بجنورد- به تدریج به روزهای پایانی سال و خانه تکانی های مرسوم آستانه سال نو نزدیک می شویم بر اساس فرهنگ دیرینه میان مردم ما، خانه‌تکانی از گذشته تاکنون در آستانه عید نوروز مرسوم بوده و هر سال هم انجام می‌شود.

کمبود آب، هشداری که باید جدی گرفت/ آب جارو نیست

قدس آنلاین، گروه استانها: سمانه محمدزاده ثانی: متاسفانه بدون توجه به وضعیت آبی جامعه، همه ساله در روزهای پایانی سال شاهد افزایش چشم‌گیر مصرف آب به لحاظ نظافت و خانه‌تکانی منازل هستیم که امسال باتوجه به کاهش میزان بارش ها، صرفه جویی و مصرف بهینه و منطقی باید بیشتر مورد توجه باشد چرا که واقعا آب نیست.

اگر با مدیریت، مصرف آب انجام شود، بهتر است؛ چرا که زنگ خطر آب به صدا درآمده، اما برخی هنوز این موضوع را باور ندارند و هنوز قبح مصرف نادرست آب در جامعه جا نیفتاده است، لذا باید به جایی برسیم که رها کردن آب‌شرب روی خودرو یا مقابل درب منازل یک کار قبیح باشد.

به همین خاطر مسئولان شرکت آب و فاضلاب شهری استان خراسان شمالی همواره در چنین روزهایی از شهروندان درخواست می‌کنند تا برای به جا آوردن سنت نیکوی خانه‌تکانی، مصرف بهینه آب را مدنظر داشته باشند.

آب در صورت افزایش مصرف قطع می شود

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی از قطع شدن آب در صورت افزایش مصرف آن در خانه تکانی ها طی ماه آینده خبر می دهد و می گوید:  این شرکت سعی می کند تا به دنبال قطع کردن آب نرود اما اگر روند مصرف آب در خانه تکانی های آخر سال به شدت افزایش یابد و مخارن آبی با افت شدید مواجه شود مجبور به قطع آب خواهد شد.

ربانی با اشاره به کاهش شدید میزان بارندگی ها در سال جاری و به دنبال آن کاهش منابع آبی در این استان اظهار می دارد: مردم در خانه تکانی های پایان سال به موضوع کاهش شدید منابع آبی و همچنین استفاده صحیح آب توجه ویژه داشته باشند.

ربانی افزود: به همین دلیل به دنبال آن هستیم تا کمپین نه گفتن به شستشوی قالی در منازل را برای شست و شوهای پایان سال ایجاد کنیم.

وی بابیان اینکه منابع آبی قالی شویی ها جدای از آب شرب است می گوید: شستن قالی در پایان سال یکی از موارد نگران کننده ای است که آب زیادی را مصرف می کند و به مردم توصیه می شود فرش هایی که نیاز به شست و شو دارند را به قالی شویی ها بسپارند.

وی اظهار می کند: در حال حاضر دو شهر شیروان و اسفراین با کمبود شدید مخازن آبی مواجه هستند و باید مردم استفاده درست آب را در دستور کار خود قرار دهند.

ربانی ادامه می دهد: یک اکیپ نظارتی نیز به منظور جلوگیری از هدر رفت آمد تشکیل شده است، تا مردم نیز با مشاهده هدر رفت آمد از سوی برخی دیگر از افراد همچون شست و شوی کوچه و یا خودرو با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند.

کاهش ۵۸ درصدی بارندگی ها

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی نیز از کاهش ۵۸ درصدی میزان بارندگی ها در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

مهری هاشمی دوین اظهار می کند: در ۱۱ ماه امسال به طور میانگین ۱۰۳.۶ میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است.

وی به میزان بارندگی ها در ۵ ماهه سال زراعی جاری(از ابتدای مهرماه تا پایان بهمن ماه)،  اشاره می کند و می گوید: میزان بارندگی ها در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی گذشته ۵۳ درصد کاهش داشته است.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی می افزاید: بارندگی های اخیر کمبودهای گذشته را نتوانسته جبران کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای نیز پیش از این در سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان ضمن اشاره به آمار بارندگی در استان و کاهش نزولات جوی، سال ۹۷  را سال آبی دشواری پیش بینی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.