۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 590452

یادداشت

خط شکنی امامان جمعه

سید مصطفی حسینی راد

در هفته‌های گذشته و پس از اقدام قابل تحسین و ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، امام جمعه مردمی تبریز در حذف موانع بین مردم و مسئولان در نماز جمعه، بصورت پیاپی شاهد حرکت‌های زیبا و مردمی امامان جمعه در شهرهای مختلف کشور هستیم. حرکت‌هایی که فاصله بین مردم و ائمه جمعه را بشدت کاهش داده و این تریبون مقدس را به صاحبان اصلی آن یعنی مردم نزدیک کرده است.

قدس آنلاین- در هفته‌های گذشته و پس از اقدام قابل تحسین و ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، امام جمعه مردمی تبریز در حذف موانع بین مردم و مسئولان در نماز جمعه، بصورت پیاپی شاهد حرکت‌های زیبا و مردمی امامان جمعه در شهرهای مختلف کشور هستیم. حرکت‌هایی که فاصله بین مردم و ائمه جمعه را بشدت کاهش داده و این تریبون مقدس را به صاحبان اصلی آن یعنی مردم نزدیک کرده است. به راستی اگر مردم در تریبون نماز جمعه شاهد طرح مشکلاتشان نباشند و نتوانند خود به بیان مشکلاتشان با نماینده مستقیم رهبر انقلاب بپردازند، این تریبون مقدس از کارکرد ذاتی خود دور شده است. توصیه به تقوا و بیان مسائل مهم سیاسی روز، تمام آن چیزی نیست که از امامان جمعه و پایگاه مقدس «نماز جمعه» انتظار می‌رود. حضور مشتاقانه مردم برای گفت و گو با ائمه جمعه و مسئولانِ حاضر در این آیین عبادی است نیز شور و حال مضاعف و اعتبار و ارزش بیشتری به آن می‌بخشد.

امام رضا(ع) در حدیثی درباره اهمیت نماز جمعه می‌فرمایند: «خطبه به این دلیل در روز جمعه تشریع شده است که نماز جمعه، یک برنامه عمومی است. خداوند به امیر مسلمین امکان می‌دهد مردم را موعظه کرده به اطاعت خدا ترغیب کند، از معصیت الهی ترسانده و آن‌ها را به مصالح دین و دنیایشان آگاه سازد و اخبار و حوادث مهمی که از نقاط مختلف به او می‌رسد و برای سرنوشت آن‌ها مؤثر است، به اطلاعشان برساند. دو خطبه قرار داده شد، تا در یکی حمد و تقدیس الهی باشد و در دیگری نیازها، هشدارها و دعاها و اوامر و دستوراتی را که با صلاح و فساد جامعه اسلامی در ارتباط است، به آن‌ها اعلام نماید». (وسایل الشیعه، ج ۷ ص ۳۴۴).

اما در نماز جمعه گذشته، اتفاق زیبایی در شهر اهواز رخ داد که یک گام دیگر مردم را به این جایگاه مقدس نزدیک‌تر کرد. در این نماز که به امامت حجت الاسلام حاجتی برگزار شد، شماری از کارگران شرکت ملی فولاد ایران که ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند، به مصلای نماز جمعه اهواز آمده بودند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. در اواسط خطبه دوم، یکی از کارگران با صدای بلند نکاتی را در خصوص مشکلاتشان مطرح کرد که باعث توقف خطبه‌های نمازجمعه شد. یکی از مسئولان ستاد نماز جمعه به سمت وی رفت تا او را دعوت به آرامش کند، اما خطیب جمعه از او خواست به آن کارگر فرصت بدهد تا با آرامش مطالبش را مطرح کند. در ادامه کارگران با سردادن شعارهایی، اعتراض خود را نسبت به مشکلات به وجود آمده ابراز کردند که حجت الاسلام حاجتی هم از مردم خواست با کارگران همزبان شوند و همه جمعیت مصلا، شعار کارگران را تکرار کردند.

بی‌شک چنین رفتارهای مهرورزانه‌ای از سوی امامان جمعه، افزون بر این که مردم را نسبت به اصل نظام اسلامی و امکان دادخواهی و طرح مشکلات، خوش‌بین می‌کند، می‌تواند الگویی برای دیگر مسئولان کشور باشد و حتی فضایی ایجاد کند که «مسئولان غیرپاسخگو» نیز در چنین فضایی وادار به پاسخگویی و تعامل با مردم شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.