۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
کد خبر: 590409

بیمه تکمیلی هنرمندان در سال جاری انتقادهایی را در پی داشته و تعدادی از اعضای صنوف هنری معتقدند این بیمه نتوانسته انتظاراتشان را برآورده کند و در مواقع ضروری به کمک شان نیامده است.

مزایا و معایب بیمه تکمیلی هنرمندان

به گزارش قدس آنلاین، بیمه تکمیلی هنرمندان از موضوعات مهمی است که هم دولت هم نهادهای صنفی وظیفه رسیدگی به آن را دارند ولی نحوه خدمات رسانی بیمه هایی که طرف قرارداد قرار می گیرند اعتراض هایی را در طول زمان در پی داشته است. امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه در نظر گرفته شده برای بیمه هنرمندان را در اختیار صندوق اعتباری هنر قرار داد و سه صنف خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی نیز زیرمجموعه این صندوق شدند و به این ترتیب نمی توانستند به صورت جداگانه اعضای خود را بیمه کنند.

در این میان لازم است به این خبر اشاره کنیم که در اردیبهشت ماه سال ۹۶ احکام اعضای جدید هیات مدیره «صندوق اعتباری هنر» صادر شد. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این احکام منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر و حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی را به عنوان اعضای هیات مدیره صندوق هنر منصوب کرد.

همچنین لازم به یادآوری است که اعضای هیات امنای صندوق اعتباری هنر شامل سیدعباس صالحی وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید قاسمی، مهدی کرباسیان، جلال رسول اف، مرتضی کاظمی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد و محمد سلطانی فر است.

و اما خدماتی که امسال بیمه جدید به اعضای خود ارایه داده است نسبت به خدمات بیمه قبلی که پیش از این صنوف با آن قرارداد داشتند، کمتر است که دلیل آن اینگونه عنوان می شود که صندوق اعتباری هنر با مبلغی کمتر از گذشته با بیمه جدید قرارداد بسته که همین مساله باعث مخدوش شدن ارایه خدمات و بروز انتقاداتی از جانب هنرمندان شده است.

یکی از انتقاداتی که این روزها مطرح است مربوط به نحوه ارسال مدارک پزشکی می شود که به صورت الکترونیکی انجام می گیرد. بیمه شدگان باید در سامانه «بیمانو» ثبت نام کرده و اقدام به ثبت مدارک پزشکی خود کنند. این طرح از آنجایی که اطلاعات همه اعضا را ثبت می کند و می تواند تحلیلی از وضعیت درمان هنرمندان و اینکه نیازمند تسهیلات بیشتر در کدام بخش های درمانی هستند، طرح مثمرثمری به حساب می آید اما مشکل از اینجا آغاز می شود که در این سامانه اطلاع رسانی دقیقی از مدارکی که باید بارگذاری شود، وجود ندارد و از طرف دیگر پروسه ثبت مدارک پزشکی و تایید شدن آن بسیار طولانی است و برای هنرمندان شهرستانی و یا افرادی که دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند، مشکلاتی را به وجود می آورد.

البته این طرح در صورت رفع نواقصش می تواند در بلندمدت به نفع هنرمندان باشد چون علاوه بر ثبت اطلاعات بیمه هنرمندان، آنها می توانند به تسهیلاتی که بیمارستان ها در اختیارشان قرار می دهد، امتیاز بدهند و از این طریق رقابتی بین بیمارستان ها برای ارایه خدمات بهتر شکل می‌گیرد.

این طرح در صورت رفع نواقصش می تواند در بلندمدت به نفع هنرمندان باشد چون علاوه بر ثبت اطلاعات بیمه هنرمندان، آنها می توانند به تسهیلاتی که بیمارستان ها در اختیارشان قرار می دهد، امتیاز بدهند و از این طریق رقابتی بین بیمارستان ها برای ارایه خدمات بهتر شکل می‌گیرد

برای تسهیل در روند کارهای هنرمندان شهرستانی صندوق اعتباری هنر، نماینده ای در هر استان قرار داده تا به امور مربوط به بیمه هنرمندان رسیدگی و در چگونگی ثبت مدارک در سامانه آنها را راهنمایی کند. البته هنرمندان طبق بند ۱۹ قانون بیمه مرکزی بعد از ثبت مدارک در سامانه «بیمانو» موظف به ارسال اصل مدارک شان نیز هستند که پست کردن مدارک به صورت رایگان انجام می گیرد اما در نهایت پروسه سخت و زمانبری است.

از زمانی که این طرح الکترونیک راه اندازی شد تا زمانی که سامانه «بیمانو» برای ثبت مدارک پزشکی فعال شود، چند ماه به طول انجامید و همین فاصله چند ماهه و انتقال بیمه تکمیلی قبلی به بیمه جدید، مشکلاتی را برای هنرمندان به وجود آورد و باعث شد هزینه این چند ماه، دیرتر از حد معمول به حساب شان واریز شود. البته برخی از هنرمندان همچنان به تاخیر در پرداخت مطالبات شان اعتراض دارند چون عنوان شده است هزینه ها ظرف ۲هفته پرداخت می شود اما در این زمینه بدقولی هایی وجود دارد.

یکی دیگر از انتقاداتی که هنرمندان به بیمه تکمیلی امسال خود دارند کم بودن بیمارستان های طرف قرارداد و ارایه خدماتی کمتر نسبت به بیمه قبلی است. همچنین در بیشتر موارد با مراجعه به بیمارستان های طرف قرارداد با بیمه جدید با ارایه کد ملی خدمات درمانی هنرمندان انجام نمی گیرد و باید حتما ابتدا تسویه حساب مالی انجام دهند در صورتی که ارگان ها و نهادهای دیگری که طرف قرارداد با بیمه تکمیلی مربوطه هستند این مشکل را ندارند و بیمه شدگان با مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی طرف قرارداد بدون پرداخت هزینه می توانند خدمات درمانی شان را دریافت کنند.

البته صندوق اعتباری هنر در شناسایی هنرمندان شهرستانی که مشکل بیمه داشتند، موفق عمل کرده است و بسیاری از هنرمندانی را که با بیماری های خاص و طولانی مدت مواجه هستند، شناسایی کرده و خدمات بیمه تکمیلی را به آنها ارایه داده است ولی مبلغی که اعضای صندوق اعتباری هنر که اکثرا هنرمندان شهرستانی را شامل می‌شود باید برای دریافت بیمه تکمیلی پرداخت کنند نسبت به اعضای خانه تئاتر بیشتر است و همین مساله باعث انتقادات زیادی شده است.

چرا هنرمندان شهرستانی از تخفیف محروم شده اند

امیرحسین شفیعی یکی از هنرمندانی که به عنوان کارگردان تئاتر و رییس انجمن نمایش استان تهران فعال است انتقاداتی را نسبت به بیمه تکمیلی امسال هنرمندان وارد می داند و در این باره گفت: اولین نکته ای که وجود دارد این است که چرا بین اعضای خانه تئاتر و هنرمندانی که عضو صندوق اعتباری هنر هستند، تفاوت قایل شده اند اعضای خانه تئاتر با تخفیف بیشتری بیمه تکمیلی را دریافت کرده اند ولی متاسفانه این تخفیف برای هنرمندان شهرستانی لحاظ نشده است و من نمی دانم این تصمیم گیری از چه ناحیه ای صورت گرفته است. اگر قرار است برای هنرمندان تئاتر تخفیف در نظر گرفته شود چرا برای اعضای خانه تئاتر این تخفیف لحاظ شده و با نرخی بسیار کمتر از هنرمندان تئاتر شهرستان که عضو صندوق اعتباری هنر هستند بیمه تکمیلی خود را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: مساله این است که اگر قرار باشد به هنرمندان تئاتر تخفیفی بدهند نباید فقط هنرمندان تهرانی را مدنظر قرار دهند چون تئاتر فقط پایتخت نیست و اعضای صندوق اعتباری هنر از سراسر استان ها هستند. نباید از هنرمند شهرستانی که کمترین درآمد را در طول سال دارند بیشترین هزینه را بگیریم و باید شرایط عادلانه ای جریان داشته باشد.

یک تفاوت بین هنرمندان و بیمه شوندگان غیرهنرمند

شفیعی درباره مشکلات دیگری که هنرمندان امسال با بیمه تکمیلی خود داشتند، بیان کرد: داشتن بیمه تکمیلی بسیار کمک کننده و کارآمد است و از این نظر باید از مسئولان تشکر کرد اما مساله ای که خود من به شکل عینی در حوزه دندانپزشکی با آن روبرو شدم این است که برای مثال بیمه شدگان عادی بیمه تکمیلی هنگام مراجعه به بیمارستان های طرف قرارداد با این بیمه با ارایه کد ملی و مشخصات شان مراحل درمانی شان بدون هزینه انجام می گیرد و دیگر نیازی نیست خودشان هزینه را پرداخت کنند و بعدا پول درمان شان به آنها داده شود، در حالی که این امکان برای هنرمندان وجود ندارد و زمانی که کد ملی شان را ارایه می دهند مورد قبول قرار نمی گیرد و باید ابتدا هزینه درمانشان را پرداخت کنند و بعدا طی مراحلی آن را پس بگیرند.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: این تجربه شخصی من است و حتی من با مسئول بیمه در صندوق اعتباری هنر تماس گرفتم و وی گفت که صندوق اعتباری هنر اصلا چنین قراردادی با بیمه مربوطه امضا نکرده است و شما باید مدارک تان را ارسال کنید و بعدا هزینه هایی را که انجام داده اید پرداخت می شود و البته به من گفتند این قرارداد برای امور بستری در بیمارستان های طرف قرارداد وجود دارد اما در مورد امور پاراکلینیکی خیر. جالب این است که بیمه مربوطه حتی در شهرستان های استان تهران هم مثلا در حوزه دندانپزشکی شعبه دارد اما متاسفانه هنرمندان ما نمی توانند مانند سایر بیمه شدگان از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: مساله بعدی روند بسیار سختی است که برای ثبت مدارک پزشکی به صورت الکترونیکی در نظر گرفته اند و حتی اطلاع رسانی درستی نیز برای کاربران درباره اینکه باید چه مدارکی را بارگذاری کنند، وجود ندارد. همچنین بعد از اینکه مدارک را در سامانه ثبت کردیم و سپس اصل آنها را نیز پست کردیم زمان طولانی باید در انتظار پرداخت هزینه ها بمانیم. خود من مدارکم را ۹ دی ۹۶ ثبت کردم و تایید شد که می توانم مدارک را پست کنم اما هنوز بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه هیچ مبلغی دریافت نکرده ام درحالی که دوستان عنوان می کنند هزینه ها ظرف ۲ هفته تسویه می شود. مراحل ثبت مدارک پزشکی آنقدر سخت و زمان بر است که بسیاری از هنرمندان ما در شهرستان ها، عطای گرفتن هزینه هایشان را به لقای آن می بخشند و ترجیح می دهند وارد این پروسه نشوند.

شفیعی یادآور شد: هنرمندی که حقوق بگیر نیست و همین خرده مطالباتش را هم ۶ ماه یکبار به او پرداخت می کنند چطور می تواند خودش هزینه درمان خودش را پرداخت کند و دو سه ماه بعد پولش را بگیرد. این شیوه به جای اینکه کمکی به هنرمندان بکند بیشتر آنها را در تنگنا قرار می دهد یعنی تبدیل به بیمه ای بی پشتوانه برای آنها شده است و در مواقع ضرورت به کمک شان نمی آید.

قراردادی که با بیمه تکمیلی بسته شده است شفاف نیست چون زمانی که به بیمارستان های طرف قرارداد با این بیمه مراجعه کردم متوجه شدم ارگان های دیگر هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند و با دادن یک کد ملی همه مراحل درمانی شان انجام می شود و دیگر دوندگی بعد از آن را ندارند

وی در پایان عنوان کرد: خود من ترجیح دادم از بهترین نوع بیمه تکمیلی استفاده کنم اما حالا می بینیم این بیمه پشتوانه ای برای من محسوب نمی شود چون مثلا برج ۹ مراحل درمانی من تمام شده است اما تا بتوانم مدارک را جمع آوری و بارگذاری و پست کنم یک ماه طول کشیده و هنوز هم پولم را دریافت نکرده ام و همین مساله هنرمندان ما را ناراضی و سرخورده کرده است. فکر می کنم قراردادی که با بیمه تکمیلی بسته شده است شفاف نیست چون زمانی که به بیمارستان های طرف قرارداد با این بیمه مراجعه کردم متوجه شدم ارگان های دیگری که تحت پوشش بیمه هستند هیچ هزینه ای را پرداخت نمی کنند و با دادن یک کد ملی همه مراحل درمانی شان انجام می شود و دیگر دوندگی بعد از آن را ندارند.

همچنین حسین محب اهری هنرمند تئاتر کشور نیز که چند سالی است درگیر بیماری سرطان شده درباره مشکلاتی که با آن روبرو بوده است بهخبرنگار مهرگفت: زمانی یک فرد با بیماری مشخص و محدودی روبرو است به عنوان نمونه قرار است عمل جراحی روی پایش انجام شود که در این حالت با مراجعه به بیمارستان و طی مراحل بستری، جراحی و درمان مشکلش حل می شود و بیمه تکمیلی هم براساس قراردادی که وجود دارد هزینه هایش را پرداخت می کند، اما بیماری من یک بیماری مستمر و ادامه دار است و با انجام مثلا یک مرحله شیمی درمانی پایان پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: من در مرحله ای از بیماری ام باید هر ۲۱ روز یکبار سه آمپول تزریق می کردم که قیمت هرکدام از آنها ۱۴ میلیون تومان بود. بیمه تکمیلی با تلاش دوستان در صندوق اعتباری هنر هزینه ۷ عدد از این آمپول ها را به من پرداخت کرد و مبلغ ۲ عدد دیگر را به صورت شخصی پرداخت کردم. به جز پرداخت مبلغ این ۷ آمپول من از تیر ۹۶ که جزو بیمه تکمیلی رازی شده ام تا امروز هزینه ای بابت درمانم دریافت نکرده ام. البته مدارک پزشکی ام را در سامانه بارگذاری کرده ام اما از آنجایی که هزینه این آمپول ها زیاد شده است هنوز هیچ دریافتی دیگری بابت مراحل دیگر درمانی ام نداشته ام.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون یادآور شد: مساله این است که مراحل درمان من با دریافت این آمپول ها به پایان نمی رسد و دوستان فکر می کنند با پرداخت هزینه این ۷ آمپول کارها تمام شده است. متاسفانه درمان من مخارج بالایی دارد و به صورت مستمر باید پیگیری شود. هر مرحله از درمان من که به پایان می رسد مرحله جدیدی پیش رویم قرار دارد و در حال حاضر شیمی درمانی عادی نیز روی بدن من جوابگو نیست و البته این آمپول ها هم موثر نبوده است و باید مراحل درمانی تازه ای را امتحان کنم.

مخارج زیاد است و نمی توانم برای بازپرداخت آن از سوی بیمه تکمیلی صبر کنم

محب اهری در پایان متذکر شد: هزینه این آمپول ها هم با تلاش دوستان در صندوق اعتباری هنر میسر شده است وگرنه من باید اول هزینه آمپول ها را پرداخت می کردم و بعد به دنبال دریافت مبلغی که پرداخت کرده بودم، می رفتم که این امکان اصلا برایم وجود نداشت اما از طرف دیگر من مخارج دیگری از جمله پت‌اسکن، آزمایش های مختلف خون، خرید مکمل های دارویی، آمپول هایی برای بالا بردن پلاکت، ویزیت دکترهای مختلف، رفت و آمد به کلینک ها و ... را دارم که مخارج زیادی را به من تحمیل می کند و تا امروز به تنهایی آنها را پرداخت کرده ام و بیمه تکمیلی هنوز هیچ مبلغی به من نداده است.

مشکلاتی که امسال هنرمندان با بیمه تکمیلی داشتند، باعث شد که جمعی از اعضای صندوق اعتباری هنر درنامه‌ایکه به امضای بیش از ۱۶۰ نفر از آنها رسیده بود با اعتراض به آنچه «عدم خدمات دهی بیمه تکمیلی هنرمندان» عنوان کردند از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار اصلاح شرایط و بازگشت خدمات دهی بیمه تکمیلی به وضعیت استاندارد قبلی شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده بود: «ماه‌ها از مکانیزه و الکترونیکی کردن بیمه هنرمندان و قرارداد آن با این بیمه می‌گذرد اما در این مدت شاهد بوده‌ایم که این مکانیزه کردن به جای تسریع و سهولت خدمات دهی باعث عدم ارایه خدمات به جامعه هنرمندان شده و به جای اینکه فرآیند و پاسخگویی و ارایه خدمات را راحت‌تر کرده باشند، باعث سرگردانی و اضطراب و مشکلات برای هنرمندان و خبرنگاران عضو صندوق اعتباری هنر شده‌اند.

ماه‌ها از ثبت و ارسال مدارک می‌گذرد و هزینه‌های درمان را واریز نمی‌کنند. نمایندگی‌های بیمه یادشده پاسخگوی هنرمندان و خبرنگاران نیستند. هنرمندان و خبرنگاران که شامل مشاغل سخت هم می‌شوند دارای مشکلات و بیماری های سخت هستند و این عدم خدمات دهی باعث افزایش مشکلات آنها شده است. همچنین این شائبه ایجاد شده که این فرایندسازی نه برای سهولت و خدمات بهتر که برای طولانی کردن مسیر پاسخگویی و عدم پاسخگویی و عدم ارایه خدمات بوده است.»

پس از انتشار این بیانیه سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران (هنر)، در اظهاراتی از تسریع روند پرداخت خسارت‌های بیمه تکمیلی به اعضا خبر داد و گفت: «بررسی مدارک و پرداخت خسارت‌ها به طور مستمر در حال انجام است.

سیدزاده با تائید تاخیر در پرداخت خسارت‌های بیمه تکمیلی به برخی از اعضای این صندوق اعتباری، وعده رفع این مشکل را داد و افزود: پرداخت خسارت‌های بیمه تکمیلی به شماری از اعضا با تاخیر مواجه بوده که با توجه هماهنگی‌های به عمل آمده کمتر از ۲۰ روز آینده خسارت‌های درمان به حساب خسارت دیدگان واریز و پرداخت خواهد شد.

وی به اجرای طرح خدمات الکترونیک صندوق اعتباری هنر و تفاوت آن با روش اجرائی در سال‌های گذشته اشاره و تاکید کرد: ثبت نام تا دریافت خسارت به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور اعضا قابل انجام شده است.»

با توجه به انتقاداتی که به خدمات بیمه تکمیلی فعلی صندوق اعتباری هنر و نوع قراردادها وارد است به نظر می رسد که مسئولان صندوق اعتباری هنر برای سال آینده باید به دنبال قرارداد بستن با بیمه ای باشند که خدمات مناسب تر و جامع تری ارایه دهد و یا در صورت تمدید قرارداد با بیمه فعلی نوع قرارداد و نحوه خدمات رسانی بیمه را تغییر دهند و همچنین در جهت رفع نواقص سامانه «بیمانو» اقدام کنند تا هنرمندان کمتر در پروسه ثبت مدارک پزشکی خود دچار دردسر و مشکل شوند.

تا زمان تنظیم این گزارشموفق به گفتگو با سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نشد و او به دلیل مشغله کاری گفتگو را به زمان دیگری موکول کرد.

همچنین نماینده بیمه تکمیلی در امور هنرمندان و نماینده آنها که در خانه تئاتر مستقر است نیز حاضر به پاسخگویی نبوده و گفتگو در این زمینه را منوط به هماهنگی با مدیران بالاتر و مسئولان صندوق اعتباری هنر عنوان کردند که پیگیری های مهر برای انجام گفتگو ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.