها افزود: من در خصوص مطلبی که گفتید توضیح خاصی ندارم و امیدواریم با همه تلاشی که می شود مشکلات معیشتی مردم رفع شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه شهردار تهران اعلام کرده گزارش تخلف شهردار سابق به دستگاه قضایی ارسال شده است گفت: گزارشی را دادند و در حال رسیدگی است. معمولا پرونده‌ای که می‌آید، به بازپرس ارجاع می‌شود و بازپرس تحقیقات خود را آغاز می‌کند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی نژاد و اظهارات باهنر مبنی بر بازدستگیری احمدی نژاد اظهار کرد: اتفاق خاصی در آن پرونده غیر از اینکه اتهامات دیگری بر آن افزوده شده، نیفتاده و اقدام عملی دیگری به معنی تفهیم اتهام یا بازداشت صورت نگرفته است ولی این مسائل را می‌بینم که اتفاق می افتد و انگیزه فردی که قبلا مسئولیت داشته و صحبت های خلاف شرع و خلاف قانون می کند، در فرصت مقرر خود رسیدگی می‌شود. در آن پرونده غیر از جمع‌آوری ادله بیشتر، تفهیم اتهام یا احضار یا بازداشتی انجام نشده است و از صحبت آقای باهنر هم اطلاع ندارم.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به این سئوال که صداوسیما حدود دو هفته پیش مستندی از سیدامامی پخش و اعلام کرد که در حال جاسوسی است و با توحجه به اینکه هیچ دادگاهی تشکیل نشده، آیا حرکت صداوسیما خلاف قانون نیست گفت: باید دید صداوسیما چه گفته است. در خصوص این پرونده یک نفر از افرادی که عنوان استادی داشته و شناخته شده بود، خودکشی می کند. آن چیزی که در صداوسیما پخش شده دقیقا ندیدم اما چنانچه یک موضوعی در این سطح مطرح شود و رسانه ملی به آن نپردازد، حتما خود شما انتقاد می‌کنید که چرا رسانه ملی مطلقا نمی‌پردازد. فرض کنید که یک جمعی دستیگر شوند و کسی نگوید که اینها دستگیر شدند، بین جامعه ذهنیت ایجاد می‌کند. اگر دستگیر بشوند و اتهامات را نگویند، باز خود شما و مردم به درستی سئوال می‌کنید؛ به ویژه وقتی شایعاتی مطرح می‌شود. به طور کلی اگر گفته شده باشد که فردی که خودکشی کرده به اتهام جاسوسی بوده، اشکالی ندارد اما اگر چیزهای دیگر گفته شده، اطلاع ندارم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پلیس اطلاعیه داده که یک تا 10 سال حبس برای کسانی که کشف حجاب کردند، در نظر گرفته می‌شود آیا خروج از اختیارات پلیس نیست گفت: اگر کسی قانون را بخواند، ایرادی ندارد و دخالت در کار دیگران نیست اما فقط قاضی می‌تواند بگوید چه عنوان بر کسی که دستگیر شده، در نظر گرفته می شود. حتی ممکن است عنوان اتهامی را بازپرس تفهیم کند و چه بسا در اثنای تحقیقات متوجه شوند که عنوان صحیح نبوده و عنوان جدید را تفهیم می‌کنند.

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: به عنوان مثال ما یک دایر کردن مرکز فساد و فحشا و یک تشویق به فساد و فحشا داریم که مجازاتش سنگین است و تا 10 سال زندان دارد اما چنانچه اینها نباشد و فعل حرامی را مرتکب شود که خود دو نوع است و گاهی در مرعا و منظر و گاهی در خفا انجام می شود که تفاوت می‌کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه اخیرا دو برادر به نام ابوالقاسم و رسول پرویزیان تحت عنوان سرمایه‌دار کلاهبرداری کرده و متواری شده‌اند گفت: بارها از مردم خواهش کردیم در سپردن پول و دارایی به افراد برای سرمایه گذاری دقت کنند. یکسری اقدامات پیشگیرانه در حد وسع قوه قضاییه انجام می‌شود اما به هر دلیلی کسی کلاهبرداری یا خیانت در امانت کرد، تلاش می شود پس از دادخواست حقوقی یا کیفری و در صورت محکومیت، از اموال طرف مقابل در صورت شناسایی، برداشت و به مالباخته داده شود. اگر هم اموالی نبود و طرف مقابل هم اصلا در کشور وجود نداشت یا فوت کرده بود، چکار می‌شود کرد؟ قوه قضاییه باید چکار کند؟ ممکن است طرف در ایران و متواری باشد که در این صورت پرونده مفتوح می ماند تا فرد شناسایی شود.

محسنی اژه‌ای گفت: در خصوص این موردی که اشاره کردید، در سال 91 فردی آمده و فروش مال غیر کرده است. بحث بر سر این بوده که قراردادی به صورت سند عادی بستند و بعد ادعای فروش مال غیر شده است. افرادی در آن پرونده محکوم شدند که بیش از این دو نفر هستند و یک نفرشان در خارج از کشور هستند و تا کنون اموالی از آنها شناسایی نشده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص جزئیات پرونده سیدامامی و اینکه آیا افراد خارجی هم در این پرونده بازداشت هستند یا خیر گفت: تا الان فرد خارجی در این پرونده بازداشت نشده است. افرادی متهم هستند اما کسی از افراد خارجی بازداشت نیست. به غیر از ایشان چند نفر دیگر بازداشت هستند. سه نفر اخیرا در هرمزگان در رابطه با همین موضوع بازداشت شدند. در خصوص جزییات پرونده، فعلا قانون اجازه نمی‌دهد مسایل جزیی را باز کنیم. واقعا چه در این پرونده و چه پرونده دیگری نباید گمانه‌زنی شود زیرا ممکن است ذهن مردم به جاهای مختلف برود و شاید رسیدگی به پرونده را مشکل کند.

وی ادامه داد: تردید نکنید که امروز بحث نفوذ به خصوص از ناحیه آمریکا و رژیم صهیونیستی جدی است. این نفوذ فقط برای جمع آوری اطلاعات نیست. گاهی اوقات می خواهند اطلاعات بدهند تا در تصمیم‌گیریها و تصمیم‌سازی‌ها دخالت کنند. در همین رابطه افرادی که به صورت نفوذی می‌خواهند کار کنند باید یک پوششی داشته باشند. یک فرد نفوذی اگر خود را با محیط تطبیق ندهد ممکن است به او شک شود. بنابراین عوامل نفوذی حتما یک پوشش مناسبی برای خود دارند و این پوشش باید توجیه معقول و مردمی داشته باشد و از ناحیه حکومت هم پذیرفته شده باشد. نمی شود که فردی با پوشش فرهنگی به بیابان‌ها برود و عکس‌برداری کند. باید پوششی را انتخاب کند که به کارش بخورد. در این مورد هم تحت پوشش محیط زیست اقداماتی داشتند و یکسری کارها درباره محیط زیست انجام دادند. آیا همه کسانی که در این موسسات پوششی کار می کنند از ماهیت نفوذ خبر دارند؟ خیر ممکن است خبر نداشته باشند و چه بسا همه کسانی که با آنها کار می کنند، شاید از ماهیت افراد خبر نداشته باشند. مسایل نفوذ، جمع آوری، جاسوسی و پوشش و بی اطلاع بودند برخی افراد در این پرونده مطرح است اما اینکه به کجا می رسد باید تحقیقات جلو برود و باید دید چه مقدار اطلاعات را به بیرون دادند و چه مقدار را نداده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.