سمنان - مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: باهدف تأمین زیرساخت‌های توسعه آبخیز، ۲۰۰میلیون دلار برای فعالیت‌های آبخیزداری کشور اختصاص‌یافته است.

۲۰۰میلیون دلار برای فعالیت‌های آبخیزداری کشور اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، احمدرضا لعلی‌نیا ظهر یکشنبه در نشست کمیته تخصصی صندوق‌های منابع طبیعی کشور در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان، ضمن بیان اینکه ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای فعالیت‌های آبخیزداری کشور اختصاص‌یافته است، بیان داشت: این مبالغ از سوی صندوق‌ها در حالی تخصیص می‌یابند که یکی از چالش ای بزرگ پیش روی منابع طبیعی ما همواره سرمایه‌گذاری بوده است.

وی افزود: حضور صندوق‌ها در مقوله سرمایه‌گذاری منابع طبیعی و آبخیزداری می‌تواند کمک شایانی بر اجرای طرح‌هایی نظیر مقابله با ریز گردها کند که امروز خوشبختانه شاهد هستیم از صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با این پدیده به‌خصوص در استان‌های جنوب غربی کشور اختصاص داده‌شده است.

سرمایه‌گذاری چالش منابع طبیعی

مجری طرح تأسیس صندوق‌های حمایت از منابع طبیعی و آبخیزداری درباره صندوق‌های حمایتی و وضعیت آن‌ها در کشور نیز گفت: متأسفانه از سال ۲۸ تا ۹۵ هرگاه سخن از سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی به میان می‌آید تنها نام دولت در بین است که این امر با توجه به محدودیت‌های منابع دولتی امری بوده که همواره چالش‌برانگیز محسوب می‌شده است.

لعلی‌نیا بابیان اینکه دولت‌های مختلف از دهه ۲۰ تاکنون سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عرصه‌های طبیعی هزینه کرده‌اند، بیان داشت: سرمایه‌گذاری در این حوزه همیشه در زمره چالش‌های دولت‌ها بوده و این امر باعث شده تا میزان سرمایه‌گذاری در عرصه‌های منابع طبیعی کمتر از نیم درصد باشد که باید نگاه ما به این امر تغییر چشم‌گیری داشته باشد.

وی افزود: یکی از راه‌های تغییر نگاه به مقوله سرمایه‌گذاری در امر منابع طبیعی کشور از سال گذشته تا کنون تشکیل هشت صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در استان‌های مختلف کشور بوده که به‌مثابه یک گام عملی و اجرایی می‌تواند به توسعه حفاظت از منابع طبیعی کمک شایانی کند.

صندوق‌های حمایتی، تعاونی هستند

مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: صندوق‌های حمایتی از طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری طبق مصوبه دولت و بر اساس ماده ۱۲ قانون وزارت جهاد کشاورزی مجوزهایی را دریافت می‌کنند تا درزمینهٔ سرمایه‌گذاری‌های مختلف با محوریت توسعه اجتماعی و اقتصادی در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت کنند که این فعالیت‌ها قطعاً راه را برای مشارکت‌های مردمی در توسعه منابع طبیعی نیز هموار می‌کند.

لعلی‌نیا درباره سازوکار فعالیت این صندوق‌ها نیز توضیح داد: طبق قانون صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حمایتی از منابع طبیعی کشور در قالب تعاونی فعالیت دارند یعنی ۴۹درصد از این صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری دولت و ۵۱ درصد باقی‌مانده سهم سرمایه‌های تشکل‌های فعال مردمی است که علاقه‌مند به فعالیت در عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری دارند لذا در اجرای این طرح برون‌سپاری اقدامات به مردم نیز دیده‌شده است.

وی نقش صندوق‌های حمایتی در توسعه منابع طبیعی و حفاظت از آن‌ها را مهم دانست و تأکید کرد: ۳۰ هزار خانوار از بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی تاکنون در این صندوق‌ها شناسایی و ثبت‌نام‌شده‌اند که خوشبختانه شاهد فعالیت ۱۵۰ صندوق تعاونی ازاین‌دست در سطح کشور هستیم و این نشان می‌دهد که صندوق‌های حمایتی از منابع طبیعی از اقبال عمومی خوبی نیز برخوردار هستند.

جمع‌آوری ۱۲ میلیارد تومان در صندوق‌های حمایتی

مجری طرح تأسیس صندوق‌های حمایت از منابع طبیعی و آبخیزداری بابیان اینکه تجربه نشان داده هرکجا که مردم به میدان بیایند تحولات عظیمی رخ خواهد داد، تأکید کرد: صندوق‌های حمایتی منابع طبیعی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و لذا اقدامات خوبی در این راستا صورت پذیرفته است.

لعلی‌نیا بابیان اینکه مردم از بهره‌برداران این صندوق‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی هستند، تأکید کرد: حضور در صندوق‌های حمایتی نه یک نوع هزینه کرد بلکه نوعی سرمایه‌گذاری از سوی مردم و برای مردم است تا بتوانیم توسعه منابع طبیعی کشورمان را شاهد باشیم که در این راستا همچنین نقش رسانه‌های عمومی نیز در بازگو کردن نقش اساسی صندوق‌های حمایتی بسیار مهم قلمداد می‌شود.

وی کارکرد اصلی صندوق‌های حمایتی منابع طبیعی را کمک به دولت برای حفظ منابع کشور دانست و افزود: ۱۵۰ تعاونی در هشت استان کشور توانسته‌اند در این یکسالی که از حیات صندوق‌های حمایتی می‌گذرد، ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول جمع کنند که این نشان می‌دهد مردم نسبت به این صندوق‌ها اقبال خوبی دارند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.