بیرجند- رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: قول می دهیم مرکز تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی را به یک قطب معتبر در سطح ملی و بین المللی تبدیل کنیم.

تبدیل خراسان جنوبی به قطب ملی تحقیقات گیاهان دارویی

به گزارش قدس آنلاین، سید حمیدرضا طیبی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی جهاد دانشگاهی الگوسازی توان کشور در توسعه علمی و فناورانه و تجاری سازی آن به عنوان زیرساخت توسعه اقتصاد دانش بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه برای توسعه الگو سازی خود همه ساختارهای جهاد دانشگاهی بر اساس نیازهای ملی و مزیت های استانی باید حتما کارهای شاخص علمی منجر به تجاری سازی داشته باشند، افزود: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی در حوزه گیاهان دارویی به نام است مرکز تحقیقاتی در این زمینه پیش بینی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات یا قطب علم و فناوری به معنای این است که همه کارهای علمی آن به روز باشد تا مرکز بتواند تحقیقات خود را در سطح ملی و بین المللی شاخص انجام دهد، گفت: خوشبختانه مرحله اولیه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی افتتاح شده و می تواند قطب علمی و فناورانه در استان باشد.

وی با بیان اینکه به عنوان رئیس جهاد دانشگاهی کشور قول می دهم در تجهیز این مرکز چه در حوزه آزمایشگاهی و چه در امور مزرعه ای حمایت های لازم را انجام می دهیم، عنوان کرد: تمام مسئولین استانی نیز باید این مرکز را کمک کنند تا این مکان در سطح ملی و بین المللی به قطبی علمی تبدیل شود.

طیبی با اشاره به اینکه باور داریم هیچ مشکلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور نداریم، بیان کرد: کشور به لحاظ نیروی انسانی، انرژی و منابع طبیعی دارای توانمندی های زیادی است لذا با برنامه ریزی بلند مدت بدون شک اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: قول می دهیم مرکز تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی را به یک قطب معتبر در سطح ملی و بین المللی تبدیل کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به فعالیت های پژوهشی در سطح کشور، اظهار داشت: در حوزه فناورانه چند کار بسیار خوب در صنعت نفت ایران برنامه ریزی شده که این پروژه ها با حضور ریاست جمهوری رونمایی شود.

موفقیت در حوزه فناوری های کانی های فلزی و غیر فلزی

وی با بیان اینکه در حوزه کانی های فلزی و غیر فلزی فناوری های خوبی را به دست آورده ایم، افزود: در همه دنیا اصلی ترین کار انجام کار علمی و فناورانه و تجاری سازی می دانند و از کاربرد آن به شدت استقبال می کنند.

طیبی ادامه داد: به نظر می آید در کشور ایران آسان ترین کار، کارهای علمی و فناورانه است لذا نیاز است از تولیدات بسیار خوب کشور حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه به عنوان محقق وظیفه داریم محصول خوب با کیفیت خوب تولید کنیم اما از دولت توقع داریم زیرساخت های آزمایشگاهی مرجع در کشور را جهت تایید کیفیت ایجاد و از کاربرد آن حمایت جدی کنند، گفت: در مقابل ورود محصولات مشابه خارجی هم مجلس باید حمایت قانونی داشته باشد و هم دولت از آن ها حمایت کند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه یکی از زمینه های جدی فعالیت در جهاد دانشگاهی گیاهان دارویی است، عنوان کرد: گیاه دارویی باید اهلی سازی و به روش علمی تکثیرسازی و کشت شود و بعد از آن ها تولید گیاهان دارویی صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های اهلی سازی و کشت علمی باید در دهکده گیاهان دارویی خراسان جنوبی فراهم شود، بیان کرد: یقینا یکی از اقدامات جدی که در دستور کار داریم بحث صادرات است اما قدم اول برای صادرات تولید خوب و با کیفیت است تا بتواند استانداردهای وزارت بهداشت را به دست آورد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.