اراک- رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در بازدید از مجموعه تاریخی بازار اراک با اشاره به اینکه برطرف کردن مشکل کسبه بازار اراک در جلسه با رئیس سازمان اوقاف پیگیری می‌شود تاکید کرد: تنها ۳۰ میلیارد ریال از بودجه تعمیر و مرمت بازار محقق شده است.

 مشکل کسبه بازار اراک با اوقاف حل می شود

 به گزارش قدس آنلاین ،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی اکبر کریمی، رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی   با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از بازار و مجموعه تاریخی آن گفت: با عنایت به قدمت تاریخی بنای بازار و بافت قدیمی که در اطراف آن وجود دارد نیاز است که به این مکان توجه ویژه‌ای شود.

کریمی تصریح کرد: تلاش‌هایی در طول سال‌ها برای بازار اراک و در این زمینه انجام شده اما به طور قطع تلاش‌ها در حد و اندازه ارزش تاریخی این بافت تاریخی و باارزش نبوده و باید کارهای بیشتری انجام پذیرد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات جدی که کسبه بازار در بازدید امروز مطرح کردند موضوع مشکلاتشان با سازمان اوقاف بود، مبنی بر اینکه نحوه برداشت حقوقی که از وضعیت قراردادهای اجاره به اوقاف دارند ناراضی بوده و مدعی حق سرقفلی در مغازه‌ها هستند در حالی که اوقاف برداشت حقوقی داشته و آنها را صاحب حق کسب پیشه می‌داند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بیش از ۵۵۰ نفر از کسبه بازار با این موضوع درگیر هستند که در این راستا مکاتبات و مذاکراتی را با رئیس اوقاف کشور انجام می‌دهم و پیگری لازم انجام می‌شود، در نتیجه آنچه که حقوق قانونی کسبه است را در کمترین زمان ممکن از اوقاف مطالبه کرده و به نتیجه می‌رسانیم.

کریمی اضافه کرد: از رئیس سازمان اوقاف برای بازدید و تشکیل جلسه در این زمینه دعوت و درخواست ویژه انجام می‌شود تا مسائل مربوط به حوزه اوقاف و موضوع بازار قدیمی اراک مطرح شود، زیرا تعیین تکلیف حقوقی وضعیت مغازه‌ها و املاک موقوفه در بازار محملی برای انگیزه کسبه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر کسبه بازار در این زمینه مشکلی نداشته باشند برای حفظ و نگهداری از بنای قدیمی بازار تلاش بیشتری به خرج می‌دهند که این هم به حفظ بنای تاریخی بازار و هم به رونق کسب‌ و کار کمک می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم برخی کارهایی عمرانی و زیباسازی در بازار قدیمی اراک گفت: تاسیسات و کابل‌های برق باید از سقف بازار حذف شده و به کانال‌های زیرزمینی تعبیه شده منتقل شوند و این نیازمند کار جدی شرکت‌های خدمات‌رسان برق، آب و مخابرات بوده که در راس آنها حضور جدی میراث فرهنگی را می‌طلبد.

کریمی افزود: از مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریالی که برای تعمیر و مرمت فضای بازار وعده داده شده بود تاکنون تنها حدود ۳۰ میلیارد ریال اختصاص یافته، این وعده باید به شکل کامل محقق شود تا در نتیجه با حضور فعال دولت و مشارکت بازاریان به بازار تاریخی شهرستان اراک سامان بیشتری دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.