اصفهان- رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با ابراز تأسف از اینکه فعالان بخش کشاورزی کشور ساختار قابل قبولی ندارند، گفت: در حال حاضر۷۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی کم سواد یا حتی بی سواد هستند از این رو باید ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی افزایش یابد.

ضرورت افزایش  دانش در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهدی تقی پور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد: بر اساس آمار سازمان جهانیFAO سالانه ۱۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در دنیا از دست می رود،از سوی دیگر نسبت یک پنجم کشور ایران از سرانه آب تجدید پذیر،  این الزام را به وجود می آورد که به سمت افزایش عملکرد تولید در بخش کشاورزی برویم.

وی تصریح کرد: نگاه فعالان به بخش کشاورزی به جای نگاه عالمانه، حاکمانه است، به همین دلیل نیازمند افزایش ضریب نفوذ دانش به بخش کشاورزی هستیم.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: کارشناسان کشاورزی برای ورود به این عرصه باید توانمندی های مهارتی لازم را داشته باشند.

وی با ابراز تأسف از اینکه فعالان بخش کشاورزی کشور ساختار قابل قبولی ندارند، گفت: در حال حاضر۷۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی کم سواد یا حتی بی سواد هستند از این رو باید ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی افزایش یابد.

تقی پور با اشاره به اینکه در کشور سالانه ۳۵ میلیون تن غذا معادل ۲.۷ درصد از کل هدررفت غذا در دنیا دور ریخته می‌شود، اظهارکرد: ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به دلیل الگوی مصرف اشتباه شهروندان از دست می رود، تصریح کرد: در این زمینه می توان به ۳۰ درصد ضایعات در نان، ۲۵ درصد ضایعات در خرما و۱۰ درصد ضابعات در برنج و ۲۵ درصد ضایعات در میوه ها و سبزیجات اشاره کرد.

وی یادآور شد: آمار تعداد دانشجویان بخش کشاورزی و دامپزشکی کشور در سال تحصیلی ۶۸-۶۷   بیش از ۱۳ هزار نفر بود، اما این آمار در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ به عدد ۲۱۸ هزار نفر رسیده است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان افزود: تا سال تحصیلی ۸۸-۸۷ تعداد دانشجویان مرد از دانشجویان زن بیشتر بود اما در حال حاضر دانشجویان زن در بخش کشاورزی از تعداد مردان پیشی گرفته اند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان به طور متوسط هر ۲۴ ساعت ۳ نفر فارغ التحصیل کشاورزی به جمعیت جویای کار اضافه می شود، با اشاره به معضل مدرک گرایی تاکید کرد: نگاه مدرک گرایانه و ملاک قراردادن مدرک کارشناسی ارشد در استخدام نهادهای مختلف باعث شده فارغ التحصیلانی که جذب بازار کار نشده اند، در صدد ادامه تحصیل برآمده تا بیکاری خود را در مسیر ادامه تحصیل جبران کنند، این در حالی است که در کشور انگلستان ۸۰ درصد وزا مدرک لیسانس دارند.

تقی پور اظهارکرد: در مقایسه تعداد دانشجویان ایران با کشورهای توسعه یافته می بینیم که در ایران حدود ۲ هزار و ۶۰۱ دانشگاه وجود دارد که سالانه ۵ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه کشور را به خود اختصاص می دهند، این در حالی است که کشور چین با داشتن چندین برابر جمعیت تنها ۲ هزار و ۸ دانشگاه دارد.

وی اذعان کرد: ۷۵ درصد بیکاران جامعه فارغ التحصیلان همین دانشگاه ها هستند، در واقع به ازای هر ۴ نفر فارغ التحصیل سه نفر جویای کار هستند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در قرن گذشته ۱۲ قانون جامع در بخش‌های مختلف منابع طبیعی، آب، بهره وری، زمین و غیره ابلاغ شده است و استان اصفهان در بخش کشاورزی توانست ۹ و نیم درصد سهمیه را بگیرد، اما اشکال عمده این بود که این کار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شد و به واسطه نقش کمرنگ وزارتخانه، زیر یک درصد آن تحقق پیدا کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در دوره قبلی اجرای طرح کارورزی که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجری آن بود، ۳۰ درصد کارورزان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان پس از معرفی واحد های تولیدی جذب همان کارگاه ها شدند، تاکید کرد: باید به سمت اصلاح ساختار نیروی انسانی در بخش کشاورزی برویم و زمینه حضور کارشناسان را فراهم کنیم.

تقی پور ادامه داد: در دوره جدید اجرای طرح کارورزی، اگر دولت می خواهد موفق باشد، باید از سازمان نطام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کمک بگیرد چرا که به تنهایی قادر نخواهد بود نسبت به اجرای کامل این طرح اقدام کند.

تقی پور گفت: باید در قوانین موجود بازنگری و قوانین الزام‌آور و قابل نظارت باشد، کاهش ریسک سرمایه گذاری‌ها از طریق افزایش پوشش بیمه ها اتفاق افتد، فضای کسب و کار  بهبود یابد، دولت وظایف تصدی گری خود را برای اجرا به بخش خصوصی واگذار کند و از ابزارهای تشویقی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی استفاده کند

وی تاکید کرد: جایگاه و شأن کارشناسان بخش کشاورزی و دیگر تشکل ها باید به رسمیت شناخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.