مسئول روابط خارجی ریاست جمهوری ترکیه درباره مسائل مختلف از جمله عملیات شاخه زیتون، حضور نظامیان آمریکا در منبج، روابط ترکیه با قدرت‌های غرب و شرق و امکان برقراری مجدد ارتباط با دولت دمشق صحبت کرد.

ترکیه فعلا به ایران و روسیه نزدیکتر است تا غرب

به گزارش قدس آنلاین، یک مقام ارشد دولت ترکیه‌ از احتمال اجرای طرحی برای کنترل مشترک مناطق شرق رودخانه فرات به وسیله نیروهای مسلح ترکیه و عراق خبر داد.

«عایشه سوزِن اولسوئر» مسئول بخش روابط خارجی ریاست جمهوری ترکیه با قانونی خواندن عملیات نظامی شاخه زیتون در عفرین، ادعا کرد: «با اینکه جنگ سوریه بیشتر شبیه درگیری داخلی بین دولت و معارضان بود اما شبه‌نظامیان کُرد (PYD/YPG) از این وضعیت سوء استفاده کردند. آنها منشأ جدایی طلبی در سوریه هستند و می‌خواهند با ازبین رفتن دولت مرکزی، خودمختاری کامل به دست بیاورند.»

اولسوئر ضمن غیرعقلانی دانستن حمایت دولت سوریه از کُردهای حاضر در عفرین گفت: «ما درباره سازمانی صحبت می‌کنیم که از الان مرزهای خودش را تعیین کرده، می‌خواهد منابع طبیعی نفت و گاز را دیرالزور به کنترل درآورده و دولت خود را در مناطق پاکسازی شده از داعش، ایجاد کند.»

وی در ادامه ایران را به حمایت از یگان‌های مدافع خلق کُردی (YPG) متهم کرده و افزود: «آمریکا به YPG ماموریت داده تا نفوذ ایران در سوریه را تضعیف کرده و خط ارتباطی ایران با حزب‌الله و دولت سوریه را با هدف تامین امنیت اسرائیل، قطع کنند. اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم، هدف آنها مشروع کردن اشغال بلندی‌های جولان توسط اسرائیل است.»

این مقام ارشد ترکیه درباره احتمال برقراری مجدد ارتباط آنکارا و دمشق گفت: «حتی اگر ترکیه روابط با بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) را مجددا برقرار کند، برای حفاظت از حقوق و منافع معارضان خواهد بود. همچنین این بدان معنی نخواهد بود که اسد (از نظر ترکیه) مشروعیت دارد.»

اولسوئر همچنین با ابراز امیدواری درباره اینکه آمریکا به وعده خود برای عقب نشینی شبه‌نظامیان کُرد از منبج، عمل کند، توضیح داد: «احتمالا امنیت کرانه شرقی رودخانه فرات به وسیله ارتش عراق و ترکیه به صورت مشترک تامین شود. چنین چیزی از طریق عملیات علیه پ.ک.ک در منطقه سنجار میّسر می‌شود.»

وی با بیان اینکه ترکیه دیگر نیازی به انتخاب بین قدرت‌های غرب یا شرق ندارد، تاکید کرد: «ترکیه چیزی را که برایش بهتر است انتخاب می‌کند. این دلیل اصلی چرایی نزدیکی بیشتر ترکیه به ایران و روسیه است.»

طی یک سال اخیر آمریکا و ترکیه بر سر مسائل مختلف از جمله استرداد فتح‌الله گولن (واعظ و اپوزسیون دولت آنکارا)، کودتای نافرجام، خدمات صدور روادید، عملیات نظامی شاخه زیتون و حمایت واشنگتن از کردهای سوریه به اختلافات جدی خورده‌اند.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی ۳۰هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از ۲۰ ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفته بود تا کنون ۴۱۵ کیلومتر مربع از منطقه عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و همپیمانان آن درآمده و ۱۰۰۰ روستا را از کنترل کُردها خارج کرده‌اند.

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از ۹۰ راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ نفر شده است. همچنین تا کنون ۳۳ نظامی ترکیه کشته و بیش از ۱۸۰ نفر زخمی شدند.

در عرصه میدانی اما ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد اشغال چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، ۱۵۰ غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و ۳۰۰ مجروح برجای گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.