گناباد –عضو شورای اسلامی روستای گوهردشت گفت: با همت کشاورزان و مردم روستای گوهردشت گناباد با احداث بند خاکی از هدر رفتن هزاران متر مکعب از آبهای سطحی جلوگیری می شود.

جلوگیری از هدر رفتن آب با همت کشاورزان و مردم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ،عضو شورای اسلامی روستای گوهردشت در گفتگو با خبرنگار ما گفت:با توجه به اینکه آب کشاورزی این روستا از چشمه تامین می شود و هوابین است و در سالهای اخیر که با کاهش نزولات آسمانی مواجه هستیم آب چشمه نیز کاهش داشته است لذا با پیگیریهای زیاد از مسئولین خواستیم تا در بالا دست چشمه  بندی احداث شود واین موضوع چندین سال به طول انجامید تا اینکه در سال جاری با موافقت اداره منابع طبیعی و آبخیز داری طرح آن تهیه شد و قرار شد تا با مشارکت مردم و کشاورزان کار شروع شود.

علیرضا زنگویی افزود : از ابتدای سال جاری با تهیه طرح توسط منابع طبیعی کار با مشارکت مردم آغاز شد و هم اکنون حدود ۳۰درصد پیشرفت دارد اما به خاطر عدم تامین مالی کار متوقف شده است.

وی گفت:برای تامین منابع مالی ومخارج آن مدار آب روستا که ۱۵شبانه روز بود به ۱۶ روز افزایش یافت و یک شبانه روز آب فرخیز گردید و به فروش رسید.

زنگویی افزود: از محل فروش آب تا کنون مبلغ  ۱۳۰میلیون ریال تامین شده و این در حالی است که تا این مرحله بیش از ۲۷۰میلیون ریال هزینه شده ولی تا کنون از منابع دولتی  ریالی تخصیص نیافته در صورتی که قرار بوده ۵۰درصد هزینه توسط آستان قدس و ۲۰درصد هم توسط منابع طبیعی  تامین شود  وهم اکنون شورای اسلامی روستا بیش از۱۰۰میلیون ریال به بازار بابت مصالح  مقروض می باشد.

وی گفت: در دیداری که با مهندس بنایی   نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی داشتیم قول مساعت داداست اما تا کنون این قول هم به سرانجام نرسیده است.

وی تصریح کرد: در  باران اخیر مقدار زیادی آب در پشت بند جمع آوری شد واز هدر رفت آب جلوگیری شده و چنانچه منابع مالی تامین شود پیشرفت کار افزایش یافته و آب بیشتری مهار می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری  گناباد هم هدف از اجرای این طرح را  بهره برداری از سیلاب و تغذیه  چشمه روستا و افزایش سطح زیر کشت و جلو گیری از مهاجرت روستائیان دانست و گفت: طرح بند سنگ ملاتی روستای گوهردشت ۲۹۲هکتار مساحت دارد و میزان روان آب کنترل شده در ان بیش از ۸۵هزار متر مکعب می باشد.

وی گفت:حجم مخزن بند بیش از ۶۶۰۰متر مکعب  وطول ارتفاع آن حدود۹متر واز نوع سنگ ملاتی است.

مجتبی محرابی افزود: هزینه اجرای این طرح  حدود یک میلیارد ۱۶۰میلیون ریال بر اورد شده و طرح مصوب دارد و مطالعات آن انجام شده است وقرار شده با مشارکت مردم، منابع طبیعی ومعاونت مناطق محروم  آستان قدس  اجرا شود ولی هنوز توافق نامه آن با آستان قدس  اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد:  اجرای این طرح تاثیر زیادی در آب دهی چشمه روستا دارد و در اولویت طرحهای این اداره می باشد و در صورت تخصیص اعتبار  در اولویت می باشد.

روستای گوهردشت در ۲۲کیلومتری جنوب غربی شهرستان گناباد واقع شده ودارای ۱۴۰نفر جمعیت می باشد که شغل آنها کشاورزی و باغداری است و این روستا یکی از مناطق گردشگری وییلاقی شهرستان می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.