فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی گفت: در ۱۱ ماه گذشته ۵۷ هزار و ۶۹۲ قلم شی از قاچاقچیان کشف کرده ایم که ۲۳ هزار و ۷۲۷ قلم شی آن اصل بوده است.

کشف ۵۷هزار شی تاریخی قاچاق/ تدوین دستورالعمل ارتقا امنیت گردشگران

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری سردار امیر رحمت اللهی فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی ظهر روز دوشنبه هفتم اسفند ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

در این برنامه رحمت اللهی گفت: ۲۵۳ پایگاه حفاظتی، ۳۲ هزار اثر ثبتی، ۲۲ اثر ثبت جهانی، ۲۴۵ موزه در کشور داریم که همه اینها تحت پوشش حفاظت از میراث فرهنگی هستند.

وی گفت: بخشی از فعالیت‌های همکاران ما جنبه امنیتی دارد چون قانون گذار جرایم علیه میراث فرهنگی را جرایم علیه امنیت ملی قلمداد کرده است. صرف اینکه کسی اندیشه مجرمانه در این باره داشته باشد شروع به حفاری غیرمجاز به قصد تحصیل اموال فرهنگی کند حتی اگر موفق هم نشود اشیای تاریخی را از آن مکان خارج کند در همین اندازه هم جرم انجام داده است و برای تعقیب آن کفایت می کند. برخی دیگر از فعالیت‌ها جنبه انتظام بخشی دارد، در برخی از ایام بیش از ۲۰ هزار نفر بازدیدکننده از مجموعه‌های تاریخی داریم، مراقبت، تامین نظم و امنیت، جلوگیری از ورود خسارت به اشیا، مصادیقی است که در قالب انتظام بخشی بر عهده نیروهای یگان حفاظت قرار دارد. رویکرد اصلی ما حفاظت از میراث فرهنگی بوده است و از همه شیوه‌های مدیریتی و ظرفیت‌های اجتماعی برای تحقق این موضوع استفاده کرده ایم، ما در یازده ماه گذشته از سال جاری ۵۷ هزار و ۶۹۲ قلم شی از قاچاقچیان کشف کرده ایم.

۲۳ هزار و ۷۲۷ قلم شی مکشوفه اصل بود

رحمت اللهی ادامه داد: همچنین همکاران ما در پیگیری پرونده‌ها و همیاری با نیروی انتظامی موفق شدند اشیای تاریخی را کشف و تحویل مراجع قضایی دهند، ۲۳ هزار و ۷۲۷ قلم شی مکشوفه اصل و ۲۶ هزار و ۳۵۹ قلم شی نیز اشیای بدل بوده است که این هم خودش به تنهایی جرم مستقل است.

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی ادامه داد: در سال گذشته با دانشگاه علوم انتظامی تفاهم نامه ای امضا کردیم همچنین در اجرای ماده هشت آیین نامه حفاظت از میراث فرهنگی که مهمترین سند بالادستی برای ما محسوب می شود، یک جلد کتاب مدیریت انتظامی جرایم علیه میراث فرهنگی تدوین و به عنوان منبع آموزشی چاپ شد.

وی گفت: ایده مشارکت‌های اجتماعی را در سال گذشته مطرح کردیم و اداره مشارکت‌های اجتماعی تاسیس شد. آن چیزی که در امر حفاظت باید توجه شود مشارکت پذیری حداکثری مردم و نهادهای اجتماعی در امر حفاظت از میراث فرهنگی است. قبول دارم که نیروی انسانی ما زیاد نیست اما فکر خوب و برخورداری از تکنولوژی روز می تواند به کمک بیاید. امروز دیگر حفاظت از میراث فرهنگی تعبیر گماردن نیروی انسانی در یک جا را ندارد. خیلی جاها از حفاظت الکترونیک استفاده می شود امسال و سال گذشته برخی از استان‌ها اقدامات جامعی انجام دادند، چهار استان مانیتورینگ سراسری خود را بهره برداری کردند و به صورت متمرکز پایش می شوند، در تهران نیز با همکاری مرکز «مها» که وظیفه اتصال الکترونیک مراکز مهم را به شبکه پلیس بر عهده دارد قرارداد امضا کردیم تا موزه ملی به عنوان پایلوت انتخاب شود.

گفتم سربازها در محیط داخلی موزه‌ها نباشند

رحمت اللهی ادامه داد: ما نباید انتظار داشته باشیم ماموری در جایی خدمت می کن به اندازه من یا همکاران ستادی دید جامعی داشته باشد او شعاع دیدش به اندازه وظایفش است. من تاکید کرده ام چون در سازمانی کار می کنیم که فرهنگی است نباید از سلاح استفاده کنیم اینجا پادگان نیست که با فرضیه سرقت مسلحانه و ... مواجه شویم. ما خیلی علاقه مند نیستیم نیروهایمان از سلاح استفاده کنند اولین بخشنامه من هم این بود که سربازها از موزه‌ها بروند. با حضورشان در محیط‌های پیرامونی موافق تر هستم.

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی افزود: ما از تجهیزات دفاعی چون خطرش کمتر از سلاح است استفاده می کنیم، سازمان هم بودجه خوبی را در این باره پیش بینی کرده است اما باید این تجهیزات را تکمیل تر کنیم.

وی درباره اینکه بسیاری از نیروهای یگان حفاظت اعلام می کنند برای تامین سوخت دچار مشکل هستند، گفت: این موضوع برای من غیرقابل توجیه است، ممکن است فردی برای انجام کار متعهدانه بعضی اوقات از خودروی شخصی خود استفاده کند اما اینکه جذب نیروی یگان با شرط داشتن خودرو باشد، درست نیست حتی اگر با این موضوع مواجه شویم برخورد خواهیم کرد. ممکن است برخی جاها وسیله نقلیه دچار مشکل باشد و افراد با وسیله شخصی سر ماموریت رفته اند اما استفاده از وسایل شخصی به هیچ وجه اجبار نبوده ما هم می دانیم باید ملزومات را فراهم کنیم تا نیروهایمان بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی گفت: چک لیستی به منظور آسیب شناسی و توجه به رویکرد حفاظت تهیه شده و از تمام فرماندهان یگان خواسته ایم به صورت ادواری از تمام آثار تحت پوشش بازدید کنند و نقاط ضعف و آسیب‌ها را گزارش دهند و در پیگیری‌های منظم آن را رصد کنند.

وی ادامه داد: ما از سربازان فارغ التحصیل در رشته‌های مرتبط با موضوع میراث فرهنگی بهره گرفته ایم سهمیه ما شش برابر شده است که این تعداد بخشی از خلا ما را در بحث کمبود نیروی انسانی جبران می کند.

رحمت اللهی تصریح کرد: بیمه مسئولیت مدنی در قبال حوادث برای کارکنان و مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث در نظر گرفته شده است تا حتی اگر افراد حین ماموریت آسیب جدی ببینند تحت پوشش بیمه باشند.

وی گفت: در سال ۷۹ قانونی درباره فلزیاب تصویب شد اما احساس کردیم این قانون از بازدارندگی لازم برخوردار نیست و ما اکنون به صورت جرمی فراگیر آن را می بینیم که تبلیغ می کنند. با معاون دادستان که دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز هست مکاتبه کردیم و قرار شده اقدامات اثربخشی انجام شود از ۲۰۰ سایت که مورد بررسی قرار گرفته ۱۱۶ سایت فیلتر شده بودند، همچنین پیگیری می شود تبلیغ و فروش فلزیاب یا هر اقدام دیگری که در فضای مجازی از مصادیق جرایم میراث فرهنگی باشد در فهرست عناوین مجرمانه قرار گیرد و ما واکنش قاطعانه خواهیم داشت.

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی به چند مورد از اقدامات یگان حفاظت در خانه‌های تاریخی تهران اشاره کرد و گفت: در خانه صادق هدایت به رغم پیگیری‌هایی که انجام شد و ممانعت‌هایی که داشتند نیروی یگان حفاظت ورود پیدا کرد. خانه لشکرنویس نیز پیگیری شد. ما از معاونت میراث فرهنگی درخواست کردیم آثاری که ثبت نیستند اما واجد ارزش هستند را ثبت اضطراری کنند. چون در برخی اوقات دادگاه از آنجا که خانه ای در فهرست میراث ملی ثبت نیست رای را به نفع مالک می داد اما ما توانسته ایم حداقل از تخریب آنان جلوگیری کنیم به عنوان مثال اولین کلانتری تهران در اختیار کسبه و مالکان متعدد است که با رای دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شد. مگر ما می توانیم که در این حوزه ورود پیدا کنیم ویا خانه نیما که قرار شده بود به سفره خانه تبدیل شود ولی اکنون مرمت شده است.

دستور العمل ارتقا امنیت گردشگری را تدوین کرده ایم

رحمت اللهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یگان حفاظت از میراث فرهنگی وظایفی در حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز دارند، گفت: بخش میراث فرهنگی بیشترین حساسیت را دارد اما در حوزه گردشگری یکی از اهداف مهم دولت توسعه آن است. ما دو کارگاه آموزشی با عنوان نقش و جایگاه گردشگری را برای همکاران خود برگزار کردیم و در برخی از موارد فراتر از دستورالعمل ستاد کل عمل کردیم. در جلساتی با معاون گردشگری دستور العمل ارتقا امنیت گردشگری را تدوین کرده و سهم و نقش یگان حفاظت را مشخص کرده ایم. در سال ۹۷ یکی از برنامه‌های راهبردی ما  توجه به امنیت گردشگران است. هر چند که در محیط‌هایی تاریخی و گردشگری به صورت ذاتی به آن توجه داریم.  درحوزه صنایع دستی نیز موضوع قاچاق صنایع دستی مطرح است و این را به عنوان تکلیف و یکی از راه‌های اقتصاد مقاومتی مورد پیگیری قرار داده ایم. مکاتباتی با استان‌ها و هنگ‌های مرزی انجام شده است. همکاران ما نیز تعاملات خوبی ایجاد کرده اند که بتوانیم از طریق مبادی ورودی این موضوع را نیز تحت کنترل قرار دهیم. تعیین مصادیق قاچاق صنایع دستی نیز انجام شده است حتی سعی کرده ایم نیروی انتظامی را در جلویگری حوزه قاچاق صنایع دستی همراه کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.