گیلان- رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از برنامه‌ریزی وزارت کشاورزی برای تولید ۱۲هزار تن بذر اصلاح شده برنج در گیلان طی سال آتی خبر داد.

توزیع ۱۵۰۰تن بذر گواهی شده برنج در گیلان

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی گیلان علیرضا شعبان‌نژاد،در آیین رونمایی از بذور گواهی شده ارقام برنج بومی گیلان که در سالن جلسات موسسه تحقیقات برنج کشور برگزار شد،گفت:گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و دومین استان تولیدکننده برنج کشور است.

وی افزود:در گیلان حدود ۸۰۰ هزارتن برنج سفید تولید می‌شود که ۵۵۰ هزارتن آن به دیگر استانها صادر می‌شود.

شعبان‌نژاد ادامه داد:امکان افزایش سطح اراضی شالیزاری در گیلان وجود ندارد،بنابراین برنامه‌ریزی داریم تا سطح عملکرد تولید برنج را در هر هکتار افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی شالیزارها موجب می‌شود که شاهد کاهش قیمت تمام شده تولید برنج سفید باشیم،خاطر نشان کرد:تاکنون در ۹۰ هزار هکتار یکپارچه‌سازی اراضی انجام شده است و افزایش این امر را در اولویت برنامه‌ ها داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد:توسعه مکانیزاسیون، موجب کاهش هزینه تولید برنج و کاهش سختی کار تولید این محصول می‌شود.

وی افزود:نسل امروز به دنبال کار یدی در بخش کشاورزی نیست و به همین منظور به دنبال تسریع در تولید مکانیزه برنج هستیم.

علیرضا شعبان‌نژاد گفت:زنان در گذشته ای نه چندان دور کارهای بسیار سخت برای نشاء برنج در شالیزارها انجام می دادند که با افزایش نشاء مکانیزه برنج شاه کاهش سختی این قشر زحمکتش هستیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل توسعه مکانیزاسیون نیروی کار در تولید برنج رو به کاهش می رود،گفت:برای جبران این کاهش نیروی کار ۷۵بانک نشاء در استان ایجاد شده است.

شعبان نژاد با بیان اینکه سال گذشته در ۱۰۳هزار هکتار شالیزار نشاء مکانیزه انجام می‌شود،گفت:وجین به صورت مکانیزه نیز در  ۴هزار هکتار شالیزار انجام شد و با توجه به دستگاه‌های وجین کن زیادی وارد شده است،امسال شاهد افزایش وجین مکانیزه در گیلان خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود:تاکنون ۷۷هزار هکتار شخم زمستانه انجام شده است،اگر چه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر است، اما باید روند سریعتری به خود بگیرد.

وی از توزیع بذرگواهی شده به میزان ۱۵۰۰تن در استان خبر داد و خاطر نشان کرد:طبق برنامه‌ریزی‌های وزرات جهاد کشاورزی باید توزیع بذر اصلاح شده را به ۱۲هزار تن افزایش دهیم.

شعبان نژاد تصریح کرد:استفاده از بذر اصلاح شده منجر به افزایش عملکرد برنج و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.